• Anonym (Flexibel?)

Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?

Jag och min exman har varannan veckas boende för vår dotter. Vi byter på måndagar och har en vecka i taget. Nu har hans jobb visat sig involvera en del resor och han vill ständigt byta dagar med mig utan att kompensera för de. Blir väldigt arg om jag inte kan ta  hans dagar utan har förhinder.
    Hur mycket måste jag gå tillmötes?
    Själv ser jag ju till att planera så jag sköter allt sånt de veckor jag är barnfri. Jag vill inte rätta mig efter hans jobb. Det är inte mitt liv längre.

Jag vet att det vore annorlunda om hon bodde stadigvarande hos mig, men nu har vi varannan veckas boende, då vill jag att det upprätthålls. Jag får skäll och hot varje gång jag inte kan ta hans dagar, och han vill absolut ha varannan vecka trots att hans jobbsituation inte riktigt fungerar.

Några tankar?     

• Svar på tråden Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?
  • YummyMami

Han måste ju ha framförhållning. Säg till honom att du ska veta sånt inom två veckor helst före. Annars får han sköta det på annat sätt, ta in farmor eller barnvakt.

Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • h8him

Ska han ha växelvis boende så måste han klara av det också. Däermot behöver växelvis boende inte vara varannan vecka utan hur fördelningen av dagarna ser ut är individuellt. Kanske något att fundera över?

• Anonym (Flexibel?)

Jo, ett "problem" är att jag är särbo och åker till annan ort de storhelger jag inte har min dotter. Ibland är jag bjuden på fest och jag är inte sugen på att varje helg jag är barnfri få åka hem tidigare pga hans jobb. Vore som sgat annorlunda om jag var den som hon bodde hos och han hade umgänge..för då vet jag ju att det vore mitt ansvar. Nu tycker jag att eftersom han har varannan vecka så får han ta ansvar för sin tid.

När det går tar jag ju såklart gärna min dotter

En anledning till att han propsar på varannan vecka trots att det i realiteten inte är så är att han absolut inte vill betala underhåll...   

• Anonym

Man bör tänka före man skaffar barn, vem tar hand om barnen när jag måste jobba? När jag dör?

• Anonym (Flexibel?)
    Anonym skrev 2012-03-01 12:44:36 följande:
    Man bör tänka före man skaffar barn, vem tar hand om barnen när jag måste jobba? När jag dör?

Ja, jag har som sagt inga problem att ta hand om min dotter. När jag har ansvaret.
  • Anonym (Flexibel?)
    h8him skrev 2012-03-01 12:39:04 följande:
    Ska han ha växelvis boende så måste han klara av det också. Däermot behöver växelvis boende inte vara varannan vecka utan hur fördelningen av dagarna ser ut är individuellt. Kanske något att fundera över?

Jag har kommit med många förslag. Han står fast vid att han vill ha flexibelt, olika varje vecka beroende på jobb. Han vill dock ha minst hälften av tiden. Och att jag ska kunna ta de dagar han reser.. trots att han har sambo.. Allt för att jag inte ska kunna träffa min nya ( sen ett par år) på helgerna.. lite larvigt tycker jag.
  • Anonym (Flexibel?)
    YummyMami skrev 2012-03-01 12:42:57 följande:
    Om det är 50 50 så slipper han underhåll, blir det mer än 50 för dig så ska han betala delvis underhåll.

Hur får jag till det? Har kämpat som tusan för att få till någon som helst kontinuitet.
  • Anonym

Jag tycker inte att du ska behöva gå till mötes hur mycket som helst? Och speciellt inte så det påverkar helgerna?

Om inte du kommer någonstans i diskussionen med ditt ex, så kanske du ska koppla in socialen, och se om ni kan få fram ett samarbetsavtal hos dem.

Tycker också att det låter rimligt att han försöker förlägga resorna till de veckor han inte har barnet, och håller varannan vecka. Alternativt släpper på varannan vecka, låter dig ha huvudansvaret och så planerar umgänge utifrån hur det passar.

Jag får också känslan av att han vill sätta stopp för ditt långdistansförhållande genom att låsa dig på det här sättet, och det är ju självklart inte ok.

• Petrellie

Om du vet att han har ett annat alternativ som inte är olämpligt för din dotter tycker jag bara du ska säga nej. Om han inte har något annat alternativ som du tycker skulle vara OK får du kräva att ni ändrar på er uppdelning.

Svar på tråden Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?