• banansmoothie

Elefanter äter inte lax!

Where do Elephants get their omega-3 from? Elephants don't eat salmon!
    - Jeff Novick, RD.

Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet

- Albert Einstein

Vill du bli frisk från sjukdom? Utan massor av piller som lindrar symptom utan att bidra till läkning?

En plantbaserad kost, innehållande grönsaker, frukt, fullkorn och fullkornsprodukter (t.ex. ris, havre, korn, vete, majs), legumer, (nötter och frön i små mängder), kan vara lösningen!

Du kanske undrar hur du ska få i dig tillräckligt med näringsämnen på en sådan kost?

Du behöver inte äta kött för att få i dig tillräckligt med protein!
    Vi behöver ca 10% av vårt dagliga energiintag från protein. Få livsmedel innehåller mindre än så. Potatis innehåller 9% av sina kcal från protein, ris och vete innehåller ca 10% protein och grönkål innehåller 50% protein! Bönor och linser innehåller faktiskt mer protein per kJ, än vad nötkött gör. (Skillnaden ligger i vattenmängden i dessa livsmedel, och protein anges oftast per gram istället för per energimängd.) Och nej, du behöver inte oroa dig för att du inte får i dig fullvärdigt protein. Äter du allsidigt från grönsaker, frukt, säd och legumer, så kommer du garanterat få tillräckligt! Proteinbrist är väldigt ovanligt hos individer som äter tillräckligt med energi per dag. Det förekommer faktiskt enbart i länder där folk svälter.

Du behöver inte dricka mjölk eller äta mejeriprodukter för att få i dig kalcium.
    Sverige har faktiskt ett av värdens högsta intag av kalcium, men även ett av världens flesta fall av benskörhet. Det finns ännu inga studer som visar exakt på hur detta hänger ihop, men i asien och afrika där intaget av mjölkproukter är nästintill obefintligt (förutom i de nu västerländiserade områderna) förekommer benskörhet inte. Den störta kopplingen som finns bevisad är mellan benskörhet och för lite viktbärande fysiskt aktivitet. Inte för lite kalcium. Och ja vi behöver kalcium, men inte i de mängder som livsmedelsverket påpekar. Det som finns naturligt i legumer, gröna blad och nötter och frön som mandlar och sesamfrön, räcker gott och väl!

Du behöver inte äta fisk för att få i dig omega-3!
    Omega-3 finns naturligt i de flesta vegetabilier, speciellt gröna blad (vilket är varifrån elefanterna får sin omega3). Laxen får sin omega-3 från gröna havsväxter. Omega-3 finns även i concentrerad mängd i vissa frön och nötter som valnötter och linfrö.

Det som INTE finns i plantbaserade livsmedel är mättat fett och kolesterol. Dessa två orsakar för över hälften av alla dödsfall idag. 75% av västerlänningar dör för tidigt, på grund av orsaker som kunde förebyggas med en plantbaserad kost av hela, oraffinerade livsmedel.

Sjukdommar som orsakas av animaliska livsmedel och för lite motion innkluderar (listan är för lång för att nämna alla!):
    Hjärt & kärlsjukdommar (som leder till angina, hjärtattack eller stroke)
    Cancer (t.ex. bröstcancer, prostatacancer och tjocktarmscancer)

Autoimmuna sjukdommar (inklusive reumatism och inflammatoriska tarmsjukdommar)
    Diabetes
    Benskörhet
    Högt blodtryck

Fettma

Jag botade min autoimmuna sjukdom, Crohn's, genom att byta kost. Jag har inte varit symptomfri sen jag fick diagnosen 2002, fram tills när jag bytte kost. Jag har aldrig mått så bra!

Jag vill inte tvinga någon att byta kost. Men jag önskar att denna informationen kom ut till folk, så att andra människor som är sjuka, som jag, fick en chans att bli friska!

Det finns otaliga böcker om detta, och många läkare och vetenskapsmän som står bakom en sådan kost. Dessa inkluderar:

Dr. Cadwell Esselstyn, Dr. John McDougall, Dr. Joel Fuhrman, Dr. Alan Goldhammer, T. Colin Campbell, Douglas Lisle, Ph.D. och Dietisten Jeff Novick. Googla gärna och läs själva!

Vill även ge er en länk till preveiwn till en dokumentär som är ögonöppnande, väl värd att köpa (eller ladda ner...). Den heter Forks over Knives.

Sprid gärna denna informationen till vänner eller släktingar som lider av dessa problem!

• Svar på tråden Elefanter äter inte lax!
  • Capt Janeway

Och B12?

Kritiserar inte ditt inlägg men är genuint nyfiken på hur vi ska få i oss B12 utan animaliska produkter. Glad 
    (Och då inte via kosttillskott där B12 är tillsatt från... animaliska produkter). 

• Capt Janeway
    banansmoothie skrev 2012-03-11 08:35:00 följande:

Det som INTE finns i plantbaserade livsmedel är mättat fett och kolesterol. Dessa två orsakar för över hälften av alla dödsfall idag. 

Ok, jag kritiserar ditt inlägg i alla fall! Mättat fett är inte farligt och kolesterol är t.o.m. nyttigt för kroppen! Det du! Tungan ute
  • banansmoothie
    Capt Janeway skrev 2012-03-11 09:05:09 följande:
    Och B12?

Kritiserar inte ditt inlägg men är genuint nyfiken på hur vi ska få i oss B12 utan animaliska produkter. Glad 
    (Och då inte via kosttillskott där B12 är tillsatt från... animaliska produkter). 
    B12 behöver tillsättas i en modern vegansk kost eftersom det kommer från bakterier, och vår hygien har gjort att det inte längre finns natuligt i kosten. Den mesta B12 vi behöver tillverkas ändå i våra tarmar av bakterier, men många veganer behöver ett tillskott ca 1 gång i veckan. Och jo, det finns veganska B12 tillskott.
    Capt Janeway skrev 2012-03-11 09:07:34 följande:
    Ok, jag kritiserar ditt inlägg i alla fall! Mättat fett är inte farligt och kolesterol är t.o.m. nyttigt för kroppen! Det du! Tungan ute
    Mättat fett är inte essensiellt för kroppen och jag ser inte hur det är nyttigt? Kroppen behöver kolesterol, men vi tillverkar själva tillräckligt med kolesterol, vi behöver inte något tillsatt. En del mättat fett omvandlas till LDL kolesterol i kroppen, vilket leder till atheoschlerosis, alltså åderförkalkning. Detta leder sen i sin tur ofta till härtattack eller stroke. Hur är detta nyttigt för kroppen?
  • banansmoothie
    Capt Janeway skrev 2012-03-11 09:08:26 följande:
    Och eftersom det kommer frågas om länkar... Här kommer första, men det finns många många fler.
    www.preventdisease.com/news/12/030112_World-R...
    "While we savor the tantalizing taste of a sweet roll, our bodies respond alarmingly as if a foreign invader arrived declaring war. Foods loaded with sugars and simple carbohydrates, or processed withomega-6 oils for long shelf life have been the mainstay of the American diet for six decades. These foods have been slowly poisoning everyone."

Jag håller absolut med! Raffinerade produkter som är fulla med socker och raffinerat mjöl och olja DÖDAR oss. Däremot ett kost på hela korn (alla sorter), grönsaker, frukost och legumer, samt små mängder nötter och frön, orsakar inte inflammation.

Som jag skrev har jag själv lidit av en autoinflammatorisk sjukdom. Jag vet hur omega-3 påverkar oss. Det har visats i studier att en kost hög av omega-3 minskar inflammation, precis som medicin (t.ex. corticosterioder). Men problemet med omega-3 är att det minskar inflammationen, det tar inte bort det som orsakade den. När det gäller Crohn's finns det flertalet studer som påvisar att det är just animaliskt protein, och s.k. "gut lekage" som orsakar den. Speciellt mjölkprotein, och det är för att strukturen är så lik vårt eget protein at kroppen blir förbryllad och attakerar oss själva istället.

Dessutom är för mycket omega-3 faktiskt potensiellt farligt, eftersom det är en blodförtunnare. Hos många västerlänningar vars blod är hälften fett, är det kanske något possitivt, men hos vanliga, hälsosamma människor ska man inte äta för mycket av omega-3 heller. Om du tar ett blodprov från någon som just ätit något högt i fett, t.ex. en hamburgare, och låter det stå, så kan du SE hur fettet sepparerar från blodet och lägger sig ovanpå. Blodet är hälften fett! Detta orsakar ett sämre blodomlopp i kroppen, vilken också kan mätas. Inte konstigt att man blir så trött efter middag på julafton...

I människans historia har vi levt i majoritet på stärkelse, som potatis, vete, korn, bovete och majs. Dessa folk hade inte autoimmuna sjukdommar. De hade heller inte cancer (väldigt sällan), diabetes, eller hjärt och själsjukdommar. De dog av olyckor och infektioner, och utslitning. Jag säger inte att de inte åt kött, för det finns bevisat. Men mängden kött de åt, var väldigt liten. Kanske en gång i veckan, eller en gång i månaden. Detta fram tills vi började odla djur. Alltså orsakar inte en sådan kost dessa sjukdommar.

Jag säger inte att "min" diet är den enda lösningen, men den är en bevisad lösning med tusentals patienter som har blivit bättre. Så jag vill sprida den informationen.
  • banansmoothie
    SHAKAWKAW skrev 2012-03-11 09:08:13 följande:
    Detta låter intressant. Du skulle inte länka till böcker en kan köpa?
    Finns många!

Joel Fuhrman har t.ex.:

- Eat to Live
    - Fasting and Eating for Health

du kan hitta alla här:
    www.drfuhrman.com/shop/books.aspx

John McDougall har också flera:

www.drmcdougall.com/free.html (freebie websida som summerar programmet)

böcker:
    www.drmcdougall.com/store_books.html

T. Colin Campbell har skrivit "The China Study".

Tror Cadwell Esselstyn har flera också men har inte läst några av hans.

Det finns även flertalet DVD'er:

- Forks over Knives (rekomenderar starkt!!)

- Processed People (har även intervjuver med alla dessa läkare som extramaterial, jättebra!)
  • SHAKAWKAW

Tack så mycket för tipsen! Ska beställa hem ett par gäng direkt när jag kan

• Lisastina

Intressant! Och grattis till att du blev bra, Crohns är ju en jättejobbig sjukdom! 

Men kanske var det lite svepande att man inte konsumerar mjölkprodukter i Asien. Har familj i Indien som inte är "västerlandiserad" utan traditionell och där serverades det mjölkprodukter varje dag flera gånger när jag var där härom veckan. Det går ju tom omkring kossor på gatorna som får matrester i husen och går hem och blir mjölkade på kvällarna, så nog finns det mjölk alltid i detta land som har en sjättedel av jordens befolkning! Hur det står till med deras benskörhet vet jag dock inte.
    I Indien är b12-brist för övrigt enormt vanligt. Det slog mig inte som ett alltigenom extremhygieniskt samhälle, så du får jättegärna berätta lite mer hur det hängde ihop med bakterierna och b12!

Svar på tråden Elefanter äter inte lax!