Kan man ha 2 hästar i en box?
kan man ha två häster i box om man har en jätte stor box?
kan man ha två häster i box om man har en jätte stor box?
Beror ju helt på hur stora dom är och hur stor boxen är. Också hur bra dom funkar tillsammans.
Om boxen håller de mått som en häst behöver fast gånger två, bör det inte vara några problem.
Tänka att i framtiden skaffa mig en Islandshäst och en shettis och ev bygga en stor box. tror ni att de skulle funa om boxen håller rätt mott?
Jag tror det skulle funka bra! Dom gångerna mina höstarna är i stallet går dom gärna in i samma box och delar krubba . Bara kul för dom att ha sällskap :)
Vi hade två boxar godkända för ponny brevid varandra som vi gjorde om till en stor box för att ha som fölningsbox.
Ett tag stod det då 3 ettåringar i boxen och det funkade hur bra som helst. Sålänge dom kommer överens och det är lagliga mått så är det bara att köra på :)
Det beror helt på hur hästarna går ihop.
Just nu har jag mina shettisar ihop i en box på 12kvm och det går kalasbra ! Har även haft 2st vbl ston som stod i samma box. och den boxen är 20kvm. Försökte ha dom i olika boxar men då snurra dom bara runt även om dom stod bredvid varandra.
Tänk på att den ena kanske inte kommer att få äta ifall den ranghögre hästen är lite purken...
Det blir jättebra, då får de sällskap! De trivs oftast bäst tillsammans med andra hästar i sällskap. Men ge dem gärna varsin krubba.
Min svärmor har två shettisar i samma box. Det verkar gå väldigt bra. Det enda jobbiga är att mocka ur boxen; allt är i en enda stor röra.
Jag vet ett stall där de flesta hästar står två och två i varje box. De hästar som av olika anledningar trivs bättre själva står också själva. Min häst och hennes "bästis" skulle nog gärna dela box om de fick. De står alltid tätt ihop och äter i hagen och när de står i sina boxar så står de så tätt mot mellanväggen som det bara går. De kan även dela krafthink utan problem.
Hos oss har vi gruppboxar. De är godkända för tre hästar, dock har vi "bara" två i varje. Hästarna trivs jättebra med detta. Givetvis måste de vara goda vänner och komma överens med varandra om man ska ha dem tillsammans inne på en relativt liten yta.