s rr skrev 2012-03-18 20:09:23 följande:
jag har en dotter som är 2,5 år hon kunde vara utan blöja redan från 2 års åldern.... jag började att berätta för henne nu ska vi inte ha på oss blöja idag. Sedan tog jag bort den och visade med miner och kroppsspråk att det är äkligt och jobbigt at ha på sig blöja... uch vad den luktar.. blää osv. sedan var hon utan den men jag tog henne till toa varje kvart fast på ett sätt där jag frågar henne först har du "piss" ibland så svarar hon nej men kissar ändå då påpekar jag det tydligt för henne "NÄMEN DÄR KOM DET PISS" och jag försökte typ att göra det mest efter att hon har ätit ngt eller druckit ..och det tog nästan fem dagar och då var jag bara hemma med henne vågade bara gå ut nära utevistelse, men då skulle hon på toa inann det... och då sa ja kom igen nu ska vi på toa för att vi ska ut.... och idag går det jätte bra snart mer än ett halvt år och hon känner av sig att hon ska på toa..... och hon vet tydligt att man går på toa före än vi ska ut...
LYCKA TILL
Tack för du delade med dig även du..
ja det kanske är knepet, att göra det en rutin?
MammaTillFelicia skrev 2012-03-18 20:10:58 följande:
tror inte att de är risk för mobbing på dagis, tror få barn gör en grej av att nån kissar på sig.. även typ 5åringar kissar ju på sig ibland! i vagnen kan ni ju ha en liten plastad frotte, ikea tex har rätt små som väl är gjorda för spjälsäng. i bilen fick stortjejen ibland sitta på en blöja, utanför alla kläder utifall.
tycker du
Tack för tipsen
ja precis ja tänkte först att börja nu när de blir varmare ute,
s¨å hon kan kissa i buskarna osv HAHA Ja vet ofräsht, men om hon blir kissig nödig fort så e det smart
lösning tänkte ja, men i andra åtanken tänkte jag på tänk om de blir en rutin att hon sedan
tyckr det e roligt eller bekvämt och fortsä'tter framåt hösten blir ju lite svårare när hon e tjej och minus grader :-/
PROBLEMET är ig att hon kissar mängder när hon väl kissar,
blöjorna blir tunga och hon har alltid haft de såhär,
så det e vardag för oss,
många kommenterar hur mycket hon dricker/äter
medans bvc och läkare ber oss inte lyssna på alla,
hon dricker o äter som hon ska, alla formas ju ändå olika
men dagis har reagerat på hennes kissande, så jag var bara tvungen
be dem kolla urinen påå vc och de gjorde dem, ingen diabetes iaf,
puh (har de inte i släkten ens, trots ja övervikt, peppa peppar ta i trä (jobbar på vikten med delvis) =)
Men hon kissar enormt och hon har börjat säga till när vi är iväg vid köp centran osv JAG KISSIG mamma, vi gick med min vännina och hennes son i fredags och han gick på toa 2gånger (5.5år) och tösen min tog efter det, hon ville kissa samtidigt som mig då (som vi brukar ibland) hon visar mer intresse att kissa
på toaletterna när vi är ute
DOCK JOBBIGT I mat affärerna, när man springer som en yr hörna och försöker hitta en toa och närmaste e utanför butiken, om man e själv med henne e det inte enklaste leta efter toalett och stressad som tusan med varor i vagnen, någon gång har man fått gå in i ett omkädning bås och bytt blöjan där,
men jag längtar verkligen till att få henne blöj fri, jag vill verkligen
hon är ju så himla duktig för att vara från 1år att gå på toaletten, hon vill ju
men frågan är om jag stressar fram det,jag är så oroad att bromsa upp allt igen om ja "stressar" henne, samtidigt så vet hon ju såvis inte så mk ändå, hon måste få en chans att försöka med =)
ska ja ta upp med dagis att hon ska vara blöj fri???
skogsvitter skrev 2012-03-18 20:28:31 följande:
2,5 år, nej det är verkligen inte för tidigt! Våra har varit blöjfria och torra vid 1½ år, äldsta lite tidigare än så till och med. Som flera redan poängterat, du måste ju våga satsa och lita på att hon kan och är redo. Någon mobbing för att man är utan blöja kan jag då aldrig tänka mig, det kommer i byxorna ibland för alla barn, det är inget konstigt men det betyder inte att de behöver ha blöja på sig tills de är 8-9 år gamla!
tack för du dela med dig
nej jag antar jag lyssnat för mkt på andra, som första gångs mamma anser man att alla tips man får
e guda gåva, många satte sig emot att hon toa tränade redan som 1åring, nej nej helt fel för utvecklingen
du hämnar henne mer än hjälper henne???
det fasstnade på nått sätt, hon övergick till pottan men går på toa när vi är borta osv..
men jag förstår inte varför man ska förlita sig på släktens årsikter när man e första gångs mamma???
jag tror mycket väl hon kunde vart blöjfri redan vid några månader innan 1års dage
när hon mer ängärna sprang utan blöja
men jag vågade inte, som du och många andra säger, man måste ibland våga släppa loss dem med,
man kan inte dalta hela tiden heller-..
och nu när hon inte tål några blöjor alls förutom icas, så känns de mer än dags att bryta vanan med blöjan
MEN KAN JAG SOM FÖRÄLDER kräva av dagis att låta henne gå utan blöja, iaf en halv dag i taget
om ja lämnar extra byxor och kläder och extra trosor osv????
tror du/ni dem går med på det, om man pratar ihop sig??
ja vet dem kommer säkert säga att de räcker med lite innan efter frukost, lunch och mellanmål, men mitt mål är att satsa al in isf, dem tjatar ju fortf om att hon borde vara blöj fri snart, att det nog är dags
dem käpar med få henne på toaletten..
JAG VET inte hur ja ska få toa intresset för henne igen, hon älskar sin toa ring, hon har en exakt likadan på dagis, för de ska kännas rätt för henne, men dem har rätt så toaletter, hon vill gärna man är med henne på toa många gånger, spec dagis har som man kan stänga om sig,
det är ganska trånga rum, och hon gillar inte det, hon vill stänga om sig..