• Anonym (Jag)

Barnets rätt att välja boende?

Vid vilken ålder på barnet ska man ta hänsyn till var han/hon vill bo. Alltså när föräldrarna bor på olika orter. Har hört 12 år, men jag blev osäker på vad som gället. 

• Svar på tråden Barnets rätt att välja boende?
  • Anonym

finns ingen ålder längre.... dom säger bara när barnen är mogna.

• Annahoj242

Efter tolv år kan inte föräldrarna längre bestämma över barnets huvud..

• Anonym
    Annahoj242 skrev 2012-03-12 15:30:27 följande:
    Jo det kan de. Man ska alltid lyssna på barn men de får inte bestämma.
  • Anonym (99)
    Annahoj242 skrev 2012-03-12 15:30:27 följande:

Efter 18 år kan inte föräldrarna längre bestämma över barnets huvud. Man skulle kunna påstå att när barnet är för tungt för att släpa in i bilen så kan barnet bestämma själv, men föräldrarna har ju fortfarande möjlighet att dra in hela månadspengen om barnet inte gör som föräldrarna har bestämt.

Om boendefrågan kommer upp i Tingsrätten så står det i lagen att domstolen ska beakta barnets vilja utifrån barnets mognad, men det betyder bara att domstolen ska lyssna på vad barnet vill. Det är fortfarande domstolen som bestämmer vad som är bäst för barnet. Om tex förälder A är dokumenterad alkoholist så kommer knappast domstolen döma boendet till den föräldern bara för att barnen säger att de vill bo där.

Om man inte är i domstolen så finns det ingen lag som säger att man ens måste lyssna på barnen. 
  • Anonym
    Anonym (99) skrev 2012-03-14 19:22:34 följande:
    Efter 18 år kan inte föräldrarna längre bestämma över barnets huvud. Man skulle kunna påstå att när barnet är för tungt för att släpa in i bilen så kan barnet bestämma själv, men föräldrarna har ju fortfarande möjlighet att dra in hela månadspengen om barnet inte gör som föräldrarna har bestämt.

Om boendefrågan kommer upp i Tingsrätten så står det i lagen att domstolen ska beakta barnets vilja utifrån barnets mognad, men det betyder bara att domstolen ska lyssna på vad barnet vill. Det är fortfarande domstolen som bestämmer vad som är bäst för barnet. Om tex förälder A är dokumenterad alkoholist så kommer knappast domstolen döma boendet till den föräldern bara för att barnen säger att de vill bo där.

Om man inte är i domstolen så finns det ingen lag som säger att man ens måste lyssna på barnen. 
    Vid 16 kan barn själva skriva sig hos den de vill bo hos.

Domstolen kan inte verkställa en umgängesdom som strider mot barnets vilja när barnet fyllt 12, om det inte anses vara för barnets bästa.

Föräldrabalken är en lag och den säger att man ska lyssna på barnen.
  • Anonym (99)
    Anonym skrev 2012-03-14 20:37:31 följande:
    Vid 16 kan barn själva skriva sig hos den de vill bo hos.

Domstolen kan inte verkställa en umgängesdom som strider mot barnets vilja när barnet fyllt 12, om det inte anses vara för barnets bästa.

Föräldrabalken är en lag och den säger att man ska lyssna på barnen.

I Föräldrabalken står det att domstolen ska lyssna. Det står ingenstans att föräldrarna ska lyssna.

Visst kan 16-åringar (tillsammans med en av vårdnadshavarna) skriva sig där h*n vill bo. Det är inte samma sak som att 16-åringen faktiskt bor där.

Min poäng är att det alltid är föräldrarna som gemensamt tar besluten kring barnen (om man nu inte ligger i boendetvist och domstolen bestämmer). Det går inte för den ena föräldern att gadda ihop sig med barnen och tvinga den andra föräldern, utan föräldrarna måste vara överens om förändringen innan det blir någon förändring.
  • Anonym
    Anonym (99) skrev 2012-03-14 21:18:45 följande:
    I Föräldrabalken står det att domstolen ska lyssna. Det står ingenstans att föräldrarna ska lyssna.

Visst kan 16-åringar (tillsammans med en av vårdnadshavarna) skriva sig där h*n vill bo. Det är inte samma sak som att 16-åringen faktiskt bor där.

Min poäng är att det alltid är föräldrarna som gemensamt tar besluten kring barnen (om man nu inte ligger i boendetvist och domstolen bestämmer). Det går inte för den ena föräldern att gadda ihop sig med barnen och tvinga den andra föräldern, utan föräldrarna måste vara överens om förändringen innan det blir någon förändring.
    Du verkar inte veta mycket. Läs lagen: 11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

Om en ungdom bestämmmer sig för att skriva sig hos sin andra förälder och säger til folkbokföringen att denne gör det så kan man med stor säkerhet anta att det stämmer.

En ändring av bostadsadress och boende kan göras utan att båda föräldrarna är överens när barnet fyllt 16!
  • Anonym
    Anonym (99) skrev 2012-03-14 21:18:45 följande:

Jodå, det fungerar visst för en förälder att gadda ihop sig med barnen och köra över den andra föräldern. Jag har i princip förlorat all kontakt med min yngste på det sättet. Det är mycket svårt att bli trodd av myndigheter, soc mfl, eftersom de förutsätter att allt som sägs av den andra föräldern (och barnet) är sant.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-15 07:27:28 följande:
    Jodå, det fungerar visst för en förälder att gadda ihop sig med barnen och köra över den andra föräldern. Jag har i princip förlorat all kontakt med min yngste på det sättet. Det är mycket svårt att bli trodd av myndigheter, soc mfl, eftersom de förutsätter att allt som sägs av den andra föräldern (och barnet) är sant.
    Menar du att barnet ljuger? Hur gammal är ditt barn?
Svar på tråden Barnets rätt att välja boende?