• Exoplanet

Vems fel är det att ambulanser behöver poliseskort i s.k. högriskområden?

Helena Paparizou berättar i Aftonbladet att hennes pappa gick bort av en hjärtinfarkt eftersom han befann sig i Backa (Göteborg) som är ett s.k. "högriskområde" där ambulansen, p.g.a. tidigare attacker, är tvungen att invänta poliseskort. Det senare gjorde att ambulansen dröjde 20 minuter.

Det är en fruktansvärd tragedi och jag beklagar verkligen Helenas förlust men jag förstår inte varför hon blir förbannad på Sverige och gör en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Borde hon inte bli förbannad på dem som har orsakat behovet av poliseskort?

För ett tag sedan skrev en polis ett inlägg på Newsmill om att de skötsamma boende i s.k. högriskområden drabbas av olika brott i betydligt högre utsträckning än den övriga svenska befolkningen. Det läser man sällan om.

Janne Josefsson gjorde ett reportage om en förort till Göteborg där kriminella hade uppgörelser mitt i bostadsområdet, sköt genom en gammal dams sovrumsfönster och skrämde livet ur kvarterets barn. Han intervjuade några killar med pitbulls och hoodies som hängde nere i centrum och som uppenbarligen såg upp till de kriminella eller själva tillhörde den kategorin.   

Jag förstår inte varför dessa ansvarslösa smågangsters får representera Sveriges invandrare i media när de tillhör en minoritet som gör livet till helvete för de invandrare som försöker skapa sig en ny sund tillvaro här.

De flesta invandrare jag träffar tillhör den skötsamma kategorin. De knegar och kämpar trots trauman och taskiga förutsättningar. Jag kan ge hur många exempel som helst på sådana fighters som borde lyftas fram som förebilder och inte försvinna i skuggan av medias gangstergullgrisar.

Segregation är ingen ursäkt för att jävlas med dem som lever under samma förhållanden och vill mer. Det som hände Helenas pappa är ett klockrent exempel på hur deras idiotier slår hårt mot andra. 

Så länge dessa smågangsters med attitydproblem inte behöver ta ansvar för någonting, eftersom alla skyller på myndigheterna som är tvungna att vidta åtgärder för att garantera ambulanspersonalens säkerhet, så kan de fortsätta i samma stil.

Dem jag tycker mest synd om är inte de småkriminella idioterna utan de skötsamma människor som tvingas bo i samma område p.g.a. dålig bostadspolitik och det är det enda samhället kan lastas för. Myndigheterna borde lägga alla resurser på dem som sköter sig i stället och stärka deras ställning mot gangsterväldet som är ett aktivt val och inget man tvingas till p.g.a. segregation. .   

www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article14496131.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 18:35
    Länk till polisrapport som beskriver organiserad brottslighet och gängkriminalitet i olika förorter.

www.polisen.se/sv/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Rapporter/Publicerat---Nationellt/Organiserad-brottslighet/Problembild-2011/

• Svar på tråden Vems fel är det att ambulanser behöver poliseskort i s.k. högriskområden?
  • batarang

Jag är ett fan av Helena men jag tycker det inte är polisen eller ambulansens fel. Utan jag tycker det är de som kastar sten och sådant som man bör skylla på.

MEN tänk om man själv skulle varit med om detta och sett en anhörig, då skulle nog även jag kunna anklaga polisen och ambulansen. Den frustrationen man skulle uppnått skulle varit förbannat hög. Så jag förstår varför hon anklagar ambulansen och polisen.

• birbit 34

Felet är helt och hållet politikernas,varför hysa in folk som boskap i ett område som redan har problem,dom du kallar småkriminella har inte valt,dom har ingen framtid direkt,varför blir det så här,jo tack vare våra politiker.

• mliten

Man har alltid ett val-oavsett. Klart att det är stenkastarnas fel men det är upp till myndigheterna att försöka reda upp röran.

Den enda ändan!
  • Kinya
    birbit 34 skrev 2012-03-09 16:59:20 följande:
    Felet är helt och hållet politikernas,varför hysa in folk som boskap i ett område som redan har problem,dom du kallar småkriminella har inte valt,dom har ingen framtid direkt,varför blir det så här,jo tack vare våra politiker.
    Problemet är väl snarare att folk har för stora friheter att välja var de vill bo. Hade politikerna fördelat invandrarna lite bättre över landet hade färre högriskområden uppkommit. Invandrare hade träffat fler svenskar och integrerats bättre i samhället osv. Det finns alldeles för många samhällen i Sverige som är nästan helt utan invandrare och så finns det alldeles för många samhällen med för många invandrare. Det är inte bra för invandrarna själva och det är inte bra för Sverige. De lär sig svenska språket sämre om de bara umgås med folk från sin egen del av världen och utanförskapet blir större.

Felet i det här fallet med att ambulanser inte vågar sig in i högriskområden är ändå de som bråkar i högriskområdena. Om man bråkar med ambulanser och brandbilar har man något allvarligt fel i hjärnan är jag övertygad om. Då saknar man analysförmåga och empatiförmåga. Man bråkar inte med folk som är på en plats för att rädda liv!! Oavsett vad så gör man inte det!

• Regnig måndag
    Kinya skrev 2012-03-09 17:26:04 följande:
    Problemet är väl snarare att folk har för stora friheter att välja var de vill bo. Hade politikerna fördelat invandrarna lite bättre över landet hade färre högriskområden uppkommit. Invandrare hade träffat fler svenskar och integrerats bättre i samhället osv. Det finns alldeles för många samhällen i Sverige som är nästan helt utan invandrare och så finns det alldeles för många samhällen med för många invandrare. Det är inte bra för invandrarna själva och det är inte bra för Sverige. De lär sig svenska språket sämre om de bara umgås med folk från sin egen del av världen och utanförskapet blir större.

Felet i det här fallet med att ambulanser inte vågar sig in i högriskområden är ändå de som bråkar i högriskområdena. Om man bråkar med ambulanser och brandbilar har man något allvarligt fel i hjärnan är jag övertygad om. Då saknar man analysförmåga och empatiförmåga. Man bråkar inte med folk som är på en plats för att rädda liv!! Oavsett vad så gör man inte det!

Tror du på fullt allvar att människor väljer att bo i getton som Rosengård?
    Förvånad

hade du frågat någon personligen och inte bara satt och tyckte och tänkte på din kammare skulle du upptäcka att inte ens invandrarna väljer att bo där men tvingas eftersom det inte finns något annat val.

Och skuldfrågan är inte så enkel att man enbart kan lasta den som kastar stenen, de är symptomen på ett sjukt samhälle och samhället formas av de politiker vi väljer.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Kinya
    Regnig måndag skrev 2012-03-09 17:31:24 följande:
    Förvånad

hade du frågat någon personligen och inte bara satt och tyckte och tänkte på din kammare skulle du upptäcka att inte ens invandrarna väljer att bo där men tvingas eftersom det inte finns något annat val.

Och skuldfrågan är inte så enkel att man enbart kan lasta den som kastar stenen, de är symptomen på ett sjukt samhälle och samhället formas av de politiker vi väljer.
    Jag tror att de väljer att bo i Malmö och att det i Malmö inte finns så många alternativ. Jag tror också att det finns många som trivs i "ghetton" som Rosengård. Ghetto är dessutom ett alldeles för starkt ord för att användas i det här sammanhanget.
  • jaghopparhögt
    Förvånad

På vilket sätt är samhället sjukt?
  • JTA
    Förvånad
    Jodå, det finns det forskning på.
  • JTA

Det är Sveriges fel. För vi har själva valt att skapa och tillåta den situation som nu gör att ambulanser och brandbilar behöver poliseskort. Vi har också själva ansvaret att göra någonting åt den.

• Regnig måndag
    jaghopparhögt skrev 2012-03-09 17:34:32 följande:
    På vilket sätt är samhället sjukt?
    Bla segregering och utanförskap.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Vems fel är det att ambulanser behöver poliseskort i s.k. högriskområden?