• Sandra N

hur ofta ammar ni er nyfödda??

Min son e drygt en vecka gammal och ammar så ofta han vill vilket är minst varannan timme dygnet runt. Jag har gott om mjölk och han går upp i vikt. Han kräks dock ganska mkt vilket jag tror är överskottet. Undrar hur ni andra gör, försöker ni begränsa ammandet? Han e ju bara en vecka än jag vet..

• Svar på tråden hur ofta ammar ni er nyfödda??
  • Sisisisi

De har fått amma ofta, så fritt det kan bli Absolut ingen begränsing..Det var först när han närmade sig året och ville amma på affärer och dylikt som jag började begränsa...

• Natulcien

Nej, nej, begränsa är det sista man ska göra om man vill amma. Bebisen styr ju din produktion genom att amma ofta. Vår son ammades ca varannan timme, som nyfödd dygnet runt, och från ca 2 månader endast dagtid eftersom han började sova hela nätterna då.
    Men på dagtid ammades han nog varannan timme tills han var ca 8 månader, sen glesade det ut när vi fyllde på med annan mat.

• Kinne79

Som nyfödd ammade hon ofta, speciellt på kvällarna då tyckte jag att jag satt i soffan hela tiden. Men efter ett par veckor började hon själv vilja äta var 3-4h och det var faktiskt riktigt skönt, men jag skulle aldrig styra det utan låta barnet bestämma. Nu är jag gravid igen och det ska bli spännande att se hur amningsmönstret blir denna gång.

• ToK

Min dotter kräktes också rätt mycket i början så vi hade alltid tvättlappar i närheten när vi ammade, för kräk kom det. Vi ammade ändå alltid helt fritt och det gick jättebra :) Ibland gick det 30 minuter mellan amningarna, ibland 2-3 timmar, ibland ammade vi flera timmar i sträck.. Barnet styr, så kör på precis som ni gör nu så löser det sig :) Dom börjar kräkas mindre sen.

• milli79

Sonen ville amma varje halvtimme i början och sen ofta ofta... dottern var inte alls sån hon kunde vänta några timmar så stackarn blev nästan tvångs ammad =() innan jag fattade att hon inte hade samma behov som sin bror.

• Grumpy88

Tycker jag bara läser om bebisar som vill amma var å varannan timme. Min dotter är 6 dagar och hon vill amma 3-4 timme. Hur kan det vara så olika? Hon går upp i vikt och så. Men blir ändå orolig för hon sover så långa stunder innan hon vill ha mat :/

Svar på tråden hur ofta ammar ni er nyfödda??