• Meloi

Varför kommer inte mensen ca 14 dgr efter äl?

Undrar om någon har samma problem eller kanske vet vad detta beror på.

Till att börja med så har min mens aldrig varit regelbunden (utom när jag tagit hormonella preventivmedel). Men jag kan oftast avgöra när jag har min ägglossning. Det jag känner är en specifik punkt på ena sidan magen i nivå med äggstocken där jag kan få lite värk och dagarna kring detta så får jag även den typiska ägglossningsflytningen. Genomskinligt, trådigt. Har börjar notera dessa datum för att kunna se något sorts mönster men det verkar aldrig stämma med den s.k lutealfasen som väl ska vara ca 14 dagar normalt.. men max16? eller...?  Dels undrar jag här - för oss som har oregelbunden mens - är det lutealfasen som är längre/kortare eller är det fasen innan äl som är det? 

Hur som helst hade jag äl-flytningar 10-11-12 februari och borde ha fått min mens åtminstone innan mars. Nu är det det den 7 mars och ingen mens har dykt upp. Jag hade min senaste mens första dag den 16 januari. Alltså gick det nästan 4 veckor från mens till vad jag känner var ägglossning. Och efter ägglossning till idag har det gått snart 4 veckor också. 

Det konstiga är att jag känner av "mens-symtom" 1-2 veckor innan jag ska ha mens och får mensvärk till och från, ömma bröst, svullen mage, förstoppning/diarre och sen plötsligt en dag så får jag sån JÄTTEhemsk mensvärk och så är det igång i en vecka. Detta tar all min energi. 

Hatar att inte kunna räkna ut någonting, aldrig veta när eller om jag ska ha mens, och kan jag överhuvudtaget vara säker på att jag har ägglossning? Men när annars har man såna slemmiga trådiga flytningar om inte under äl? 
    Tacksam för svar.                  

• Svar på tråden Varför kommer inte mensen ca 14 dgr efter äl?
  • Pimpinellan

Om det dröjer mer än 18 dar till mensen kommer efter vad man tror är äl så beror det antingen på att man varit gravid och fått m.f eller att man helt enkelt inte haft äl. Längre lutelafas än 18 dar tror jag inte är möjligt,i så fall extremt,extremt ovanligt. Men utebliven äl är däremot vanligt, speciellt vid oregelbunden mens. Det är tiden mellan mens och äl som brukar variera-ibland hur mycket som helst för vissa-,men har man äl brukar tiden mellan äl och mens vara densamma +- nån dag max.
    Du verkar ha jättelånga cykler och de är ofta äl-lösa. Har du kollat upp dig/gjort utredning?

• Meloi

Pimpinella, tack för svar. Vad bra att få det klart för sig. Hm.. undrar vad flytningen då är? Känns verkligen som det skulle vara äl. Men man vet ju aldrig, ingenting verkar vara normalt med mig. Precis, jag har långa cykler och de är oftast minst 35 dagar. Men upp till 60 dagar ibland också. Jag har gjort en utredning, där de kollat mig för PCO(?) eller om det var någon störning i hypofysen. Tydligen kunde de inte hitta något fysiologiskt, och förklarade att enda svaret var att det måste vara psykologiskt, för att jag inte trivdes i min allmänna tillvaro just då. (hade först utebliven mens i ca 1 år och oregelbunden mens annars). Jag kan förstår om det påverkade mig då, men nu är jag inte alls i samma sits, jag har fått tillbaka min mens och haft den väldigt glest ett par gånger. Har också haft mkt smärtsamma menstruationer och långdragna blödningar. Men allt verkade se bra ut där ner/inne. Så jag vet inte. Kanske jag måste ha tålamod och om jag vill bli gravid så måste jag accpetera att jag kanske bara har 5 chanser totalt under ett år mot normala 12.

Suck...

Svar på tråden Varför kommer inte mensen ca 14 dgr efter äl?