• Casper 4

Kolektiv bestraffning och könsdiskriminering.

Min son som går 1klass i Gamla Lundenskolan i Göteborg berättade att han blivit avstängt från innebandyn i två veckor för att andra har spelat oschyst, han sa oxå att han hatade dom som förstör för andra. 
    När jag fågade om hela klassen hade blivit avstängt, svarade han att det bara var killarna i klassen som blivit avstängda, och förklarade för mig att det var på grund av att de två som spelat oschyst var killar så därför blev inte tjejerna avstängda.
    någon............. 

• Svar på tråden Kolektiv bestraffning och könsdiskriminering.
  • Mascaraklumpar

Helt sjukt! Prata med rektorn och hjälper det inte så borde du anmäla.

• Casper 4
    Mascaraklumpar skrev 2012-03-07 13:49:40 följande:
    Helt sjukt! Prata med rektorn och hjälper det inte så borde du anmäla.

Ja får nog göra så....är jätte besviken på läraren nu, trodde inte dom gjorde såhär längre.
    Värst är det väl för den stackars 7åringen som spelat oschyst och får hela klassen mot sig, sånt här skapar ju mobbnig? och hur förklarar hon för barnen att dom blir avstängda för att de har samma kön som dom som spelat oschyst?
  • Casper 4

Har inte pratat med läraren ennu.

• Casper 4

Pratade med rektorn nu. 
    Hon svarade,  om det som jag beskrev stämde, var det väl inte helt korrekt, och att hon skulle se till att det inte hände igen.

• neelliee
    Men jösses!!

Barnet är 7-8 år, HUR kan alla här gorma om skolverksanmälningar och rektorssamtal innan TS ens pratat med de vuxna? Om ni här är föräldrar så VET ni väl hur lätt barn missuppfattar saker och ting? Visst KAN barnet ha rätt, men sannolikheten är ju ändå rätt stor att det är något barnet missat.Det är inte kosntigt att det går utför med svensk skola när föräldrar:

1. Tror på allt deras barn säger, utan minsta lilla kritiska hållning.

2. Går till REKTORN innan man ens sakligt, lugnt och trevligt kollat vad som verkligen gäller med berörd personal. Rektorn har rätt mycket annat att göra. (HAR barnet uppfattat helt rätt kan man självklart höra av sig till rektorn, men jag kan inte begripa hur man inte ens kollar med berörd personal först.)

3. Gapar om skolverket innan man ens orkat fråga de vuxna i skolan vad som hänt.

Skolan har massvis med sksyldigheter, helt rätt. Men föräldrar har också massvis med skyldigheter och några är att tänka lite nyanserat, uppföra sig hyggligt mot skolpersonalen, lära sig att förstå att också ens egen lilla ängel KAN missuppfatta saker och ting. Vill man ha en fungerande skola där personalen hinner och orkar argera på ett klokt sätt i situationer med barnen, då får man också själv bjuda till och tänka längre än näsan räcker. Har barnet uppfattat helt rätt är något tokigt och då kan man självklart agera, men i ett första steg så måste man ju som vuxen ändå tro på att de vuxna som arbetar är kompetenta och att barnet kan ha missuppfattat, att det finns en vettig förklaring om man bara hör sig för.
    Jag klarar inte den här "anta-alltid-det-värsta-om-vuxna-yrkesmänniskor-och-hugg-samt-anmäl-direkt-mentaliteten".
  • caliningrad
    neelliee skrev 2012-03-08 06:50:43 följande:
    Men jösses!!

Barnet är 7-8 år, HUR kan alla här gorma om skolverksanmälningar och rektorssamtal innan TS ens pratat med de vuxna? Om ni här är föräldrar så VET ni väl hur lätt barn missuppfattar saker och ting? Visst KAN barnet ha rätt, men sannolikheten är ju ändå rätt stor att det är något barnet missat.Det är inte kosntigt att det går utför med svensk skola när föräldrar:

1. Tror på allt deras barn säger, utan minsta lilla kritiska hållning.

2. Går till REKTORN innan man ens sakligt, lugnt och trevligt kollat vad som verkligen gäller med berörd personal. Rektorn har rätt mycket annat att göra. (HAR barnet uppfattat helt rätt kan man självklart höra av sig till rektorn, men jag kan inte begripa hur man inte ens kollar med berörd personal först.)

3. Gapar om skolverket innan man ens orkat fråga de vuxna i skolan vad som hänt.

Skolan har massvis med sksyldigheter, helt rätt. Men föräldrar har också massvis med skyldigheter och några är att tänka lite nyanserat, uppföra sig hyggligt mot skolpersonalen, lära sig att förstå att också ens egen lilla ängel KAN missuppfatta saker och ting. Vill man ha en fungerande skola där personalen hinner och orkar argera på ett klokt sätt i situationer med barnen, då får man också själv bjuda till och tänka längre än näsan räcker. Har barnet uppfattat helt rätt är något tokigt och då kan man självklart agera, men i ett första steg så måste man ju som vuxen ändå tro på att de vuxna som arbetar är kompetenta och att barnet kan ha missuppfattat, att det finns en vettig förklaring om man bara hör sig för.
    Jag klarar inte den här "anta-alltid-det-värsta-om-vuxna-yrkesmänniskor-oc h-hugg-samt-anmäl-direkt-mentaliteten".
    Tack neellie, trodde verkligen att alla i Sverige tappat sunt fornuft. Den heliga respekten for barn har gatt sa langt i Sverige att respekten for lararna/vuxna inte finns langre.
  • caliningrad
    Sisisisi skrev 2012-03-07 14:02:36 följande:
    Nej, det är inte tillåtet! Du kan anmäla skolan för kränkande behandling. 
    SUCK MED ALLT SOM ANSES VARA KRANKNING I SVERIGE !!!
  • Sisisisi

Självklart pratar man men läraren först, stämmer det som hänt så pratar man med rektorn. Görs det inget åt problemen så anmäler man självkkart. I vården måste man anmäla missförhållanden, borde vara lika självklart i skolan.

• Sisisisi
    caliningrad skrev 2012-03-08 07:25:59 följande:
    SUCK MED ALLT SOM ANSES VARA KRANKNING I SVERIGE !!!

ja fyy för sveriges lagar
  • Stjärnfall76

helt oacceptabelt. först hade jag pratat med läraren för att se om dennes version stämmer med din sons. och om det gör det hade jag sagt att det var oacceptabelt.

• trolltjejen

Borde alltid vara självklart att man pratar med läraren innan rektorn. Man kan ju själv tänka sig att om någon är missnöjd med något man gjort på sitt arbete, så är man tacksam om vederbörande tar upp frågan direkt med en själv i stället för att först prata med ens chef. Att gå till rektorn innan man pratat med läraren är att gå bakom ryggen och medför en dålig relation.

Svar på tråden Kolektiv bestraffning och könsdiskriminering.