• MirandaMay

Ni med fler barn som bor TRÅNGT, hur funkar det?

Hej!
    Jag är väldigt nyfiken på det här med boende och barn. Alla jag känner som har fler än ett barn bor i stora lägenheter och säger typ "ja när jag blev gravid igen så var vi ju TVUGNA att flytta och det här vi har nu är absolut i minsta laget ändå!" Och så sveper de med armen över sitt hem som är ungefär 40kvm större än mitt hem. Minst. 

Jag tycker inte det är nått fel alls att bo stort. Tvärtom, jag skulle ÄLSKA att ha ett stort luftigt hem, helst en ordentlig villa. Men vi har inte den möjligheten nu. 

Istället kommer vi snart bo i en LITEN tvåa, men älskar det området, har svärföräldrarna två portar bort som vi ungås mycket med och som hjälper med dagishämtning. Vi har en kolonilott tio min promenad från porten, båda våra jobb på promenadavstånd. Vi kommer spara tusenlappar varje månad på att bo där som vi kan lägga på aktiviteter för barnen, utflykter, mm. 

Det finns också en jättestor underbar parklek strax utanför huset.

Men vi börjar bli sugna på ett till barn.

Självklart kommer vi inte bo kvar när barnen blir större och får behov av att kunna vara ifred, få lugn att läsa läxor och vill ha privatliv. Det får vi lösa då genom att byta till nåt större på en annan adress.

Men nu när barnen är små pluttisar som går på förskola och ändå ALLTID leker tillsammans precis runt våra fötter... Är det helt sinnessjukt att skaffa ett till barn när man är så trångbodda? 

Verkar som att alla utom jag och min sambo tycker det.

Ni med fler barn som lever "compact living", berätta hur ni har det!

• Svar på tråden Ni med fler barn som bor TRÅNGT, hur funkar det?
  • Bellsiii

Hur många barn har ni?
    Vu bodde 3 st i en tvåa jag tyckte d var jätte jobbigt , bu har vi precis flyttat till större och jag älskar det ha ha

• Cecese

Hur liten är tvåan i kvm och hur bra planerad är den? 
    Jag har nyss separerat och flyttat till en tvåa på 57 kvm, 3 av mina barn kommer att bo här, dock inte heltid men iaf halvtid och ena kanske största delen. Om jag bara hade pojkarna som är 5 år och 3 år skulle jag helt klart kunna bo här flera år till. Lägenheten är bra planerad med mycket förvaring. Det är mer förvaring, bättre kök och större badrum än 3an jag hade för 7 år sen.  Nu har jag även en 9 årig dotter med mej som behöver eget rum så jag väntar på att det ska bli en trea på 70 kvm ledig så hon kan få eget rum. Men som sagt, skulle jag bara ha pojkarna så skulle jag nog kunna bo här tills dom var kanske runt 10 och 8 år, dvs ca 5 år till.

• Luna81

Vi har det som ni. Bara det att vi redan väntar barn nr. 2. Den kommer i sommar och tanken har hela tiden varit att flytta till minst en rymlig trea. Vi älskar området vi bor i och förskolan vi har idag. Vi måste flytta en bit ut från stan då det är det bi har råd med. När vi flyttar blir allt nytt och precis nu börjar jag få kalla fötter. Skulle nog kunna tänka mig att bo kvar i vår tvåa ett år till, men jag undrar precis som du om det ens är möjligt.

Vi har aktivt letat efter ny lägenhet (BR) några månader men ingen har varit klockren, antingen är det skicket på lägenheten, området eller priset. Skulle vi bo kvar ett år i tvåan skulle vi kunna spara ihop mycket mer pengar att ha när vi väl köper något. Sommaren (BF) närmar sig och jag hade nog förväntat mig att vi hade köpt lgh vid det här laget. Men vi är kräsna och det beror just till stor del på att vi verkligen älskar att bo där vi gör idag. Även om fler kvadrat nog behövs.

Oj, det blev långt. Jag hoppas hursomhelst få höra lite hur andra gjort.

• Luna81

Jaha ni har redan två. Skönt att höra att det fungerat.

• pojkens

vi bor två vuxna och två barn i en 56 kvm tvåa. Det funkar fast i ärlighetens namn är det lite bökigt. Vi sover alla i samma rum, men med allt strul på nätterna har det varit mycket sova ute i soffan i början med minstingen. 
    Dock tycker jag det största problemet är förvaring och att vi inte har tvättmaskin eller diskmaskin. Med skitiga kläder och massa trappor att släpa saker uppför lönskar jag mig större yta och tvättrum/badrum.

klart det går att bo trångt. jag tror att om man har det enkelt att komma ut med barnen och nära till avlastning typ farmor/mormor etc så är det bra. Men i vårt fall har vi inte ens det, vilket gör att vi nog måste flytta snart.  

• DarlingMother

Vi är fyra(2 vuxna + 2 barn) och bor i en trea på 78 kvm och nu väntar vi barn nr tre. Än så länge delar barnen rum och vi vuxna har ett rum men när bebisen i magen blir ett tänkte vi flytta ut i vardagsrummet och sova på bäddsoffa. Äldsta grabben får vårt rum och småttingarna får dela.

• Izela

Vi bor i en tvåa på 60 kvm och är två vuxna och två barn. När flickorna va mindre sov vi alla i sovrummet men sen fick dom sovrummet och vi flyttade ut i vardagsrummet. Det funkar överlag bra, det är nog jag som "lider" mest då jag vill lägga mig tidigt mm på helgen och min sambo sitter gärna med musik och en öl och njuter av helgen. Jag personligen skulle aldrig skaffa ett till barn nu innan vi flyttat.. Skulle inte ens finnas plats för en spjälsäng:)
    Vi kommer nog att bo såhär ett tag, vi letar inte i nuläget i alla fall, det är härligt att bo billigt:)

• MHM

Vi bor i en trea på 80kvm, är två vuxna och tre barn. Barnen tar sovrummen och vi vardagsrummet- det fungerar perfekt. Jag tycker inte att vi bor trångt men alla andra verkar tycka det. Många frågar om när vi ska köpa hus, men det tänker vi inte göra.

• Qliana

Min granne bodde i en 2:a på 50 kvm med sin man och två barn. Det funkade bra.

Barnen delade rummet och föräldrarna sov i bäddsoffa. De hade en helsida på väggen med bara skåp (Ikea högglans) som rymde massor. De hade ganska lite saker framme vilket skapade lugn och harmoni. Såg inte alls trångbott ut.

Svar på tråden Ni med fler barn som bor TRÅNGT, hur funkar det?