• jakthustru

Amning klyddar- övergå till flaska (bebis 2v)

Nu har jag hållit på i två veckor och bråka med amningen. Via såriga bröstvårtor, felaktigt grepp och amningsnapp till dr browns flaska igårkväll, natt och i morse. Flaskan gör honom nöjd och tillfreds så som inte amningen gör. Jag har gott om mjölk, men han orkar inte driva ut den ordentligt (trots syntosinon-spray).

Nu till min fråga; Om jag övergår till flaskmatning helt, ska jag fortsätta pumpa ut min mjölk eller "vara lat", få tillbaka min kropp och minska hormonrusningarna genom att ge ersättning? Jag kan inte mata och pumpa samtidigt, så modersmjölk-alternativet lär bli än mer tidskonsumerande än dagens amnings-meck... 

• Svar på tråden Amning klyddar- övergå till flaska (bebis 2v)
  • Hoppfull84

jag hade tre skitjobbiga veckor med sår och kramper och infektioner och bröstböld och fan o hans moster. men sen gick det som på räls och jag är idag glad att jag inte gick över till flaska.
    inte för att jag anser amning vara "bättre" på nåt vis än ersättning.( tror inte på alla dessa amningsfascister som menar att amning är det enda rätta. barnen växer upp och mår finfint även på ersättning. så man måste ju göra det som känns rätt för en själv.) men för att det är så sjuuukt smidigt att amma!
    man har alltid maten redo, man behöver inte hålla på och packa med sig kokt vatten i termosar och diska o koka flaskor och stå och måtta med pulver mitt i natten och försöka få till rätt temperatur medan ungen skriker sig blå.
    det går på två sekunder att langa fram tutten och man kan ha det som både tröst, mat och som tystmetod om man är nånstans där det inte är lämpligt med barnskrik just då.

för mig var det rätt val att orka stå ut liiite till för att sen ha det så himla enkelt med maten. men det är ju inte rätt för alla. du måste ju lyssna på din egen kropp och hur du vill ha det de närmaste året.

• Loreena

Gör det som känns bäst och som funkar bäst för er!

• aysn

Det är jättevanligt att amningen krånglar i början. Med första barnet tog det 6 veckor tills amningen fungerade ordentligt. Mitt råd är att kontakta amningsrådgivningen på ditt sjukhus eller Amningshjälpen. De kan visa hur du kan hjälpa bebisen att få rätt tag, så att du kan ta bort amningsnappen (den hindrar mjölkproduktionen och är oftast en del av problemet). Under tiden kan du ge flaskan efter amningen och sedan kan du intensivamma i några dygn för att få upp produktionen, så att du kan börja helamma.

• Erica80

Jag har precis slutat amma min 4 månaders just för att hon inte tyckte att det va jättekul..

Mitt första barn helammade jag i 6 månader och sen ammade jag bara på natten tills han slutade med nattmål.. Han njöt verkligen av att ammas och jag tyckte att det va jättemysigt.. Vi fick verkligen ett band via amningen..

Min plan va att amma lillfia minst lika länge men den lilla fröken har andra planer.. Hon har inte riktigt tid att äta, varför ligga o stirra in i mammas tutte när man kan kolla på allt runt omkring Glad
    Det va liksom inte kul för nån av oss, så för nån vecka sen så valde jag att gå över till flaska.. Hon äter otroligt mycket bättre nu och jag behöver inte vara frustrerad över att hon inte har tid att äta.

Jag har valt att bara pumpa ut överflödet och låta det sina av sig självt och ge ersättning. Jag har dock ammat nattetid bara för att det är enkelt att bara ligga där.. Hon äter sällan på natten så nu är nästan min mjölk slut..

Jag var lite ego i mitt beslut oxå Flört Jag har varit gravid och/eller ammandes sen aug 2009 så jag kände att nu får det vara nog och än så länge så är jag jättenöjd med mitt beslut.

Gör det som känns bäst för dig.. För mig tog det ca en vecka att komma fram till ett beslut som kändes rätt för mig..

Lycka till!!!

Svar på tråden Amning klyddar- övergå till flaska (bebis 2v)