• Lolers

Vägrar nappflaska!

Tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp/tips av er mammor o pappor. Jag ammar min son på 6mån o ger honom även gröt ibland. Vi vill kunna flaskmata honom så att min sambo kan ge honom välling om jag tex är ute. Har provat med nappflaskan flera gånger men han blir arg. Verkar som han tycker att det lilla han får o sig är gott men att det just är nappflaskan han inte vill ha. Ska vi fortsätta truga med flaskan eller ge upp? Kan tillägga att det tog 5v innan han fick in ammningstekniken då han är förtidigt född o behövde sondmatas. Kanske behöver lite mer övning?

• Svar på tråden Vägrar nappflaska!
  • Lena

Har du rätt napp på flaskan? Du kan prova att ge i mugg annars.

• Bergkwist85

Det finns ju olika nappflaskor =). jag hade krångel med min son.. gav han lite ersättning på nätterna när han va mindre... nappflaskan "mam" va den enda han tog..
    men sen blev de bara värre å värre att ge han i flaska. nu tar han inte flaska alls...

• Kinne79

Vi gav upp efter bara några få försök. Gröt funkar toppen.

• MHM

Min bebis är också hopplös. Jag har testat 7 olika flaskor, men han vill inte. MAM fungerar ibland, en liten skvätt iaf.

• Aerials

För det första, du som mamma kommer aldrig få bebisen att ta flaskan utan en ångestfylld kamp.
    Du luktar bröstmjölk och betyder amning för honom!

Så, mitt förslag är att du överlåter honom till någon annan.

I min familj är det mor och farföräldrar som har vant barnen vid flaska. 

• Lolers

Ja, vi kanske använder fel napp, får köpa en annan o prova. Mugg kan vi också prova. Passar inte det lille chefen så får han smaska gröt istället :) Hans pappa blir ju så stolt när han också kan mata :)

• Hoppfull84

alltså om han äter gröt så kan ju pappan ge det istället. bebisgröt och välling är samma sak bara mer vatten i välling.

vi har gett upp flaskan efter att ha provat 4 olika flaskmärken och två olika nappar i varje, provat pipmugg, provat glas, 4olika vällingmärken, 3 olika ersättningsmärken, provat gett vällingen varm/kall, provat ge bröstmjölk i flaskan, provat ge när bebisen är pigg/trött, provat ge som dryck till maten osv osv.. efter 6veckors trugande så beslutade vi oss för att skippa flaskan. hon fick gröt ist morgon och kväll eller när jag var borta, nu när hon är 9mån äter hon ju mat också så nu är behovet av flaskmatningen i princip 0.

men vill ni prova lite till så kan ni ju testa det vi gjorde, olika märken på flaska/välling/ersättning, olika storlek/material på nappen, prova pipmugg, eller ge i vanligt glas, testa på olika tider på dygnet osv

• Lolers

Tack snälla ni! Nu har jag gett honom nattvälling ur en vanlig kopp o han drack som bara den. Sover som en stock :) Ibland snöar man in på att saker ska vara på ett visst sätt... känner mig nästan lite puckad som triskats med nappflaskan så ihärdigt.

Svar på tråden Vägrar nappflaska!