• Jennifer 060828

Nymfparakit flyttar hit i morgon, vad tänka på?

Hej alla! I morgon ska jag ta över brorsans nymfparakit på 1 år. Den är handtam och pratar mycket.
    Vad ska man tänka på när man aldrig haft fågel förut? Brorsan har berättat i korta drag vad som gäller för fågeln då.

Men vad är viktigt att tänka på nu när den kommer som ny?
    Vad har ni som underlag i buren?
    Hur länge kan han vara ensam om jag jobbar?
    Har barn, vad gäller där? 

Stackarn är tilll och med namnlös hehe, vad ska han heta?  

Vill veta allt, gärna sidor som man läsa på. Får fågeln i morgon kväll. 

• Svar på tråden Nymfparakit flyttar hit i morgon, vad tänka på?
  • MamaPapa

Mysigt! Vi hade en sån för många, många år sedan som vi kallade "Gurkan"

Låt fågeln vänja sig vid miljön och er först innan ni släpper ut den så den inte får panik o bara krashar in i allt. De flyger rätt fort o kan göra sig illa om den blir rädd. Låt den stå i centrum nånstans så den vänjer sig vid er o barnen som springer omkring men se till det finns åtminstone en vägg bakom buren så den känner sig trygg.

Väl ute - de bajsar överallt och gnager på allt de kommer åt!
    Vår älskade knapra på en rottingstol o julbocken (vid jul), dojjor och allt. Kolla så den inte gnager på sladdar.

• Jennifer 060828
    MamaPapa skrev 2012-03-08 23:29:35 följande:
    Mysigt! Vi hade en sån för många, många år sedan som vi kallade "Gurkan"

Låt fågeln vänja sig vid miljön och er först innan ni släpper ut den så den inte får panik o bara krashar in i allt. De flyger rätt fort o kan göra sig illa om den blir rädd. Låt den stå i centrum nånstans så den vänjer sig vid er o barnen som springer omkring men se till det finns åtminstone en vägg bakom buren så den känner sig trygg.

Väl ute - de bajsar överallt och gnager på allt de kommer åt!
    Vår älskade knapra på en rottingstol o julbocken (vid jul), dojjor och allt. Kolla så den inte gnager på sladdar.
    Åh tack för att du svarade
    Ja, namnet kanske faller sig naturligt sen  

Ja, dem första dagarna får han stanna i buren, ha kommer få ha buren på ett bord i vardagsrummet, mot en vägg Har en 5-årig dotter så han måste vänja sig med henne först, det som är att jag har varanna vecka, hur kommer det bli då? Först ett barn, sen inget. Går det?

Ja bajs har jag räknat med
  • Jennifer 060828

Nån mer med en nymfis? 

• potatohead

www.zoovaruhuset.se/index.php&view=article&id=35&Itemid=148

den här länken stod det vilka mått man är skyldig att ha enligt lagen:
    www.arkenzoo.se/default.asp

Har själv 2 nymfar, helt underbara, en av dom är tam, men den andra är lite rädd av sig, köpte dem på annons för ca 1 år sedan och de är ca 16 år gamla:)

• Dustpuppy

Hej!

Lite minnen från tiden då vår nymfis levde:

Se till att nymfisen inte kommer åt att gnaga på giftiga krukväxter, var också försiktiga med öppen eld (ljus) och varm mat på spisen. De är otroligt nyfikna och vill vara med överallt när de är tama, och kan i värsta fall trilla ned i en kastrull med kokande vatten eller bli förgiftade av något olämpligt hemma. Vi skrek "Ajajaj!" så fort den var nära spisen och den lärde sig snabbt att när någon i familjen, vem som helst, var nära spisen, så skulle man skrika "Ajajaj!" och vara upprörd. Den förstod att spisen var farlig.

Glöm inte att variera maten och inte bara ge frön.
    Färsk frukt och grönsaker, gröna blad på sommaren är jättepoppis, våran var helt galen i kokt ägg och kokt potatis och morötter. Potatismos älskade han och kokta ärtor också. De blir lite lösa i magen av mycket frukt och grönt, men det är inte farligt, bara kladdigare att torka rent. ibland fick han en hård sockerbit (inte ofta) och det var helt klart uppskattat.

Eftersom den är ensam, så är ni dess flock, de mår inte bra alls av att vara ensamma. Du måste ge den lika mycket närhet och sällskap som man ger ett barn, nymfisar är inte fåglar som gillar att sitta timtals i ensamhet.
    Papegojor rent generellt är intelligenta, vissa arter brukar jämföras med barn i åldern 3-7 år. Du behöver ge den mycket roligt att göra, t ex en ask med tandpetare är vansinnigt rolig att leka med, pinnarna kan man gnaga på och slänga ned på golvet, en och en. Blyertspennor, pappersark, allt går att gnaga mönster i och man ser hur kul den har under tiden. Man kan leka med själv också, låtsas sno pennan eller dra dragkamp.

Närhet är viktigt, en tam nymfis sitter gärna på axeln, både när man sitter ned eller går runt i huset. Sitter man still somnar den kanske en stund, gör du något med händerna så klättrar den upp och ned på din arm för att kolla vad det är och försöker peta in näbben.

/Dustpuppy

• Chianti

Någon som lärt sina fåglar att inte flyga in i fönstret? Det är det som avhåller mig från att skaffa fågel, minns från barndomen att man var tvungen att ha persiennerna sänkta om fåglarna var ute, annars kraschade de.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Dustpuppy

Våran lårde sig samtidigt som han lärde sig flyga, han bröt varenda stjärtfjäder före första ruggningen genom att krascha mot diverse ytor. Som tur är fick han inte upp några farliga hastigheter i och med att flygandet var på amatörnivå. De enda gånger han flög in i fönster som vuxen var om han vaknade på natten av något jag misstänker var mardrömmar. Då flög han blint i mörkret och träffade väggar, så vi började tidigt med att ha en nattlampa i samma rum. Han sov nämligen _på_ buren, inte i.

Vi försökte i början stänga in pippin i buren på natten, men han totalvägrade, och efter flera veckors kämpande med en fågel som tydligt visade att han avskydde att bli instängd gjorde att han sov på sin bur under de 18 år han levde.

Senare var fönster inga problem, men tar man över en vuxen fågel tror jag att nedfällda öppna persienner är en bra idé.

/Dustpuppy

• Kaje

Har för 4 dagar sedan övertagit en nymfparakit som har skrikit i stort sett hela tiden utom på natten då jag haft buren övertäckt det är en omplacering fått rådet av personen den kommer från att lägga över buren även dagtid men det känns inte riktigt ok det är ju inte därför jag ville ha fågel den ska vara en del av familjen vet ej vad jag ska göra 

• Chianti
    Kaje skrev 2013-08-18 10:37:45 följande:
    Har för 4 dagar sedan övertagit en nymfparakit som har skrikit i stort sett hela tiden utom på natten då jag haft buren övertäckt det är en omplacering fått rådet av personen den kommer från att lägga över buren även dagtid men det känns inte riktigt ok det är ju inte därför jag ville ha fågel den ska vara en del av familjen vet ej vad jag ska göra 
    En parakit ska inte vara ensam, mycket möjligt att det är det som gör att han skriker. Men sen är de rätt pratiga av sig också.
    Snälla, skaffa en till och låt den inte lida i sin ensamhet. Människor kan inte ersätta artfränder.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Ska snart köpa nymfparakit

Vi säger att jag har en nymfparakit, som jag ägt i ett år. Jag läste på en sida att om man jobbar/skola är det bra med en extra fågel, så att den andra får sällskap, det stod även att man ska ha en hane och en hona, om åldern då skiljer ca. ett år, påverkar de något? (Man brukar få ca. 6 månader gamla fåglar från djuraffären)

Svar på tråden Nymfparakit flyttar hit i morgon, vad tänka på?