• Liten latte

Är det någon mening att ta högskoleexamen?

Jag har väldigt mycket funderingar om hur jag ska göra..
    Började studera i brist på annan sysselsättning. Har inte haft något egentligt mål med mina studier och stundtals har det känts helt värdelöst! Pluggar och skuldsätter mig liksom! Men så länge jag inte får något jobb så måste jag ju ha något att göra!

Nu har jag ändå lyckats få ihop lite kurser, mest 7,5-poängskurser, men ändå! Och för nån månad sen kom jag på att jag skulle ju faktiskt plocka ihop en högskoleexamen på mina fristående kurser..de flesta är ju inom samma område, och skulle jag fortsätta plugga så kanske jag fått ihop 120 poäng tills nästa vår..

Nu pratade jag om det här med en kompis och hon bara höjde på ögonbrynen och frågade vart jag skulle ta mig med en sån examen.. det såg ut som hon tyckte jag var en idiot.. Hon pluggar och ska snart avsluta en treårig universitetsutbildning..

Är det bara dumt att ta en sån examen? Får man ändå inga jobb för att såna med 180-poängsutbildningar går före? 

• Svar på tråden Är det någon mening att ta högskoleexamen?
  • Elaifiknow

Spontant: Nej, det är inte värt något. Men det beror ju lite på inom vilket område du läst? Det känns som att högskoleexamen inte är lika "välkänt" som kandidatexamen. Och ja, jag tror att de med längre utbildning går före de med kortare (givet att de har liknande meriter i övrigt).

• Thursday

Alltså, en examen med bara strökurser är ju inte mer värd än strökurserna i sig. Vad ger kurserna dig för kompetens? Vilket jobb ska de leda till? Vad är din plan?

I reject your reality and substitute my own.
  • Liten latte
    Elaifiknow skrev 2012-03-08 20:54:35 följande:

Spontant: Nej, det är inte värt något. Men det beror ju lite på inom vilket område du läst? Det känns som att högskoleexamen inte är lika "välkänt" som kandidatexamen. Och ja, jag tror att de med längre utbildning går före de med kortare (givet att de har liknande meriter i övrigt).

Nä det är klart att kanditaexamen är bättre och finare än en högskoleexamen.. Men naiv som jag är trodde jag ändå att man kanske skulle ha nån nytta av en högskoleexamen..
  • BuoBä

Om du ändå hade tänkt plugga till våren så skulle jag säga att det är bättre att ta ut en examen än att bara ha papper på strökurser inom vitt spridda ämnen. En examen tyder på någon sorts fokus och målmedvetenhet. Om du lätt får jobb sen eller inte beror såklart på vad det är för kurser och vad andra i den branchen normalt har för utbildning.

• Elaifiknow
    Liten latte skrev 2012-03-08 21:12:03 följande:
    Nä det är klart att kanditaexamen är bättre och finare än en högskoleexamen.. Men naiv som jag är trodde jag ändå att man kanske skulle ha nån nytta av en högskoleexamen..
    Vad är ditt huvudämne? Vad är det som hindrar dig från att fortsätta läsa till en kandidatexamen (eller magister eller master) ?
  • Liten latte
    Thursday skrev 2012-03-08 21:06:41 följande:
    Alltså, en examen med bara strökurser är ju inte mer värd än strökurserna i sig. Vad ger kurserna dig för kompetens? Vilket jobb ska de leda till? Vad är din plan?

Ok? Är det så?
    Som sagt har jag ingen egentlig plan..Men läser kurser inom företagsekonomi, läst nån enstaka inom juridik. Så idén jag hade var att ta en högskoleexamen inom företagsekonomi.. Men om det ändå är värdelöst så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
  • Thursday
    Liten latte skrev 2012-03-08 21:15:18 följande:
    Ok? Är det så?
    Som sagt har jag ingen egentlig plan..Men läser kurser inom företagsekonomi, läst nån enstaka inom juridik. Så idén jag hade var att ta en högskoleexamen inom företagsekonomi.. Men om det ändå är värdelöst så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
    Vad ska du ha utbildningen till? Vilket jobb ska den ge dig? Hur mycket har du läst nu, och vad har du kvar?
    I reject your reality and substitute my own.
  • jaghopparhögt

Ja vad är ditt huvudämne? Vilka som får jobb har mer att göra med vilka kurser man har läst än vilken typ av examen man har.

• jaghopparhögt
    Ok? Är det så?
    En högskoleexamen i företagsekonomi är nog värt så mycket. Ekonomer har en ganska hård arbetsmarknad och man bör nog minst ha en kandidat om det är ens huvudämne.
  • gavagai
    Thursday skrev 2012-03-08 21:06:41 följande:
    Jag håller inte med riktigt. Det finns jobb där det är ett formellt krav att man ska ha någon form av examen, och om du då kan visa att du är perfekt för jobbet i övrigt, så blir det lättare för dem att argumentera (inför personalavdelning, fack o.s.v.) för att de ska anställa dig, när du ändå har en examen. Det ser snyggare ut att ha färdigställt någonting (om än något litet) än att ha läst till synes slumpmässigt. Alla som anställer vet inte heller vad som behövs för en examen och vad det innebär, men många har nog en känsla av att en examen är någonting bra, att det är en slutförd utbildning.
  • Vinterankan
    Ok? Är det så?
    Det är en väldig bredd på ekonomtjänsterna och jag tror absolut att du kan få jobb med någon form av administrativ ekonomitjänst med den utbildning som du har. Värdelös examen skulle snarare vara om du hade läst strökurser inom typ konst, nordisk mytologi och liknande (intressant men inte direkt eftersökta kunskaper). 

• gavagai
    Vinterankan skrev 2012-03-11 16:08:40 följande:
    Det är en väldig bredd på ekonomtjänsterna och jag tror absolut att du kan få jobb med någon form av administrativ ekonomitjänst med den utbildning som du har. Värdelös examen skulle snarare vara om du hade läst strökurser inom typ konst, nordisk mytologi och liknande (intressant men inte direkt eftersökta kunskaper). 

Håller helt med. Det finns ju ändå rätt många administrativa jobb där kravet är ekonomi på gymnasienivå, och på de jobben borde du ju kunna ligga bra till.
  • 1982C
    Liten latte skrev 2012-03-08 21:12:03 följande:

Kandidatexamen är inte värt ett smack.
    Man kan lika gärna använda det som toalettpapper.
    Har en själv från en utbildning som jag dessutom fått finansiera själv. Utbildningen har ett gott rykte men att plugga innan man har en potentiell tjänst som kräver den kunskapen är waste.
    Ja om du inte kommer från en anrik familj.

Har du varit LO arbetare mer än 1 år så är man tvärkörd.
    Även om du skulle ha tidigare erfarenheter av snarlika yrken. Jag är utbildad inom affärsutveckling, har 2-3 års erfarenhet av både B2B och B2C försäljning.
    Men tog en paus och var dum att söka mig tillbaka till industrin då jag gick in väggen. Pga neddragningar 2 gånger.
    Har bra meriter osv men kommer från fel samhällsklass och bakgrund. 

Så allt beror på. 
Svar på tråden Är det någon mening att ta högskoleexamen?