• Anonym (folkbokföring)

Folkbokföring vid flytt av minderåriga barn

Om båda föräldrarna flyttar och båda har lika långt från den ursprungliga bostaden. Barnet har inte gått på dagis tidigare, vem blir barnet folkbokfört hos om ingen vill lämna skriva under för den andres fördel. 
    VV, alltså inte skillnad där heller. 

Hur gör de då för att besluta vem barnet ska vara folkbokfört hos?  

• Svar på tråden Folkbokföring vid flytt av minderåriga barn
  • Anonym

Men herregud... om barnet bor vv spelar det väl ingen roll vart barnet är skrivet.... Kan inte du visa att du är vuxen och skriva på??

• Anonym (folkbokföring)
    Anonym skrev 2012-03-13 20:55:36 följande:
    Men herregud... om barnet bor vv spelar det väl ingen roll vart barnet är skrivet.... Kan inte du visa att du är vuxen och skriva på??
    eller så ger du konkreta råd istället för att dra en massa slutsatser. Det handlar självklart inte BARA om ett papper, utan det i sig medför mer saker.
  • Anonym
    Anonym (folkbokföring) skrev 2012-03-13 22:03:34 följande:
    eller så ger du konkreta råd istället för att dra en massa slutsatser. Det handlar självklart inte BARA om ett papper, utan det i sig medför mer saker.

Som vaddå? Båda får ju fortfarande bostadsbidrag exempelvis....
  • Anonym

Skatteverket gör en utredning om var barnet är mest. Tills det är gjort så är barnet skrivet på den gamla adressen och ni kommer inte att kunna söka dagisplats någon av er.

• Anonym (folkbokföring)
    Anonym skrev 2012-03-14 11:57:35 följande:
    Som vaddå? Båda får ju fortfarande bostadsbidrag exempelvis....
    ja och det är rätt stort skillnad på hur mycket i bostadsbidrag man får om barnen är skrivna hos en eller ej. Lägg ner nu. Jag frågade om vad som gäller, inte hur DU tycker att jag borde göra. Och varför den andre föräldern inte enligt dig inte behöver visa på mognad på samma sätt förstår jag inte riktigt. Men håll dig till saken eller gå och gnäll någon annanstans 
  • Anonym (folkbokföring)
    Anonym skrev 2012-03-14 12:05:19 följande:
    Skatteverket gör en utredning om var barnet är mest. Tills det är gjort så är barnet skrivet på den gamla adressen och ni kommer inte att kunna söka dagisplats någon av er.
    ok, tack . Utredning, vad kan det ta? en månad ?
    dock är ju sånt lite svårt om man har vv eftersom båda har barnen lika mycket  
  • Anonym (%)
    Anonym (folkbokföring) skrev 2012-03-14 16:49:46 följande:

Vid 50/50-boende brukar Skatteverket titta på vilken förälder som bor närmast förskola/skola. Hur det blir i ert fall där barnet inte går på förskola blir därför svårt att säga.

Kommer barnet att gå på förskola efter separationen? I så fall skrivs antagligen barnet hos den som bor närmast förskolan. Eller kommer någon av er att vara föräldraledig? I så fall är ju barnet mest hos den föräldern och blir skriven där.  
  • Neelah
    Anonym (folkbokföring) skrev 2012-03-14 16:49:46 följande:
    Är det ett eller flera barn? Om det gäller två barn kan ni ju skriva ett på varje adress.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym
    Anonym (%) skrev 2012-03-14 19:14:38 följande:
    Vid 50/50-boende brukar Skatteverket titta på vilken förälder som bor närmast förskola/skola. Hur det blir i ert fall där barnet inte går på förskola blir därför svårt att säga.

Kommer barnet att gå på förskola efter separationen? I så fall skrivs antagligen barnet hos den som bor närmast förskolan. Eller kommer någon av er att vara föräldraledig? I så fall är ju barnet mest hos den föräldern och blir skriven där.  
    Jag antar att antingen går barnet på förskola eller så är en förälder föräldraledig.
    Om det verkligen inte finns någon skillnad mellan parterna så skulle jag tro att man väljer den person som boendeförälder som varit föräldraledig med barnet fram till separationen.
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-03-14 19:20:07 följande:
    Jag antar att antingen går barnet på förskola eller så är en förälder föräldraledig.
    Om det verkligen inte finns någon skillnad mellan parterna så skulle jag tro att man väljer den person som boendeförälder som varit föräldraledig med barnet fram till separationen.

Det beror ju helt på handläggaren. Om h*n är på det humöret så kan h*n ju skriva barnet hos den förälder vars namn kommer först i alfabetet (om allt annat är lika).
  • Anonym (folkbokföring)

det är två barn. jag föreslog varsitt barn på varsin adress men det vill inte andra föräldern.. varför vet jag inte, men så är det. Dock så ska de helst vara på samma adress för att få en räkning till dagis och få samma dagis till båda barnen.. men det kanske skulle gå ändå om nu föräldern gick med på det vill säga, nu är det antingen eller. Och om vi inte kan komma överens då båda behöver de där extra pengarna och så vill ju jag ha barnens post efersom jag helt enkelt inte litar på att den andra föräldern tar dem till kontroller på bvc, till tandläkare osv av ren lathet (så har det varit hittills). 

båda jobbar skillnaden i arbetstider är rätt marginell. Närmast dagis vet jag inte.. det finns ju inget dagis ännu.  

• Mattias 81

Vad gäller bostadsbidrag så är det ingen skillnad då man anger att barnet är boende visstid när man ansöker.
    Det som kan uppstå är att umgängesföräldern har fler skyldigheter än boendeföräldern.

T.ex. jag som umgängesförälder kan vara tvungen att betala alla resor för att få umgås med mina barn även växelvis boende.

Men vad gäller bostadsbidrag så finns det ingen skillnad sålänge barnen bor hos den andre föräldern mer x antal dagar i månaden. (kolla med fk.)
    Då är lönen en större faktor.

• Anonym
    Mattias 81 skrev 2012-03-17 14:57:44 följande:
    Vad gäller bostadsbidrag så är det ingen skillnad då man anger att barnet är boende visstid när man ansöker.
    Det som kan uppstå är att umgängesföräldern har fler skyldigheter än boendeföräldern.

T.ex. jag som umgängesförälder kan vara tvungen att betala alla resor för att få umgås med mina barn även växelvis boende.

Men vad gäller bostadsbidrag så finns det ingen skillnad sålänge barnen bor hos den andre föräldern mer x antal dagar i månaden. (kolla med fk.)
    Då är lönen en större faktor.
    Tyvärr blir det en stor skillnad att ha barnen skrivna eller ej. Den som har barnen skrivna hos sig får betydligt högre bostadsbidrag än den som inte har dem skrivna hos sig.

Räkna själv på fks hemsida. Jag beräknade att hyran var på 5000 kronor och 84 kvm yta. 3 rum och kök.Årsinkomst på 150 000 kronor. Som boendeförälder får man då 3000 kronor och som umgängesförälder får man 1600 kronor... helt sjukt!
  • Mattias 81
    Anonym skrev 2012-03-17 15:02:54 följande:
    Tyvärr blir det en stor skillnad att ha barnen skrivna eller ej. Den som har barnen skrivna hos sig får betydligt högre bostadsbidrag än den som inte har dem skrivna hos sig.

Räkna själv på fks hemsida. Jag beräknade att hyran var på 5000 kronor och 84 kvm yta. 3 rum och kök.Årsinkomst på 150 000 kronor. Som boendeförälder får man då 3000 kronor och som umgängesförälder får man 1600 kronor... helt sjukt!
    Vi löste det genom att båda valde tidvis boende när vi ansökte om bostadsbidrag. Rättvist och billigare för staten.
    Jag tror i vart fall att det var så vi löste det annars känns det som att jag bitit i det sura äpplet och kan förstå var pengarna har kommit ifrån till att köpa ett helt nytt möblemang. :P
  • Anonym
    Mattias 81 skrev 2012-03-17 15:27:45 följande:
    Vi löste det genom att båda valde tidvis boende när vi ansökte om bostadsbidrag. Rättvist och billigare för staten.
    Jag tror i vart fall att det var så vi löste det annars känns det som att jag bitit i det sura äpplet och kan förstå var pengarna har kommit ifrån till att köpa ett helt nytt möblemang. :P
    Tyvärr måste jag meddela att du nog fått bita i det sura äpplet eftersom en av er måste vara boendeförälder. Flört
  • Mattias 81
    Anonym skrev 2012-03-17 15:35:55 följande:
    Tyvärr måste jag meddela att du nog fått bita i det sura äpplet eftersom en av er måste vara boendeförälder. Flört
    Jo, så pass vet ju jag också ;)
    Jag undrar bara ifall mitt ex ansökte som visstidsförälder eller ej.
    För boendeförälder hade jag aldrig fått bli då det var jag som flyttade ut ur lägenheten.
    Eller ja, mitt ex och hennes nye kille flyttade ut mina saker medan jag var bortrest med barnen...
  • Anonym (folkbokföring)
    Mattias 81 skrev 2012-03-17 21:32:13 följande:
    Jo, så pass vet ju jag också ;)
    Jag undrar bara ifall mitt ex ansökte som visstidsförälder eller ej.
    För boendeförälder hade jag aldrig fått bli då det var jag som flyttade ut ur lägenheten.
    Eller ja, mitt ex och hennes nye kille flyttade ut mina saker medan jag var bortrest med barnen...
    men oj.. var du med på det? lite OT förstås och du behöver inte svara. 

Fast ang. bostadsbidraget så ringde jag och frågade vad som gällde, om man gör fel om man skriver att man är boendeförälder fast man har barnen halva tiden var. Svaret från dem var att den som har barnen skrivna hos sig får mer, runt 1000-1500 kr mer. Hon höll med om att nitlotten oftast låg hos den som inte blir boendeförälder, att det är på tal om ändringar för att det inte ska vara såna orättvisor om man har barnen lika mycket, men det är ju inget som är klart än på långa vägar.  
  • Mattias 81
    Anonym (folkbokföring) skrev 2012-03-17 23:06:19 följande:
    men oj.. var du med på det? lite OT förstås och du behöver inte svara. 

Fast ang. bostadsbidraget så ringde jag och frågade vad som gällde, om man gör fel om man skriver att man är boendeförälder fast man har barnen halva tiden var. Svaret från dem var att den som har barnen skrivna hos sig får mer, runt 1000-1500 kr mer. Hon höll med om att nitlotten oftast låg hos den som inte blir boendeförälder, att det är på tal om ändringar för att det inte ska vara såna orättvisor om man har barnen lika mycket, men det är ju inget som är klart än på långa vägar.  
    Nej, det var jag inte med på.
    Jag sa att det var okej att hon och en gemensam vän skulle flytta mina saker om de ville och hade tid annars skulle vi göra det när jag kom tillbaka med barnen.

Men när jag bjöd över vår gemensamma vän så visste hon inte var jag bodde.
    Fast hon förklarade att mitt ex fick hjälp av sin nya kille och tyckte jag var lite dum och naiv som inte insåg det.
    Jag har dock börjat bli van vid sånt här nu. Tror jag.

Jag hoppas att lagen ändras men jag inser ju att hennes krav på att jag ska betala mer för dagisplatsen eftersom hon är boendeförälder går att kontra med att hon borde ha 1000kr mer än jag i bostadsbidrag.
  • Anonym (folkbokföring)
    Mattias 81 skrev 2012-03-18 17:10:45 följande:
    Nej, det var jag inte med på.
    Jag sa att det var okej att hon och en gemensam vän skulle flytta mina saker om de ville och hade tid annars skulle vi göra det när jag kom tillbaka med barnen.

Men när jag bjöd över vår gemensamma vän så visste hon inte var jag bodde.
    Fast hon förklarade att mitt ex fick hjälp av sin nya kille och tyckte jag var lite dum och naiv som inte insåg det.
    Jag har dock börjat bli van vid sånt här nu. Tror jag.

Jag hoppas att lagen ändras men jag inser ju att hennes krav på att jag ska betala mer för dagisplatsen eftersom hon är boendeförälder går att kontra med att hon borde ha 1000kr mer än jag i bostadsbidrag.
    beroende på vilken kommun du bor i så behöver du eventuellt inte betala för dagis alls. En del kommuner erbjuder inte delad faktura vilket innebär att boendeföräldern får räkningen och skyldig att betala för den. Och du får då iallafall lämna ungarna på dagis även fast du inte betalar för platsen. 
Svar på tråden Folkbokföring vid flytt av minderåriga barn