• mamma8899

Är rädd att min 3 åriga son ska bi van med blöja på dagen om han börjar med nattblöja? vad tror ni?

Hur ska jag göra med mitt 3 åriga barn, han har varit utan blöja i 6 månader och vi har nu tänkt att börja med nattblöja. han har inte haft det innan även om han kissat ner sig eftersom vi har skydd, men nu har han även eksem på kroppen...

är rädd att dom 6 månader har varit helt förgäves, är rädd att han ska bli van med blöja igen!
    Har frågat honom, men han vägrar totalt med blöja, inte änns naken vill han vara längre som han kunde vara när han vart mindre och så det kunde lufta kroppen

• Svar på tråden Är rädd att min 3 åriga son ska bi van med blöja på dagen om han börjar med nattblöja? vad tror ni?
  • Flickan och kråkan

Jag har svårt att tro att det skulle vara något problem. Nattkisserier är något annat än på dagen. Nu har mina i och för sig aldrig varit utan nattblöja ännu, men de har varit utan dagblöja länge. Yngsta sedan i somras och äldsta sedan 1,5 år sedan. Äldsta har nyligen fyllt 4 och yngsta blir 3 år i april.

• mamma8899

ja vi har aldrig heller haft natt blöja, vi tänkte att det löser sig med tiden, men nu har han fått väldiga eksem just vid rumpa och ben pga av att han ligger i sitt kiss

• Flickan och kråkan
    mamma8899 skrev 2012-03-04 12:10:22 följande:
    ja vi har aldrig heller haft natt blöja, vi tänkte att det löser sig med tiden, men nu har han fått väldiga eksem just vid rumpa och ben pga av att han ligger i sitt kiss
    Om jag har förstått det hela rätt så handlar nattkisserier mycket om hormoner och alltså inget man kan träna. Vi kommer att plocka bort nattblöjan när de börjar få torra nattblöjor. Ser ingen vits med att de ska kissa ner sig på nätterna.
  • pluvdo

Grejen är ju den att det är ett hormon som utsöndras i kroppen på natten som gör att man producerar mindre urin då. Det är mycket möjligt att din son inte har nog med det hormonet än och att han därför kissar på sig. När han sover märker han väl inte att han behöver kissa. Det är ju annorlunda på dagen, då han kan känna det och gå på toaletten.

Jag tycker ni skall låta honom ha nattblöja. Om det mot förmodan blir så att han då vill ha blöja på dagen så är väl det ändå bättre än eksem?

• mamma8899

Nä absolut inte, vi har bara gjort så eftersom jag tänkte att om han nu är redo på dagen så är han redo på kvällen, samt att jag vart rädd att han då kanske ville ha på dagen med, han säger ju strongt nej vill inte ha blöja, ska ha kalsonger

• Flickan och kråkan
    mamma8899 skrev 2012-03-04 12:17:32 följande:
    Nä absolut inte, vi har bara gjort så eftersom jag tänkte att om han nu är redo på dagen så är han redo på kvällen, samt att jag vart rädd att han då kanske ville ha på dagen med, han säger ju strongt nej vill inte ha blöja, ska ha kalsonger
    Jag har aldrig hört att det finns någon koppling. Nattblöja har ju många barn långt efter att de är dagtorra. Stora har som sagt nyligen fyllt 4 år och har inte haft blöja på dagen på 1,5 år. Lillebror blir 3 år i slutet av april och har inte haft blöja på dagen sedan han var 2 år + 2 månaderna. De har inte varit redo nattetid ännu för det är kissiga blöjor på morgonen och har vi glömt någon gång så har vi efter ett par timmar upptäck kissigt och sovande barn. Kissat ner sig utan att vakna.
  • mamma8899

nej men med tanke på att han inte har haft någon blöja allt på 4 månader och totalt vägrar så undrar jag hur man ska göra..

• Flickan och kråkan
    mamma8899 skrev 2012-03-04 12:37:37 följande:
    nej men med tanke på att han inte har haft någon blöja allt på 4 månader och totalt vägrar så undrar jag hur man ska göra..
    Det finns blöjor som liknar kalsonger/trosor lite mer......det kanske skulle fungera? Training pants heter det väl? Vad hade ni för blöjor innan? Up & go eller vanliga man "klistrar" ihop?

Eller helt enkelt sätta på honom när han somnat?
  • mamma8899

Innan hade vi pampers och libro byxblöjor

• mamma8899

training pants håller bara för ca 1 dl kiss så dom ska man inte ha på natten

• Litet My

Om jag tolkar det rätt så är det skydden som ger utslagen?

Går det inte att byta skydd? Det finns olika varianter? Min son fick också utslag av att ligga direkt på skydden men det fungerade om man la dem under lakanet (fast mer tvätt då)

Svar på tråden Är rädd att min 3 åriga son ska bi van med blöja på dagen om han börjar med nattblöja? vad tror ni?