Vems fel är det att ambulanser behöver poliseskort i s.k. högriskområden?
Helena Paparizou berättar i Aftonbladet att hennes pappa gick bort av en hjärtinfarkt eftersom han befann sig i Backa (Göteborg) som är ett s.k. "högriskområde" där ambulansen, p.g.a. tidigare attacker, är tvungen att invänta poliseskort. Det senare gjorde att ambulansen dröjde 20 minuter.
Det är en fruktansvärd tragedi och jag beklagar verkligen Helenas förlust men jag förstår inte varför hon blir förbannad på Sverige och gör en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Borde hon inte bli förbannad på dem som har orsakat behovet av poliseskort?
För ett tag sedan skrev en polis ett inlägg på Newsmill om att de skötsamma boende i s.k. högriskområden drabbas av olika brott i betydligt högre utsträckning än den övriga svenska befolkningen. Det läser man sällan om.
Janne Josefsson gjorde ett reportage om en förort till Göteborg där kriminella hade uppgörelser mitt i bostadsområdet, sköt genom en gammal dams sovrumsfönster och skrämde livet ur kvarterets barn. Han intervjuade några killar med pitbulls och hoodies som hängde nere i centrum och som uppenbarligen såg upp till de kriminella eller själva tillhörde den kategorin.
Jag förstår inte varför dessa ansvarslösa smågangsters får representera Sveriges invandrare i media när de tillhör en minoritet som gör livet till helvete för de invandrare som försöker skapa sig en ny sund tillvaro här.
De flesta invandrare jag träffar tillhör den skötsamma kategorin. De knegar och kämpar trots trauman och taskiga förutsättningar. Jag kan ge hur många exempel som helst på sådana fighters som borde lyftas fram som förebilder och inte försvinna i skuggan av medias gangstergullgrisar.
Segregation är ingen ursäkt för att jävlas med dem som lever under samma förhållanden och vill mer. Det som hände Helenas pappa är ett klockrent exempel på hur deras idiotier slår hårt mot andra.
Så länge dessa smågangsters med attitydproblem inte behöver ta ansvar för någonting, eftersom alla skyller på myndigheterna som är tvungna att vidta åtgärder för att garantera ambulanspersonalens säkerhet, så kan de fortsätta i samma stil.
Dem jag tycker mest synd om är inte de småkriminella idioterna utan de skötsamma människor som tvingas bo i samma område p.g.a. dålig bostadspolitik och det är det enda samhället kan lastas för. Myndigheterna borde lägga alla resurser på dem som sköter sig i stället och stärka deras ställning mot gangsterväldet som är ett aktivt val och inget man tvingas till p.g.a. segregation. .
www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article14496131.ab
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 18:35
Länk till polisrapport som beskriver organiserad brottslighet och gängkriminalitet i olika förorter.
www.polisen.se/sv/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Rapporter/Publicerat---Nationellt/Organiserad-brottslighet/Problembild-2011/