• Anonym (mamma)

Tankar och Ideer hur man bäst lägger upp umgänget...

Har funderat lite på hur man skall lägga upp umgänget för tösen som är 10 månader med sin far. Vi har ett till gemensamt barn som är 6 år och han är hos sin far varannan helg, fredag-söndag.

Fadern har träffat tösa sporadiskt när han har hämtat o lämnat pojken. Vi går på familjerådgivning och då tog jag bland annat upp hur framtida umgänge skall se ut för dom... Han hade inte ens tänkt tanken...
    Jag har funderat mycket på hur man skall gå till väga för att det skall bli så bra som möjligt men hur jag än gör/tänker så kommer de säkert att komma "negativa" synpunkter om mina förslag från fadern...
    Har även pratat med familjerätt och dom gav bara: så kort och ofta som möjligt till att börja med...

Behöver lite mer "konkreta" saker/tider/förslag att kunna fundera på...

Har ni några??       

• Svar på tråden Tankar och Ideer hur man bäst lägger upp umgänget...
  • Anonym

Själv tyckte vi,vuxna,barnen och familjerätten att det var för långt om det går 2v emellan. Barnet behöver ju iaf se den andre föräldern mer.

Vi har varannan v, tors-sön och 1dag/kväll den andra veckan.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-03-06 12:23:27 följande:
    Själv tyckte vi,vuxna,barnen och familjerätten att det var för långt om det går 2v emellan. Barnet behöver ju iaf se den andre föräldern mer.

Vi har varannan v, tors-sön och 1dag/kväll den andra veckan.

Från tio månaders ålder?
  • Anonym

Du får väl se till att de träffas minst varannan dag så hans ansikte blir bekant.

• Anonym (mamma)

Skulle jag lägga fram de så skulle jag få till svar att de kan han inte pga att han bor två mil bort o de blir för dyrt för honom att åka så...

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-03-06 13:19:19 följande:
    Skulle jag lägga fram de så skulle jag få till svar att de kan han inte pga att han bor två mil bort o de blir för dyrt för honom att åka så...
    Du ska väl åka du med? Det är bådas ansvar att barnet får en bra relation med den andra föräldern och du ska väl inte lämna barnet till ensamumgänge från början? Alltså åker du varannan gång så det blir rättvist tycker jag.
  • Anonym (Mi)
    Anonym skrev 2012-03-06 13:21:21 följande:
    Du ska väl åka du med? Det är bådas ansvar att barnet får en bra relation med den andra föräldern och du ska väl inte lämna barnet till ensamumgänge från början? Alltså åker du varannan gång så det blir rättvist tycker jag.
    Rent krasst så är det umgängesföräldern som skall åka.

Däremot om TS själv vill/kan hjälpa till är det ju bra för samarbetet och barnet men det är inget krav att hon måste om det absokut inte funkar
  • Anonym
    Anonym (Mi) skrev 2012-03-06 13:24:59 följande:
    Rent krasst så är det umgängesföräldern som skall åka.

Däremot om TS själv vill/kan hjälpa till är det ju bra för samarbetet och barnet men det är inget krav att hon måste om det absokut inte funkar
    Snicksnack. Vill ts bli stämd och förlora boendet ska hon tjafsa o vägra hjälpa till o samarbeta. Har ts något innanför pannbenet så inser ts att hon smartast ska göra vad hon kan för att bidra till umgäng. innan man har vart i domstol så finns det inte ska. Alltså "umgängesföräldern ska åka..." Nej, båda ska hjälpa till o se till så umgänge kan bli av!
  • Anonym (mamma)

Hur skall jag då kunna bidra till att de blir ett bra umgänge för henne? Han har alltid varit välkimmen hit att träffa henne men inte gjort de mer än sporadiskt under dessa 10 månader. Välkommen hem till honom är jag inte så de är nog uteslutet. Förra torsdagen var första gången han fråga om henne sedan 28 jan, och då skrev han: längesen *** träffade mig nu... Vill att deras umgänge skall bli så bra som möjligt. Hur gör man i blrjan? Vad börjar man med? Och hur förlänger man det exter ett tag?

• Anonym (mamma)

Någon mer?

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2012-03-06 14:43:56 följande:
    Hur skall jag då kunna bidra till att de blir ett bra umgänge för henne? Han har alltid varit välkimmen hit att träffa henne men inte gjort de mer än sporadiskt under dessa 10 månader. Välkommen hem till honom är jag inte så de är nog uteslutet. Förra torsdagen var första gången han fråga om henne sedan 28 jan, och då skrev han: längesen *** träffade mig nu... Vill att deras umgänge skall bli så bra som möjligt. Hur gör man i blrjan? Vad börjar man med? Och hur förlänger man det exter ett tag?
    Han kanske inte är helt bekväm att träffa dottern hemma hos dig? Har du/ni bil? Några timmar kan han ju vara ensam med henne, så du kanske kan åka dit med henne, låta honom vara ensam med henne några timmar och sen hämta igen varannan gång. Så han får vara lite själv med henne, känna att han får knyta an till henne utan att behöva träffa dig varenda gång också. Kan ju vara känsligt...
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2012-03-07 09:59:57 följande:
    Han kanske inte är helt bekväm att träffa dottern hemma hos dig? Har du/ni bil? Några timmar kan han ju vara ensam med henne, så du kanske kan åka dit med henne, låta honom vara ensam med henne några timmar och sen hämta igen varannan gång. Så han får vara lite själv med henne, känna att han får knyta an till henne utan att behöva träffa dig varenda gång också. Kan ju vara känsligt...
    Att börja ett umgänge så med några timmar själv tror jag inte är bäst då han inte vet något om henne, han har varit själv med henne 30 min och efter det orka han inte mer utan åkte hem...

Får fråga honom om de känns bra för honom.

Ang körningar så har vi fastslagit att det är umgängesförälder som kör. Jag har körkort men inte alltid bil, men självklart kan jag erbjuda mig att hämta/lämna någon gång när jag vet att det fungerar för oss här hemma.     
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2012-03-07 13:41:52 följande:
    Att börja ett umgänge så med några timmar själv tror jag inte är bäst då han inte vet något om henne, han har varit själv med henne 30 min och efter det orka han inte mer utan åkte hem...

Får fråga honom om de känns bra för honom.

Ang körningar så har vi fastslagit att det är umgängesförälder som kör. Jag har körkort men inte alltid bil, men självklart kan jag erbjuda mig att hämta/lämna någon gång när jag vet att det fungerar för oss här hemma.     
    Men låt honom vara ensam med henne i 30 minuter då:) Han kommer ju lära känna henne bättre om inte du är med. Hellre lite och ofta, än längre (i ditt sällskap) och mer sällan känner jag.
    Svårt, jag förstår det.
  • Anonym (mamma)

Jo de förstår jag. Får lägga fram de på något bra sätt bara.

Svar på tråden Tankar och Ideer hur man bäst lägger upp umgänget...