• VitaVera

Vilken bilstol efter babyskyddet?

Sonen är bara fyra månader, men vi har börjat fundera på bilbarnstol eftersom vi vill hålla ögonen öppna för ev. erbjudanden.

Så lätt som möjligt är ledorden (men självklart säkert ändå) eftersom vi inte har egen bil och stolen ska användas i far- och morföräldrars bilar runt om i Sverige. Mycket släp alltså.

Har ni några förslag?

• Svar på tråden Vilken bilstol efter babyskyddet?
  • Lantani

Säger också hi-way eller max-way faktiskt. Passar de allra flesta bilar och är godkända till 25 kg bakåtvänt.
    Testa dock i de bilarna ni använder mest innan köp!

Och tänk på att man bör byta till bakåtvänd stol, när barnet kan upp relativt bra med stöd. Vi har bytt vid 5 resp 5,5 månaders ålder.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Helle333
    VitaVera skrev 2012-03-07 13:07:32 följande:
    Sonen är bara fyra månader, men vi har börjat fundera på bilbarnstol eftersom vi vill hålla ögonen öppna för ev. erbjudanden.

Så lätt som möjligt är ledorden (men självklart säkert ändå) eftersom vi inte har egen bil och stolen ska användas i far- och morföräldrars bilar runt om i Sverige. Mycket släp alltså.

Har ni några förslag?
    Vi har köpt en Akta Graco BiLogic att ha i vår bil, de hade mässpris på Babyproffsen (Backaplan och Kungsbacka) efter barn och babymässan här i Göteborg och vi köpte en Akta Graco DuoLogic att ha hos mina föräldrar i Dalarna. BeLogic går till 25kg och DuoLogic till 18. Duo köpte jag billigt av en kollega till mig. Vår dotter har tagit framstegen lite bakvänt. Hon både kryper och kan ställa sig upp men sitter inte så jättebra ännu, så jag lär träna henne på det eftersom hon egentligen vuxit ur bältet på Babyskyddet.
  • Just me

Vi har köpt en Britax Multi Tech, den ska vara bäst i test också... tror iofs att de flesta är super bra men den verkar kanon då man kan ha den tills barnet är ca 6 år. Rymlig, ser ut att vara bekväm och dessutom snygg

• Sisisisi

Så lätt som möjligt, det är väl britax hi-way II, väger inte mycket, enkel att montera och brukar passa bra i alla bilar. Britax twoway passar oxå bra när man inte har egen bil men den är mycket mer öppen, passar bättre till äldre barn än småttingar.
    Just nu har vi en Britax multi-tech, är supernöjd med den men den är rätt så tung och otymplig, dock väldigt lättmonterad!

Just me skrev 2012-03-07 13:34:00 följande:
    Vi har köpt en Britax Multi Tech, den ska vara bäst i test också... tror iofs att de flesta är super bra men den verkar kanon då man kan ha den tills barnet är ca 6 år. Rymlig, ser ut att vara bekväm och dessutom snygg

Det är nog inte många som får plats i den (bakåt) tills de är 6 år. Min son blir 4 i sommar och det är möjligt att han växer ur den innan dess...

• VitaVera

Tack så mycket för svar!
    Ska kolla in dem, britax hi-way II lät ju lovande.

Svar på tråden Vilken bilstol efter babyskyddet?