• Sveasson

Hur menas det på matte läxan?

Sexåringen fick matteläxa med sig hem, förmodligen världens enklaste och mest logiska men varken jag eller sambon känner oss säkra på hur det menas. Hur tolkar ni det, för enkelhets skull delar vi upp det i fyra rutor.
    Vilka tal tror ni ska adderas i ruta 1 och 3 och vilka ska subtraheras i ruta 2 och 4.

• Svar på tråden Hur menas det på matte läxan?
  • jessamy

Jag såg en kompis som hjälpt sin dotter med läxa igår. Jag fattade ingenting.

Varför ska dom där hoppen säga hur många minus man ska göra? Varför skriver dom inte 12 + 3 bara?

Kanske någon kan förklara för mig? 

• Snart 3 barnsmamma

Iom att de satt ut linjen från 10-15 gissar jag att max är 15 på addera dvs 13+2=15
    14-4=10
    Men kan finnas fler svar då de vill nog vill se om de förstått räknesätten!  

• Ingelalala

Förlåt du menar i rutan förstås...
    Första kan du nog välja 10, 11,12 eller 13, men + 2 så att det blir max 15
    Andra rutan14- 1,2,3 eller 4 så att det blir som minst 10

• SIN74
    jessamy skrev 2012-03-10 19:01:35 följande:
    Jag såg en kompis som hjälpt sin dotter med läxa igår. Jag fattade ingenting.

Varför ska dom där hoppen säga hur många minus man ska göra? Varför skriver dom inte 12 + 3 bara?

Kanske någon kan förklara för mig? 
    Det handlar om att göra barnen medvetna om hur man kan dela upp uppgiften och få full förståelse för hur likamedstecknet betydelse. Om man bara kör 12+3= så blir det lätt att de lär sig att "12+3 blir 15." Som man kan se på de två sista uppgifterna ska de kunna dela upp talet.
  • Sveasson
    SIN74 skrev 2012-03-10 19:08:05 följande:
    Det handlar om att göra barnen medvetna om hur man kan dela upp uppgiften och få full förståelse för hur likamedstecknet betydelse. Om man bara kör 12+3= så blir det lätt att de lär sig att "12+3 blir 15." Som man kan se på de två sista uppgifterna ska de kunna dela upp talet.
    Så de två sista måste vara 10 + 2 och 14+ 4  ?
  • SIN74
    Sveasson skrev 2012-03-10 19:17:15 följande:
    Så de två sista måste vara 10 + 2 och 14+ 4  ?
    Ja förutom minus på sista ;)

eller 11+2, 12+2, 13+2
    14-4, 14-3, 14-2. 14-1
  • Sveasson
    SIN74 skrev 2012-03-10 19:35:44 följande:
    Ja förutom minus på sista ;)

eller 11+2, 12+2, 13+2
    14-4, 14-3, 14-2. 14-1
    Oj, ja det är klart
    Så man kan med andra ord välja fritt på de sista. 
    När ni förklarade så känns det helt självklart och logiskt,
    men jag fattade verkligen inte själv hur det menades.
    Undrar om alla andra föräldrar till barn i hans klass fattade den läxan.
  • SIN74

Ja, tanken är att eftersom man måste välja själv måste man också lära sig att förstå hur det hänger ihop.

Det är inte ovanligt att föräldrar oavsett årskurs frågar om just matteläxan. Matten är inte upplagd som på vår tid. Det är klart bättre nu anser jag. Fråga på bara!

• Sveasson
    SIN74 skrev 2012-03-10 19:43:51 följande:
    Ja, tanken är att eftersom man måste välja själv måste man också lära sig att förstå hur det hänger ihop.

Det är inte ovanligt att föräldrar oavsett årskurs frågar om just matteläxan. Matten är inte upplagd som på vår tid. Det är klart bättre nu anser jag. Fråga på bara!
    Ja det kan jag hålla med om, den är absolut bättre nu. Men som du säger, det är väldigt mycket nytt, många uttryck vi aldrig hört om innan. Tack för att du hjälpte till att reda upp det :)
  • SIN74

Bara kul med föräldrar som engagerar sig i barnens läxor. Ha en bra kväll!

• jessamy

Spännande :) Jag läser fortfarande trots att min dotter inte börjar skolan på några år :)
    Så dom får alltså hitta på vilket tal dom vill inom den linjen?  

För längst ner så står det +2. Dom får alltså välja vilket svar dom vill ha som är max femton eller vaddå?

Usch jag kmmer behöva gå en mattekurs för att lära mig det här.

Förstår inte varför det ska kompliceras så mycket men är väl säkert bra som ni skriver :) 

• Stjärnfall76

De två sista tolkar jag som att man får välja själv och rita ut hoppen själv. Ex 10+12-12 och 14-3=11. Men jag tolkar de två nedersta rutorna som valfria.

Svar på tråden Hur menas det på matte läxan?