Maria R skrev 2012-03-01 10:35:14 följande:
Låt din man sova med bebisen och du sover i ett annat rum om det går. (Gärna med öronproppar) om du verkligen vill sluta amma. Sen har ju de flesta bebisar såna här perioder så det mesta brukar ju gå över, även om det inte känns så just nu. Vill du själv verkligen sluta amma eller är du bara så trött så att du inte "vet" vad du vill just nu? Min erfarenhet är att det är betydligt enklare att sluta med något när bebisen/barnet verkligen är redo, inte när vi föräldrar har "fått nog". Kanske hjälper det om du får sova några timmar eller en hel natt då din man tar bebisen, han får väl köra barn vagn eller nåt så du får sova lite. Vissa bebisar behöver man vara ihärdig med flaskan, jag har fått öva båda mina stora pojkar i flera månader innan de tog flaskan, få se hur det blir med vår lilla tjej som ännu så länge bara ammar.
Men det är oerhört jobbigt att inte få sova så försöka få hjälp så du kan sova i alla fall nån natt!
Det är inte bara någon fas, han har varit så hela livet så nu känns det som om jag fått nog. Det största problemet är att jag måste erbjuda bröstet efter en stund för han blir så tokarg och bara gallskriker. Med två barn till som väcks så blir det bara pannkaka då. Har testat att andra matar honom, då är ju bröstet inte tillgängligt, men han vägrar.