• Miraklet09

Hur får jag dottern blöjfri på dagen?

Dagis pratar om att pott träna dottern, vi har pratat om det innan, hon går på toaletten när hon sjäv vill.
     Hon har fri tilgång och bara för henne att säga till här hemma, ibland går hon utan blöja halva dagen
     ibland så kissar hon ner sig med/utan blöja...

Men jag ska prata med förskolan om att hon kanske skulle få träna vara utan blöja där,
     om dem går med på det, men samtidigt så känns de förtidigt, då jag absulut itne vill stressa henne
     eller på något sätt genera henne, men hon gillar att gå med trosor hemma, men jag är oroad
     om hon gör ner sig, hur dem hanterar det på förskolan

hur får jag fram mina förfrågningar på ett bra sätt, utan att låta dömmande,
     jag bedömmer inte deras förmåga att hantera sådant, bara nyfiken på om det finns möjlighet
     för henne att gå utan blöjan helt där, om det kanske funkar att starta på dagis då hon gillar att vara som dem stora barnen

men tror hon är för ung för att tränas ännu?

Har ni varit med om erat barn har toa tränat på dagis och utan blöja en halv dag tex, bara med trosor, eller ska det vara under kontrollerade former helst???                                                   

Isabelle
  • Svar på tråden Hur får jag dottern blöjfri på dagen?
  • Lena

hur gammal är hon?

Jag skulle vänja henne vid att man kissar efter maten, efter man har sovit, innan man går ut och innan man sover

• Miraklet09
    Lena skrev 2012-03-13 13:18:13 följande:
    hur gammal är hon?

Jag skulle vänja henne vid att man kissar efter maten, efter man har sovit, innan man går ut och innan man sover

Hon är 2.5år...

Hehe ja frågan är hur man får en totalt enveten tös att gå med på det,
    ja har provat, nu ska mamma gå och kissa, behöver du kissa?
    nej svara hon då, izzy kissar blöjan :-P

på senaste har hon blivit så fässt vid blöjorna igen :-/

Jag försöker få henne vara utan blöja, när hon kissar ner sig säger jag bara att det ingen fara
     det går att tvätta/torka bort, hon vill ofta hjälpa, men verkar som att hon "skämms" eller hur man ska säga

Jag försöker att på bästa diskreta sätt att uppmuntra henne gå på toa, som sagt ett tag så gick hon helt själv, flera gr på en dag... sa bara mamma jag kissig, så sa jag men ta av dig blöjan och gå in på toaletten
     och sätt fasst din toa ring så kommer det nog (det gjorde hon med)

men vet inte om det kan bero på att hon inte har en pall i badrummet???
     så hon kommer upp på toa sitsen???

kanske ska uppmuntra genom att lägga fram rena byxor/sockar och trosor om dagarna/kvällarna när vi är hemma, som hon ser att det är okey om det kommer i byxan???

Isabelle <3
  • Fraggelgirl

Har samma problem själv - nästan. Min dotter är 3år, förra våren så såg det ut som att hon skulle bli blöjfri under sommaren. Hon gick på toaletten och/eller pottan. Och i somras så satte hon sig i gräset där och då och kissade och tyckte det var kul. Vi hade pottan med ut och bad henne att sätta sig där istället. Inte för att det gör något att hon kissade i gräset, men för att hon inte skulle kissa bara så där.
    I höstas när hon kissade på sig så tvättade vi ju henne om benen, och det tyckte hon var jättekul så några gånger så kissade hon nog på sig på flit för att få tvätta benen. Då sa vi att nej, nu är det slut på trosor om det ska vara så. Olycka, javisst. Får vara hur många som helst på en dag, men när hon medvetet står och kissar på sig för att få tvätta sig... hmmm.....

Hon går med blöja fortfarande, men kissar som regel på pottan när vi säger åt henne. Och några gånger kommer hon och säger ifrån att hon vill kissa, andra gånger så bryr hon sig inte. Vi hade klistermärken som premie de gånger hon kissade på toa/potta, och när hon fyllt upp 10 rutor så fick hon köpa sig något. Nu har vi tagit bort det för kissningen klarar hon, ska nog införa heldag blöjfri = ett klistermärke, och fem rutor till att börja med.
    Hon bajsar inte på toa/potta, vet inte varför. Har sagt att hon ska få köpa sig en bok om hon bajsar på toa/potta - hon älskar böcker. Och hon vill gärna det, men när hon väl ska bajsa så vill hon inte. Och de gånger hon vill, så kommer det inte nå mer i pottan. Det stoppar upp.
    Har tänkt att nu när det är vår så kommer hon få springa lite som hon vill med trosor, jag kommer vara hemma med lillebror så om det blir massa tvätt så får det bli det. Hoppas på att hon är blöjfri till hösten. Vart fall på dagen.

Har inget tips att ge egentligen, mer än att låta dem gå utan blöja och ta det den vägen. Men vill de inte så kan de ta lååång tid. Min dotter är envis som bara den..... men vi får ta kampen till våren helt enkelt.

• MammaTillFelicia

min son är 2½ idag lämnade jag honom utan blöja på dagis för första gången! han är utan en del hemma, men han vill helst inte gå på toaletten, och när han väl sätter sig där så ska det helst komma på en gång annars tappar han tålamodet =) hans storasyster var nog rätt likadan, men vi körde med att få vara utan blöja så mycket som möjligt och påminna om toaletten och försöka få rutin, tex efter maten, innan läggdags, på morgonen.
    ofta innan vi ska göra nåt som han tycker är kul också; "vi går och kissar först så lagar vi mat sen/går vi ut osv", det brukar fungera bra!
    men annars är det bara att hålla ut och tvätta =)

• Lena

Vi började öva med potta när dottern var ett. Vid 2.5 så sa vi hon fick ha fina trosor om hon gick och kissade på toaletten när vi sa. Sen 3 är hon blöjfri.

Sen hon var två har hon suttit på vanlig toalett och vi har haft en pall stående så hon kan klättra upp själv.

• Miraklet09

Fraggelgirl skrev 2012-03-13 13:36:32 följande:
    Har samma problem själv - nästan. Min dotter är 3år, förra våren så såg det ut som att hon skulle bli blöjfri under sommaren. Hon gick på toaletten och/eller pottan. Och i somras så satte hon sig i gräset där och då och kissade och tyckte det var kul. Vi hade pottan med ut och bad henne att sätta sig där istället. Inte för att det gör något att hon kissade i gräset, men för att hon inte skulle kissa bara så där.
    I höstas när hon kissade på sig så tvättade vi ju henne om benen, och det tyckte hon var jättekul så några gånger så kissade hon nog på sig på flit för att få tvätta benen. Då sa vi att nej, nu är det slut på trosor om det ska vara så. Olycka, javisst. Får vara hur många som helst på en dag, men när hon medvetet står och kissar på sig för att få tvätta sig... hmmm.....

Hon går med blöja fortfarande, men kissar som regel på pottan när vi säger åt henne. Och några gånger kommer hon och säger ifrån att hon vill kissa, andra gånger så bryr hon sig inte. Vi hade klistermärken som premie de gånger hon kissade på toa/potta, och när hon fyllt upp 10 rutor så fick hon köpa sig något. Nu har vi tagit bort det för kissningen klarar hon, ska nog införa heldag blöjfri = ett klistermärke, och fem rutor till att börja med.
    Hon bajsar inte på toa/potta, vet inte varför. Har sagt att hon ska få köpa sig en bok om hon bajsar på toa/potta - hon älskar böcker. Och hon vill gärna det, men när hon väl ska bajsa så vill hon inte. Och de gånger hon vill, så kommer det inte nå mer i pottan. Det stoppar upp.
    Har tänkt att nu när det är vår så kommer hon få springa lite som hon vill med trosor, jag kommer vara hemma med lillebror så om det blir massa tvätt så får det bli det. Hoppas på att hon är blöjfri till hösten. Vart fall på dagen.

Har inget tips att ge egentligen, mer än att låta dem gå utan blöja och ta det den vägen. Men vill de inte så kan de ta lååång tid. Min dotter är envis som bara den..... men vi får ta kampen till våren helt enkelt.
    tack för du delade med dig

det med klistermärke var ingen dålig idee faktiskt =)

dock så får hon redan enkronor varje dag ungefär som hon har i sparbössan för att köpa eget
    lördags godis eller boll (eget intivativ) då hennes kusin har det så =)

fiffigt ändå tycker jag

hon bajsade på pottan idag när ja bad henne försöka, ja gick ifrån rummet (hennes rum) och sa att hon fick sätta sig där om hon var nödig, det gjorde hon till min förvåning =)

pottan brukar hon inte gila men just denna pottan köpte vi för 20kr på willys (hon var med)
     och fick välja, den spelar nä hon kissar

får försöka kämpa med det, dock e jag oroad, visseligen bor vi undervåning, men känne mig illa mods
    att ha henne näck här i trädgården i sommar då hon tenderar klä av sig helt :-/
    vart ett par som fotat henne, visst barn är gulliga men ja vill inte de hamnar i fel händer
    eller att hon kan ha risk att bli bortrövad JAG VET LÅNGSÖKt, men sånt händer ju runt omkring
    och lätt hänt
    MammaTillFelicia skrev 2012-03-13 13:42:59 följande:
    min son är 2½ idag lämnade jag honom utan blöja på dagis för första gången! han är utan en del hemma, men han vill helst inte gå på toaletten, och när han väl sätter sig där så ska det helst komma på en gång annars tappar han tålamodet =) hans storasyster var nog rätt likadan, men vi körde med att få vara utan blöja så mycket som möjligt och påminna om toaletten och försöka få rutin, tex efter maten, innan läggdags, på morgonen.
    ofta innan vi ska göra nåt som han tycker är kul också; "vi går och kissar först så lagar vi mat sen/går vi ut osv", det brukar fungera bra!
    men annars är det bara att hålla ut och tvätta =)

tack för ditt svar

det är ju rätt så fifigt faktiskt, ska nog låta henne vara med mera och göra saker med
    hon älskar att hjälpa til att städa osv =)

ja ska nog använda mig av pottan en dag, toan en dag,
    för att variera det kanske?

sätta upp ett papper vid toan som hon kan sätta ett klistermärke när hon gjort något?
    Lena skrev 2012-03-13 19:53:10 följande:
    Vi började öva med potta när dottern var ett. Vid 2.5 så sa vi hon fick ha fina trosor om hon gick och kissade på toaletten när vi sa. Sen 3 är hon blöjfri.

Sen hon var två har hon suttit på vanlig toalett och vi har haft en pall stående så hon kan klättra upp själv.
    tack för ditt svar

ja hon har velat sitta på toaletten sedan hon var typ 10månader (man fick hålla henne) då och då,
    men sedan dess har intresset växt men nu inne i blöj period igen :-/
    det e de ja tycker e svårast med blöj perioden

men ja tror hon känner sig stressad på dagis att kissa innan man går ut osv,
    ja tror ja ska prata med fröknarna att möta hennes behov av lugn och ro,
    ingen annan runt omkring samtidigt kanske osv, om möjligt..

kanske får henne lättare att fokusera och konsenrera sig?             

Isabelle <3
  • Lena

Det är nog lättare ni får in rutinen hemma först och sen när det funkar hyggligt där kasta blöjan på dagis. Dock tycker jag de kan fråga henne om hon behöver gå på toaletten med jämna mellanrum

• Miraklet09
    Lena skrev 2012-03-13 22:33:21 följande:
    Det är nog lättare ni får in rutinen hemma först och sen när det funkar hyggligt där kasta blöjan på dagis. Dock tycker jag de kan fråga henne om hon behöver gå på toaletten med jämna mellanrum

Vi har ganska så bra rutiner här hemma,
    hon är ganska trygg i det, kanske för trygg...

Hon brukar gå med trosor hemma, men under senaste tiden är hon tvärtemot som sagt

Men jag kämpar på om dagarna och försöker att på bästa sätt att inte stressa fram det till henne...       
    Isabelle <3
  • Lena

Hon går självmant på toaletten innan ni går ut tex?

• Miraklet09
    Lena skrev 2012-03-13 22:45:08 följande:
    Hon går självmant på toaletten innan ni går ut tex?

inte alltid ännu, har börjat mest gå på den spelande pottan,
    hon gillar att variera det, ja försöker få henne själv att välja vilket av de hon vill 
    Isabelle <3
  • MammaTillFelicia

hej igen! lämnade som sagt utan blöja för 1:a ggn på dagis i måndags, och det har gått toppen! han var inte så väldigt "pottränad" innan, men vi kör hårt nu! ingen blöja på dagen, igår var vi på stan och han var utan då med, även idag när han sov middag. när vi tränade dottern var vi fegare och hade på henne blöja  på stan och vid bilresor osv, och det tog rätt lång tid att få henne helt torr. tror det är bättre att köra på hela tiden, och vara bra på att ha med extrakläder =) det har blivit en olycka varje dag på dagis och ibland på kvällen hemma. Men ofta beror det på att vi glömmer ta med honom på toa, frågar man honom behöver han nästan aldrig, men med lite övertalning har han gått dit. Vi kör nästan bara på toalett, men vi har ett mindre lock som man fäller ner på det stora, så det passar små rumpor =) har även en potta men den har ha nog inte använt alls.

• zxwhf

Jag tror också att man måste våga satsa. Har hon fattat grejen med att gå på toan som det låter som, skulle jag ta bort blöjan helt hemma. Visst, det kommer att bli olyckor ibland, men det är ju inte värre än att man torkar upp det... Båda mina döttrar har haft perioder efter att de "fattat grejen" som de blivit liksom lite bekväma och inte velat gå på toaletten längre. Utan blöja blir det rätt äckligt att kissa på sig vilket såklart hjälper dem igenom denna fas. Sätter man på blöja igen i det läget finns det ju ingen direkt motivation för barnet att börja gå på toaletten igen? Extra motivation för att sitta på potta/toalett har också funkat bra i de lägena. Äldsta dottern, som var 2,5, år fick godis under den fasen när hon satt på toaletten. Yngsta dottern, som var 1,5 år när hon blev torr, fick titta på lite spännande saker som hon normalt inte fick leka med. Prydnadssaker, telefon osv   Lycka till!

• Miraklet09

MammaTillFelicia skrev 2012-03-17 20:40:38 följande:
    hej igen! lämnade som sagt utan blöja för 1:a ggn på dagis i måndags, och det har gått toppen! han var inte så väldigt "pottränad" innan, men vi kör hårt nu! ingen blöja på dagen, igår var vi på stan och han var utan då med, även idag när han sov middag. när vi tränade dottern var vi fegare och hade på henne blöja  på stan och vid bilresor osv, och det tog rätt lång tid att få henne helt torr. tror det är bättre att köra på hela tiden, och vara bra på att ha med extrakläder =) det har blivit en olycka varje dag på dagis och ibland på kvällen hemma. Men ofta beror det på att vi glömmer ta med honom på toa, frågar man honom behöver han nästan aldrig, men med lite övertalning har han gått dit. Vi kör nästan bara på toalett, men vi har ett mindre lock som man fäller ner på det stora, så det passar små rumpor =) har även en potta men den har ha nog inte använt alls.

Oj beundrar eran modighet =)

jag har faktiskt ärligt talat undrar mig själv om man ska våga fråga dagis OM det e okey att jag lämnar
    henne utan blöjan, med mer ombyten istället,
    är väldigt nyfiken att se hur de skulle gå, men vet inte, det kan inte skapa "mobning" i barn grupperna då,
    om hon kissar ner sig (tänker på dem större barnen??)
    zxwhf skrev 2012-03-18 11:45:21 följande:
    Jag tror också att man måste våga satsa. Har hon fattat grejen med att gå på toan som det låter som, skulle jag ta bort blöjan helt hemma. Visst, det kommer att bli olyckor ibland, men det är ju inte värre än att man torkar upp det... Båda mina döttrar har haft perioder efter att de "fattat grejen" som de blivit liksom lite bekväma och inte velat gå på toaletten längre. Utan blöja blir det rätt äckligt att kissa på sig vilket såklart hjälper dem igenom denna fas. Sätter man på blöja igen i det läget finns det ju ingen direkt motivation för barnet att börja gå på toaletten igen? Extra motivation för att sitta på potta/toalett har också funkat bra i de lägena. Äldsta dottern, som var 2,5, år fick godis under den fasen när hon satt på toaletten. Yngsta dottern, som var 1,5 år när hon blev torr, fick titta på lite spännande saker som hon normalt inte fick leka med. Prydnadssaker, telefon osv   Lycka till!

tack för du med delade med dig

oj så det funkar få blöjfritt så tidigt

haha ja tror man e ganska så blind av artiklar osv, att inte barn kan hålla tätt sånhär ålder
    men samtidigt så kommer kisset mellan blöjan om hon har för stora,
    blöjorna sitter inte bra längre, antringen för små eller för stora
    och d e stort problem

jag tror jag ska prata med dagis imorgon att låta henne vara utan blöja på dagis att vi ska  prova de samma här hemma. men det e väll det att man inte orkar tvätta vagnen varje dag om olyckan skulle va framma

eller man kanske kunde lägga typ kiss lakan eller dylikt där hon sitter tex barnsto, barnvagnen`????

Isabelle <3
  • s rr

jag har en dotter som är 2,5 år hon kunde vara utan blöja redan från 2 års åldern.... jag började att berätta för henne nu ska vi inte ha på oss blöja idag. Sedan tog jag bort den och visade med miner och kroppsspråk att det är äkligt och jobbigt at ha på sig blöja... uch vad den luktar.. blää osv. sedan var hon utan den men jag tog henne till toa varje kvart fast på ett sätt där jag frågar henne först har du "piss" ibland så svarar hon nej men kissar ändå då påpekar jag det tydligt för henne "NÄMEN DÄR KOM DET PISS" och jag försökte typ att göra det mest efter att hon har ätit ngt eller druckit ..och det tog nästan fem dagar och då var jag bara hemma med henne vågade bara gå ut nära utevistelse, men då skulle hon på toa inann det... och då sa ja kom igen nu ska vi på toa för att vi ska ut.... och idag går det jätte bra snart mer än ett halvt år och hon känner av sig att hon ska på toa..... och hon vet tydligt att man går på toa före än vi ska ut...

LYCKA TILL

• MammaTillFelicia

tror inte att de är risk för mobbing på dagis, tror få barn gör en grej av att nån kissar på sig.. även typ 5åringar kissar ju på sig ibland!  i vagnen kan ni ju ha en liten plastad frotte, ikea tex har rätt små som väl är gjorda för spjälsäng. i bilen fick stortjejen ibland sitta på en blöja, utanför alla kläder utifall.
    tycker du

• MammaTillFelicia

fel knapp =) tycker du ska lämna henne utan blöja om du tycker det känns rätt, går ju att ha på blöja under sovstunden som man vill! idag tex var vi på utflykt i skogen och då fick sonen ha blöja, för enkelhetens skull, stor risk att både vi och han glömmer av sig!

• skogsvitter

2,5 år, nej det är verkligen inte för tidigt! Våra har varit blöjfria och torra vid 1½ år, äldsta lite tidigare än så till och med. Som flera redan poängterat, du måste ju våga satsa och lita på att hon kan och är redo. Någon mobbing för att man är utan blöja kan jag då aldrig tänka mig, det kommer i byxorna ibland för alla barn, det är inget konstigt men det betyder inte att de behöver ha blöja på sig tills de är 8-9 år gamla!

• Miraklet09

s rr skrev 2012-03-18 20:09:23 följande:
    jag har en dotter som är 2,5 år hon kunde vara utan blöja redan från 2 års åldern.... jag började att berätta för henne nu ska vi inte ha på oss blöja idag. Sedan tog jag bort den och visade med miner och kroppsspråk att det är äkligt och jobbigt at ha på sig blöja... uch vad den luktar.. blää osv. sedan var hon utan den men jag tog henne till toa varje kvart fast på ett sätt där jag frågar henne först har du "piss" ibland så svarar hon nej men kissar ändå då påpekar jag det tydligt för henne "NÄMEN DÄR KOM DET PISS" och jag försökte typ att göra det mest efter att hon har ätit ngt eller druckit ..och det tog nästan fem dagar och då var jag bara hemma med henne vågade bara gå ut nära utevistelse, men då skulle hon på toa inann det... och då sa ja kom igen nu ska vi på toa för att vi ska ut.... och idag går det jätte bra snart mer än ett halvt år och hon känner av sig att hon ska på toa..... och hon vet tydligt att man går på toa före än vi ska ut...

LYCKA TILL

Tack för du delade med dig även du..

ja det kanske är knepet, att göra det en rutin?

MammaTillFelicia skrev 2012-03-18 20:10:58 följande:
    tror inte att de är risk för mobbing på dagis, tror få barn gör en grej av att nån kissar på sig.. även typ 5åringar kissar ju på sig ibland!  i vagnen kan ni ju ha en liten plastad frotte, ikea tex har rätt små som väl är gjorda för spjälsäng. i bilen fick stortjejen ibland sitta på en blöja, utanför alla kläder utifall.
    tycker du
     Tack för tipsen

ja precis ja tänkte först att börja nu när de blir varmare ute,
    s¨å hon kan kissa i buskarna osv HAHA Ja vet ofräsht, men om hon blir kissig nödig fort så e det smart
    lösning tänkte ja, men i andra åtanken tänkte jag på tänk om de blir en rutin att hon sedan
    tyckr det e roligt eller bekvämt och fortsä'tter framåt hösten blir ju lite svårare när hon e tjej och minus grader :-/

PROBLEMET är ig att hon kissar mängder när hon väl kissar,
    blöjorna blir tunga och hon har alltid haft de såhär,
    så det e vardag för oss,
    många kommenterar hur mycket hon dricker/äter
    medans bvc och läkare ber oss inte lyssna på alla,
    hon dricker o äter som hon ska, alla formas ju ändå olika
    men dagis har reagerat på hennes kissande, så jag var bara tvungen
    be dem kolla urinen påå vc och de gjorde dem, ingen diabetes iaf,
    puh (har de inte i släkten ens, trots ja övervikt, peppa peppar ta i trä (jobbar på vikten med delvis) =)

Men hon kissar enormt och hon har börjat säga till när vi är iväg vid köp centran osv JAG KISSIG mamma, vi gick med min vännina och hennes son i fredags och han gick på toa 2gånger (5.5år) och tösen min tog efter det, hon ville kissa samtidigt som mig då (som vi brukar ibland) hon visar mer intresse att kissa
    på toaletterna när vi är ute

DOCK JOBBIGT I mat affärerna, när man springer som en yr hörna och försöker hitta en toa och närmaste e utanför butiken, om man e själv med henne e det inte enklaste leta efter toalett och stressad som tusan med varor i vagnen, någon gång har man fått gå in i ett omkädning bås och bytt blöjan där,
    men jag längtar verkligen till att få henne blöj fri, jag vill verkligen
    hon är ju så himla duktig för att vara från 1år att gå på toaletten, hon vill ju
    men frågan är om jag stressar fram det,jag är så oroad att bromsa upp allt igen om ja "stressar" henne, samtidigt så vet hon ju såvis inte så mk ändå, hon måste få en chans att försöka med =)

ska ja ta upp med dagis att hon ska vara blöj fri???

skogsvitter skrev 2012-03-18 20:28:31 följande:
    2,5 år, nej det är verkligen inte för tidigt! Våra har varit blöjfria och torra vid 1½ år, äldsta lite tidigare än så till och med. Som flera redan poängterat, du måste ju våga satsa och lita på att hon kan och är redo. Någon mobbing för att man är utan blöja kan jag då aldrig tänka mig, det kommer i byxorna ibland för alla barn, det är inget konstigt men det betyder inte att de behöver ha blöja på sig tills de är 8-9 år gamla!

tack för du dela med dig

nej jag antar jag lyssnat för mkt på andra, som första gångs mamma anser man att alla tips man får
    e guda gåva, många satte sig emot att hon toa tränade redan som 1åring, nej nej helt fel för utvecklingen
    du hämnar henne mer än hjälper henne???

det fasstnade på nått sätt, hon övergick till pottan men går på toa när vi är borta osv..
    men jag förstår inte varför man ska förlita sig på släktens årsikter när man e första gångs mamma???

jag tror mycket väl hon kunde vart blöjfri redan vid några månader innan 1års dage
    när hon mer ängärna sprang utan blöja

men jag vågade inte, som du och många andra säger, man måste ibland våga släppa loss dem med,
    man kan inte dalta hela tiden heller-..

och nu när hon inte tål några blöjor alls förutom icas, så känns de mer än dags att bryta vanan med blöjan

MEN KAN JAG SOM FÖRÄLDER kräva av dagis att låta henne gå utan blöja, iaf en halv dag i taget
    om ja lämnar extra byxor och kläder och extra trosor osv????

tror du/ni dem går med på det, om man pratar ihop sig??

ja vet dem kommer säkert säga att de räcker med lite innan efter frukost, lunch och mellanmål, men mitt mål är att satsa al in isf, dem tjatar ju fortf om att hon borde vara blöj fri snart, att det nog är dags
    dem käpar med få henne på toaletten..

JAG VET inte hur ja ska få toa intresset för henne igen, hon älskar sin toa ring, hon har en exakt likadan på dagis, för de ska kännas rätt för henne, men dem har rätt så toaletter, hon vill gärna man är med henne på toa många gånger, spec dagis har som man kan stänga om sig,

det är ganska trånga rum, och hon gillar inte det, hon vill stänga om sig..

Isabelle <3
  • skogsvitter

Du kanske inte kan kräva det hela tiden, blöja kan ju vara bra i början när de är ute tex, sådant får ju de själva ta ställning till. De har ju haft andra barn som tränats så de vet ju vad det är frågan om, men du kan självklart säga att du vill det. Du måste ju naturligtvis ha en dialog med förskolan men som jag förstod var det ju de som föreslog potträningen till att börja med? Varför skulle de då sätta sig på tvären om du ber dem att låta henne vara utan blöja? Kan verkligen inte se varför du inte skulle våga lämna henne utan blöja, och då förklara det att "nu har vi börjat lite här och tänkte se hur det går, så vill att hon är utan även här". Det är ju inte svårare än att bara göra det.

• Miraklet09
    skogsvitter skrev 2012-03-18 21:20:15 följande:
    Du kanske inte kan kräva det hela tiden, blöja kan ju vara bra i början när de är ute tex, sådant får ju de själva ta ställning till. De har ju haft andra barn som tränats så de vet ju vad det är frågan om, men du kan självklart säga att du vill det. Du måste ju naturligtvis ha en dialog med förskolan men som jag förstod var det ju de som föreslog potträningen till att börja med? Varför skulle de då sätta sig på tvären om du ber dem att låta henne vara utan blöja? Kan verkligen inte se varför du inte skulle våga lämna henne utan blöja, och då förklara det att "nu har vi börjat lite här och tänkte se hur det går, så vill att hon är utan även här". Det är ju inte svårare än att bara göra det.

tack för ditt svar

jag har tänkt på poträningen innan,
    eller ja det var jag som tog första steget med toa ringen (frågade av hygien skäl om den fick vara där)
    och det fick den (alla har ju olika riktlinjer)
    men jag ska köra på det och fråga dem idag om dem går med på det att träna henne gå utan blöjan
    då kanske hon lär sig att ha mer tillit till personalen med, eller sina dagis kompisar??

Isabelle <3
Svar på tråden Hur får jag dottern blöjfri på dagen?