• Krake

Erfarna flaskföräldrar, ge mig en crash-kurs på detta med ersättning!

Om några veckor måste jag sluta amma och min lille son, som då kommer att vara 3 månader, får gå över till ersättning.

Erfarenhet av flaskmatning har vi då jag pumpade en del till första barnet. Men att ge ersättning och flaska på heltid är ju en annan grej.

Så: hur gör man? Typ, hur många flaskor behöver man, bästa sättet att ta med maten när man går ut, bästa natt-tipsen osv. Era rutiner och knep, kör hårt!

Ska tilläggas att vi inte har mikrovågsugn eller diskmaskin! 

• Svar på tråden Erfarna flaskföräldrar, ge mig en crash-kurs på detta med ersättning!
  • LivetSomSofia

Införskaffa en micro! :P en termos är bra att ha om du ska iväg och även en "pulverdosent"!

Två flaskor tycker jag är lagom!
    En flaskborste!

• Almis2009

Koka upp vatten och ha det i kylen och blanda det sen med det nykokta vattnet så blir ersättningen drickfärdig på en gång. Till vår äldsta dotter hade vi termos och doserings dosa med pulver när vi åkte någonstans. Till tvillingarna hade vi tetra pack med ersättning vilket var väldigt smidigt men dyrare om man ska iväg ofta! 

• Svampp

Om man ska flaskmata på heltid när de är så små och särskilt om man inte har diskmaskin så skulle jag säga att ca 6 flaskor är skönt att ha, 2-3 funkar också om man vet att man hinner diska två-tre gånger per dag, annars kan det bli onödigt stressigt.

Microvågsugn är mitt nästa tips ;) Det är såå smidigt, men det går givetvis ändå. Skaffa några bra termosar, för att ha hemma kan en hyggligt stor vara bra (eller iaf 0,5 liter) eftersom det håller värmen bättre, när man ska iväg är det bra med en liten termos som är smidig att få plats med i skötväskan, eventuellt två om det är lättare att få plats med än en stor när man ska iväg lite längre tid. Koka upp vatten i vattenkokare (skaffa åtminstone det om ni inte har det heller, annars blir det onödigt krångligt när det är bråttom med mat) och förvara i termos tills det är dags att använda eller blanda direkt med kallt vatten till lagom temperatur (vid 3 månader skulle jag säga att det är överkurs att hålla på att koka och kyla om man vet att vattnet man har är ok).

På natten och när du är borta tar du en termos och en flaska vatten och blandar till lagom hett (man får tyvärr kolla vilken temperatur barnet gillar och det kan variera med tiden också). Blanda sedan i ersättningspulvret direkt från en doserare (finns t.ex. att köpa på ica och barnsaksaffärer), rulla runt (lite halvt lutad så slipper man att nappens klippar igen) och skaka sedan. Vi använde doserare nästan jämt när Alice åt flaskmat på heltid för det är jättestressande att räkna mått med en skrikande bebis på armen =) Har man 2 doserare klarar man oftast 1 dygn. Vi skaffade till sist 3 för att kunna ha en med annat antar mått om man t.ex. bara skulle ge lite extra om hon inte blev mätt.

Angående natten kan det vara bra med en så svag lampa som möjligt så att man får ledljus när man häller men inte väcker barnet mer än nödvändigt om barnet sover i samma rum (eller för att inte väcka andra föräldern mer än nödvändigt).

Vi körde länge med termos på natten, men efter tips från van flaskmatare började vi med micron istället och trots att den är på nedervåningen och vi sover uppe tyckte vi faktiskt att det var betydligt enklare. Bara att ha förberett rätt mängd vatten, vi lät flaskan stå i micron, ställde micron på exakt antar sekunder (ska vara en micro där man kan göra det, inte med 5 sek intervall eller så) och så efter 30-45 sek ungefär var det klart att hälla i ersättningen och smita upp. Vi passade då på att göra detta när vi ändå var på toaletten och så fick hon äta då vare sig det behövdes eller ej ungefär :D Men så kan man ju göra med termosen också.

Bra att fråga förresten! Jag grinade istället när jag behövde sluta vid 2,5/3 månader och inte hade en aning om hur jag skulle göra, mycket sämre strategi ;)

Lycka till!

• Malima

Du har redan fått många bra tips...men ändå;
    Vi kokar upp vatten på morgonen, låter det svalna till lagom temperatur å häller i termosen.Då är det bara att blanda med pulver! Tacksamt att ha stående hemma,men även att ta med på äventyr.
    Dosett är kanon att ha! Speciellt när bebisen är jättehungrig! jag brukar dosera på kvällen för en hel dag-lite överambitiöst kanske,men jag tycker att det är skönt!
    Antal flaskor...vi började med 2,men tyckte att det var ett evigt diskande...nu har vi införskaffat en för varje måltid, så vi diskar bara en gång per dag...
    Sen är det bra att ha flaskor som går att sterilisera i mikron-vi har mams flaskor med avtagbar botten,de är toppen tycker vi!

• Krake

Tack för tipsen!

Att det fanns något som hette doserare visste jag inte ens. Ska införskaffas bums.

Verkar inte som att vi måste skaffa fler flaskor dock, vi har ca 6 st sen tidigare. Dock är de enklaste sorten, de man får med till medelas mjölkpump. Lönar det sig att skaffa "finflaskor" med mer hightechnappar och så? Eller är det mer om man är rädd att störa amningen?

Vi kommer inte att skaffa mikro är jag rätt säker på. Finns ingen plats för den i vårt pyttekök, bl a. Men vi har vattenkokare. 

• Malima

Det är nog mer om man inte vill störa amningen! Annars kan du bara köpa nya nappar- mams nappar har funkat på alla flaskor jag har testat( avent, doctor brown nån till som jag inte minns namnet på)

• Krake

En fråga till, hur länge fick ni nattmata? Slutade h*n av sig själv?

Man hoppas ju lite på hela nätter som en bonus så småningom  

• Euskefeurat

Har ni inte plats med micro så satsa på en vattenkokare man kan ställa in temperaturen på.

• Krake

Kanske skulle det, den vi har suger ändå så det skulle kanske vara bra.

Svar på tråden Erfarna flaskföräldrar, ge mig en crash-kurs på detta med ersättning!