Alisa skrev 2012-03-05 09:16:29 följande:
Jag tycker att alla straff som innebär uteslutning är förkastligt. Visst har mina barn varit igång under sina utvecklingsfaser och tjoat "jag viiiiiill inte"! men vi har hållit oss till de regler som är absolut måsten (ex. bilbälten) och mindre viktiga har barnen kunnat diskutera sig igenom. Ex dottern som resonerade sig fram till varför hon skulle få två glassar på sin födelsedag.
Vi försöker generellt inte straffa barnen utan lösa problemet, flera människor emellan.
Om det behövs kan en av oss gå undan med ett barn, men vi låter inte det sitta själv, utan vi varvar ner ihop.
Det känns också som att varje familj på Supernannyn har varit rätt slappa eller så har det varit osynk mellan föräldrarna, där en varit extremt tillåtande och den andra velat ha mer struktur. Och slappa menar jag då att det har inte funnits någon struktur, och det är rätt självklart att barnen blir utåtagerande då, de famlar ju runt i en värld hemma som blir rätt obegriplig.
Instämmer!
Det kan förekomma konflikter eller oönskat beteende då barnet behöver tas från gruppen/rummet/leken osv, men
då ska en vuxen vara med . Att ett barn ska sitta själv och skämmas är förkastligt. Barnet behöver klara besked på vad det var som inte fungerade (det är inte säkert barnet fattar själv), och det måste också få en chans att lämna sin syn på saken. Det är inte alltid som vuxna tror i konflikter etc.
Och, barnet behöver lagom få och tydliga ramar att rätta sig efter från början, det måste veta vad som förväntas av dem.