• Anonym (vill inte)

när visade sig överstimuleringen för dig vid ivf?

Har precis gjort ÄP och läkarna är oroliga att det ska bli överstimulering. Då får jag inte göra ET, och det vill jag ju inte missa. Så jag sitter här och hoppas att symptomen ska hålla sig borta tills åtminstone efter ET.
    Ni som har erfarenhet av överstimulering, när visade sig symptomen för den?

• Svar på tråden när visade sig överstimuleringen för dig vid ivf?
  • Vindla

Jag blev överstimulerad dagen efter ÄP, alltså innan ET. Dagen för ET kollade läkaren med UL hur förstorade äggstockarna var samt hur mycket vätska som fanns och trots överstimulering så fick jag göra ET så det behöver inte vara kört!!! Det beror helt på om och hur stor vätskeansamling man har. Mina äggstockar var 7-8 cm och jag hade vätska runt om men ingen i buken. Lycka till!!

• Anonym (vill inte)

Det låter ju hoppfullt. Skulle kännas så sjukt snopet om det inte blev något ET. Blev du gravid då? Var gjorde du ivf?

• Anonym

Blir man gravid kan överstimuleringen ta ny fart och man kan bli förfärlig dålig. 

• Anonym

Hur många ägg plockades du på?

• Vindla

Tyvärr inte. Har gjort tre IVF, alla genom landstinget i Örebro. Vart går du? Är det ditt första försök?

• Anonym (vill inte)

Ja, det är första försöket. Går privat i Stockholm. Än så länge mår jag bra, men är lite svullen i magen och typ förstoppad? så jag hoppas det ska fortsätta så till ET. Kände du av något innan att det var på väg att bli överstimulering?

• Vindla

Jag har väldigt ont efter ÅP i vanliga fall (har endometrios) men när jag blev överstimulerad blev jag väldigt svullen och spänd över hela buken, från nedanför brösten. Och jag hade svårt att ta djupa andetag så det kändes väldigt väl när jag blev överstimulerad! Hoppas du slipper det. Det är viktigt att äta salt och dricka mycket för att motverka överstimulering! Lycka till och hoppas du lyckas på första försöket :)

• Anonym (vill inte)

Har hittills inte haft några känningar. Har inte haft ont knappt alls, behövde inte ens ta en alvedon igår. Kände att jag var svullen/öm igår och blev lite förstoppad men det har gått över så nu känner jag vad jag kan upptäcka ingenting. Hoppas hoppas det håller i sig. De ska ringa vid ett och kolla hur jag mår och bestämma hur vi ska gå vidare men om inget händer innan dess borde jag få komma in i alla fall.

• hopparmamma

Jag blev överstimulerad i slutet av min behandling. Fick sluta helt med sprutorna och avvakta att antalet äggblåsor skulle gå ned. Hade väl som mest en 35-40 stora blåsor har jag för mig. Var hyfsat öm och svullen. 

Hade ÄP 12 dec och ET den 14 dec. Eftersom antalet blåsor gått ned så var ET inget problem. Men 10 dagar senare, på julafton, så satte det igång. Magen svällde upp helt otroligt mycket, gick upp flera kilo och hade svårt att andas. Den 26e åkte jag in på akuten och blev inlagd. Visade sig sedan att jag hade buken full av vätska. I tre omgångar tömde de totalt 8 liter. 

Så lycka till men var lite vaksam på symtomen på att det kommit vätska i buken. Och vänd dig i första hand kliniken där du går än till gynakuten. På kliniken vet de direkt vad det är och tar itu med problemet. Upplevde att de var mycket bättre på att tömma också än vad de var på sjukhuset. 

• Anonym (vill inte)

hopparmamma: blev du gravid sen då?
    Barnmorskan sa att att om man blir gravid så ökar risken för överstimulering pga att hormonerna stiger, så nu går jag ju nästan runt och hoppas på att svullna upp, knäpp som man är... fast det är ju för tidigt så klart, skulle jag bli överstimulerad nu så har det ju garanterat inte att göra med några graviditetshormoner.
    Jag hade 32 blåsor, 28 ägg, 17 blev befruktade men det verkar som att det ändå inte blev något till frysen. Så om det här inte tar sig måste vi ändå börja om från början

Svar på tråden när visade sig överstimuleringen för dig vid ivf?