• izzi

Hopplöst att försöka bli av med blöjan

Dottern är tre år och visar inget som helst intresse för att sluta med blöjan. Till saken hör att hon är extremt envis och har hon bestämt sig för något så är det så

I somras när hon var 2,5 gick det ganska bra. Då sprang hon ofta till pottan, (var oftast naken då). Men nu har totalt tappat intresset. 

Det här är det vi har provat:

- potta och toaring, pottan var kul i början precis som ringen, nu är de ointressanta

- sätta klistermärken när hon har suttit, var också kul i början nu känns det passé   

- att "sätta henne" på toaletten direkt på morgonen då hon inet kissat under natten fungerar inte, då hoppar hon ner därifrån.

-trosor - hon får välja, kul i början, och kan ibland vara roligt, men oftast så kommer det i trosorna, bäst är om hon får vara naken, men det går ju inte nu för hon fryser då.

-fråga och påminna henne då hon är utan blöja går inte heller, hon bara säger nej.  

Hon är medveten om när hon bajsar, för då går hon oftast undan, och vill vara ifred.   

Känns som vi aldrig kommer bli av med blöjan!  VET att man inte ska jämföra, men jag kan inte låta bli. Känns som vi är väldigt sena med detta.  Har helt slut på idéer. Vad ska man göra?

På förskolan måste de i princip vara helt torra så det går ju inte att bara sluta för där måste hon ha blöja.  

• Svar på tråden Hopplöst att försöka bli av med blöjan
  • Modgun

Hade det ungefär på samma sätt med dottern.
    Men jag gjorde som så att jag tog på henne kläder och det slutade med att hon kissade på sig. Då fick hon ju känna att det var riktigt obekväm att gå med kissiga kläder på sig vilket medförde att hon börjad ekissa på toan, men hon s ainte till själv.,
    En annan bra grej var en bok jag köpte som heter ´"busiga bebben" Den är jättebra den boken. Efter vi började läsa den så gick detta ned potta och toalettbsök MYCKET bättre.

Sen så tycker jag inte att dte är konstigt att hon fortfarande vill ha blöjan. Inte när personalen på hennes förskola inte verkar vilja potträna henne. Har du pratat om potträning med personalen?

• Modgun

Såg att det blev väldigt rörigt.

Jag menade givetvis att förskolan ska medverka i potträningen. Våran gör det. faktum är att det var dom som tog upp det med potträning.
    Och jag menade inte att dottern fick gå med kissiga kläder långa stunder, utan hon fick gå med dom kläderna såpass lång tid det tog för att hämta nya. Dvs max tre minuter.

• Nordanvinden08

Du har säkert hört det massor av gånger...det kommer när hon är redo. Mitt barn är 3,5 och torr, blev det strax efter tre. Vi försökte allt under hela sommaren, men hon va inte intresserad! Visst ngn gång satte hon sig på den men det intresserade henne inte värst mkt. På hösten kom hon en dag och sa att jag vill ha trosor nu! Vi blev såklart nojjiga när vi skulle till affären och dyligt, men hon var torr!!! Ngn olycka hände såklart när man inte hann till toa o liknande. Men det var just det att hon var redo tror jag. Hon hade bestämt sig själv:)
    Vi har kompisar som är 3,5 som inte är torra än så tycker verkligen att ni inte ska nojja så mkt, det kommer.
    Däremot reagerar jag på att förskolan inte hjälper er!! Vår fs hjälper till jättemkt. Pratar om det och har absolut inga problem med att det händer olyckor. Man får helt enkelt ha mkt extrakläder på fs och man får hem en påse med blöta eller ibland nerbajsade kläder... Mkt tvätt kunde det bli i början, men utan deras hjälp går det ju inte. Barnet går ju där dagligen! Så pratamed dem. Det ska vara en del av deras arbete, det har våra pedagoger sagt i alla fall.
    Lycka till!!!!

• glad i livet

Min dotter blev torr strax efter tre, då var hon redo. Vi hade pratat mycket om att bara bebisar har blöja, att hon var stor nu osv. Försökte med potta, ring och att vara utan blöja. Det gick sådär i tre- fyra månader, hon var inte redo. Sen en dag sa hon, jag använder inte blöja längre och så var det med det.

• ladysoul77

Förstår din frustration. VERKLIGEN. Vi hade jätteproblem med att få vår dotter torr. Hon var 4 år då hon började kissa på toaletten. Hon kunde hålla sig typ 8 timmar utan att kissa. Hon vägrade och vägrade och vi pressade och pressade. Givetvis helt fel av oss.. Till slut blev det en låsning att hon inte kunde kissa på toaletten utan var tvungen att kissa i duschen. Vi fick t.o.m kontakta BUP för vi var oroliga att hon fått en låsning som inte gick att låsa upp själva. Strax därefter kissade hon på toaletten. Vi har alltså förmodligen gjort alla fel i boken. :) 

Så mitt tips är att INTE stressa på. INTE pressa utan se till att det blir lekfullt och roligt.  

Vår tjej är också otroooligt envis så jag känner igen mig där.. :) 

• Vickan I

Förra sommaren var sonen 2 1/2 år och då jäklar skulle det pottränas och hej och hå. Slog heeelt fel då sonen inte var redo och blev helt förtvivlad när han kissade på sig och då menar jag verkligen helt knäckt. Så vi lade ner allt och sen i höstas en morgon sade han bara att han var stor och inte ville ha blöja. Ok tänkte jag, med förskola och alla skalkläder. Men de var jättebra och sade att vi självklart skulle köra när sonen ville även om han precis börjat och hade lite dålig koll på blåsan. Mkt extraknäcker bara. Men gick över förväntan och nog för han fick välja tid. Nu är han tre år och slutade med nattblöja på eget bevåg med. Dock kämpar vi med bajsandet för det görs i blöja. Han vägrar prova, men tänker att det nog kommer när han vill som med det andra. Men ställ krav på förskolan. Utan deras (lagom) uppmuntran blir det mkt svårare.

• castafiore

det är kanske inte ultimat, men ibland funkar nödlösningar som att muta dem med godis....

• izzi

Tack för alla tips. En morgon sa hon att hon ville ha trosor och så fick det bli. Men det slutade med att hon bajsade på sig på förskolan, och det var då de sa att "vi har inte möjlighet att ta hand om bajsiga kläder". Man vet ju inte men hon kan ju blivit ledsen av detta. För hon säger ju att hon vill ha blöja om jag frågar blöja eller trosor.

Vi  har fått påsar med oss hem med bajsiga kläder, men då har det oftast skett när de skulle byta blöjan så allt har ju inte hamnat i byxorna då.

Vi har inte tagit upp det med fsk, men det känns som om de inte vill "träna" utan mer att barnen ska komma och säga till och då hjälper de till förståss. De har bara sagt att det inte är någon idé att stressa. 

Det känns ju omöjligt att hon ska gå i trosor hemma men blöja på fsk, då det faktiskt är där hon spenderar mest av sin tid.     

Olyckor får man såklart räkna med, men när det händer oftare i byxorna än på toaletten så är hon väl inte redo antar jag. Kanske det blir bättre till sommaren, då hon kan vara mer naken?

Den där boken kanske är bra, men vi har läst många andra om pottor och det är som sagt intressant ett tag sen är det vardag det med.

• Modgun
    izzi skrev 2012-03-06 09:13:31 följande:
    Tack för alla tips. En morgon sa hon att hon ville ha trosor och så fick det bli. Men det slutade med att hon bajsade på sig på förskolan, och det var då de sa att "vi har inte möjlighet att ta hand om bajsiga kläder". Man vet ju inte men hon kan ju blivit ledsen av detta. För hon säger ju att hon vill ha blöja om jag frågar blöja eller trosor.

Vi  har fått påsar med oss hem med bajsiga kläder, men då har det oftast skett när de skulle byta blöjan så allt har ju inte hamnat i byxorna då.

Vi har inte tagit upp det med fsk, men det känns som om de inte vill "träna" utan mer att barnen ska komma och säga till och då hjälper de till förståss. De har bara sagt att det inte är någon idé att stressa. 

Det känns ju omöjligt att hon ska gå i trosor hemma men blöja på fsk, då det faktiskt är där hon spenderar mest av sin tid.     

Olyckor får man såklart räkna med, men när det händer oftare i byxorna än på toaletten så är hon väl inte redo antar jag. Kanske det blir bättre till sommaren, då hon kan vara mer naken?

Den där boken kanske är bra, men vi har läst många andra om pottor och det är som sagt intressant ett tag sen är det vardag det med.

Låter som att personalen är extremt jävla lata.
    Klart att tösen aldrig kommer att kunna kissa på toa om förskolan inte vill medverka.
    Ja jag får också hem bajsiga kläder, men kläder som fsk personalen har sköljt av, vilket dom inte tycker är något problem.  
  • izzi
    castafiore skrev 2012-03-06 09:05:50 följande:
    det är kanske inte ultimat, men ibland funkar nödlösningar som att muta dem med godis....
    Fast jag tror det bara blir som med klistermärkena, att det är kul i början sen är det heller inget speciellt.

Som jag skrev så är hon extremt envis och det visar sig även i tex ätandet. Häromdagen ville hon ha en smörgås til maten, efter att hon ätit halva ville hon äta efterrätt och vi sa att hon skulle äta upp smörgåsen först, men hon vägrade. Så hon är hellre utan gott för att att hon inte vill ge sig!

TAck ändå för tipset.    

Det kommer väl när hon är redo antar jag, men ibland känns det så hopplöst!  
Svar på tråden Hopplöst att försöka bli av med blöjan