• Odessa

Missfallsutredning

Vi ska på en missfallsutredning nu till veckan och nu undrar jag om det är någon annan som har gått igenom det. Vad är bra att fråga efter? Vilka prover kommer de ta? Ska jag stå på mig gällande prover de borde ta etc? Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Missfallsutredning
  • TWH

Hej Odessa! Vi har gått igenom två missfallsutredningar utan att hitta ngt. Jag tycker du ska stå på dig att få göra kromosomanalys på er båda, detta brukar man inte få göra direkt. Annars så har de enstandard för vad de kollar på. Be att få kolla sänkan, för att se om du har infektioner. Lycka till!

• Miinnah

jag undrar också!. Fick mitt 3.e mf den 9 feb. Gyn pratade om utredning. Ska lämna blodprov den 19:e , även min sambo ska lämna blodprov. Jag har ingen aning om vad jag ska fråga eller be om?

Odessa, berätta gärna hur de går? ska du dit i morgon?? eller är de nästa vecka?
    Önskar dig lycka till :) 

• linn74

Nu vet jag inte om du redan påbörjat prover,men annars brukar det iaf vara dessa som ingår: Koagulationsprover,ämnesomsättningen samt kromosomprover. Det sistnämnda tas på både kvinna o man.

• Hjärtefröjd

Vår MF-utredning omfattade följande prover samt en rad kromosomprover som vi inte fått svar på ännu:

B-Trombocyter  P-APT-tid P-Fibrinogen (koag)  P-Glukos  S-TSH (modE)  P-Homocystein  S-T4 (Tyroxin)  P-Faktor VIII (enz)  P-Lupusantikoagulans  DNA-FaktorV1691G-A  NDA-FaktorII20210G  S-Kardiolipin-ak (lgG)  S-Beta2-glykoprot 1 (lgG)  
  • Den lilla M

Hej. Här är några av dem prover jag tagit, hmm iaf dem jag minns:

T4 fritt
    T3 fritt
    TSH
    FSH
    Prolaktin
    Kromosomanalys
    Lupusantikoagulans
    Kardiolipin
    Beta2 glykoprotein I
    TSH-receptor (TRAK)
    TPO (Tyreoperoxidas)
    Tg (Tyreoglobulin)
    Faktor V Leiden
    APC resistens
    APTT (trombocyter)
    Progesteron (på dag 21) 
    Östrogen 

min man:
    spermaanalys
    kromosomanalys 

Sen så fick jag göra två stycken ultraljud, ett i början av cyklen och ett vid ÄL. Sen fick jag även göra en spolning av livmodern samt äggledarna.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Vilaa

Hej! 

Jag vet inte vad allt innebär men jag har tagit blodprover på följande (skriver bara av från journalen)

Ana(ifG)IFL
    Beta2Glykoprot1(igG)
    Kardioplin-ak (igG)
    S-centromer-ak
    S-dsDNA-al Multiplex
    S-JO-1-ak
    S-Nukleosom-ak
    S-Ribosomalt P-ak
    S-RNP A-ak
    S-RNP68-ak
    S-scl-70-ak
    S-Sm-ak
    S-SmRNP-ak
    S-SS-A(Ro52)-ak
    S-SS-A(Ro60)-ak  
    S-SS-B-ak

S-FHS
    S-LH
    S-Progestron
    S-Prolaktin
    S-SHBG
    S-T4
    S-Testosteron
    S-TPO-ak
    S-TSH
    S-Östradiol   
    B-hemoglobin
    B-Leukocyter
    B-Trombocyter
    DNA-FaktorV1691G-A    
    fs-Folat
    S-Kobalamin  
    DNA-Faktor1120210G-A
    P-APT-tid
    P-faktorV11
    P-faktornV111
    P-fibrin-D-Dimer
    P-Fibrinogen
    P-proteinS
    P-vWillebr.RCoFakt
     P-vWillebrandFAg        
    P-Glukos
    P-proteinC(enz)

S-AMH (nått äggreserv värde, typ kvalite på äggen och ägglossning?) Cellprov, klamydia och andra könssjukdomar. Två PAD (typ en slags undersökning av döda fostren och moderkakan?) Med normala kromosomuppsättningar och inget avvikande.

• Vilaa

Just det, gjorde undersökning av livmodern med kontrastvätska med, hittade sammanväxningar som jag operarade bort men har fått missfall efter det. Verkar som jag har en hjärtformad livmoder men läkarna säger olika.

• MarleneLundquist

Hejhej! jag och min man fick första missfallet i v 10+5. det var i slutet på november, då hade vi blivit gravida på första försöket så vi var ändå lite malliga, vi hade ju hört att det kan ta ett tag innan man blir gravid...
    Missfallet kom som en stor svart avgrund.
    vi åkte till gynakuten och fick göra vul. jag fick även tabletter för att skynda på missfallet eftersom att det ändå inte fanns någon återvändo. vi pratade med 3 olika läkare och barnmorskor och fick 3 olika svar på när vi kunde försöka igen, en sa att vi inte behövde vänta alls, en annan sa att vi skulle vänta en menscykel och en tredje sa att vi skulle vänta 3 månader...
    vi väntade inte, andra mf kom i slutet på januari väldigt tidigt men jag hade redan fått symptom, och tredje missfallet kom i början på mars, samma där, massa symptom och gravidkänningar och helt plötsligt så var allt över.

i februari började jag gå på akupunktur, och han jag gick till sa att jag var för kall i organen, vilket gör slemhinnorna torra och ovänliga och att min energi var körd i botten.
    nu går jag hos en annan akupunktör som är närmare jobbet, hon sa precis samma saker. så det känns faktiskt riktigt bra att dom är överens!
    när jag började gå på akupunktur så var jag väldigt trött och otroligt frusen.
    nu två mån senare är jag varmare än någonsin och känner hopp om livet! :) vi ska precis börja försöka igen och nu hoppas jag på att min ugn funkar lite bättre.
    vi har även tid bokad för utredning men det är inte förrän 22 maj så vi får väl se vad som händer fram tills dess.
    men jag vet inte vad jag ska förvänta mig av en läkare i detta läge, jag har tagit full blodstatus och är tydligen så frisk man bara kan vara..

jag hoppas att ni andra kommer lyckas i bebisverkstaden och att vi alla snart får gosa med våra små! Hjärta
    Trevlig helg!

• idape

Hur har det gått för alla?! Ska själv kolla upp mig på torsdag. Har fått ett missfall i v 8 och två i v 4-5 på bara 6 månader!!

Svar på tråden Missfallsutredning