• MHM

Hur slutar man amma när barnet inte tar flaska?

Jag har en bebis som ammar. Han är 6 månader och otroligt tuttig av sig. Vi samsover, och han behöver ha tutten i munnen hela natten. Sömnen blir kaos, för både mig och honom. Han tar inte flaska och inte napp och jag orkar snart inte.

Hur gör jag för att sluta amma och vara en levande napp?Han börjar krypa när som helst och jag vill att han ska lära sig sova i sin säng också för det känns inte säkert att han sover med oss då. Inatt höll han på att trilla ner från sängen.

Min man säger att jag får problem med det här, och att det inte kommer att gå att sluta. Hur gör jag? 

• Svar på tråden Hur slutar man amma när barnet inte tar flaska?
  • zbaby

Hej, jag hade samma problem.. men jag slutade amma ändå och köpte de bästa flaskorna som jag tycker är av märket Avent, de känns som brösten i munnen. Först testade jag att byta ut bröstet mot napp/flaska och det funkade ibland.. men sedan körde jag stenhårt nej och då gick det toppen med flaskan efter två dygn. Har hört flera som sagt att det tar två dygn sedan vänder det! och det var sant.. Körde också med nappar från NUK, de enda som funkade.. testade allt.. de känns lite som hud och är inte så plastiga.. Testa, det blev ett himmelrike efter det! Lycka till!

• Maria R

Låt din man sova med bebisen och du sover i ett annat rum om det går. (Gärna med öronproppar) om du verkligen vill sluta amma. Sen har ju de flesta bebisar såna här perioder så det mesta brukar ju gå över, även om det inte känns så just nu. Vill du själv verkligen sluta amma eller är du bara så trött så att du inte "vet" vad du vill just nu? Min erfarenhet är att det är betydligt enklare att sluta med något när bebisen/barnet verkligen är redo, inte när vi föräldrar har "fått nog". Kanske hjälper det om du får sova några timmar eller en hel natt då din man tar bebisen, han får väl köra barn vagn eller nåt så du får sova lite. Vissa bebisar behöver man vara ihärdig med flaskan, jag har fått öva båda mina stora pojkar i flera månader innan de tog flaskan, få se hur det blir med vår lilla tjej som ännu så länge bara ammar.

Men det är oerhört jobbigt att inte få sova så försöka få hjälp så du kan sova i alla fall nån natt!

• MHM
    zbaby skrev 2012-03-01 10:33:52 följande:
    Hej, jag hade samma problem.. men jag slutade amma ändå och köpte de bästa flaskorna som jag tycker är av märket Avent, de känns som brösten i munnen. Först testade jag att byta ut bröstet mot napp/flaska och det funkade ibland.. men sedan körde jag stenhårt nej och då gick det toppen med flaskan efter två dygn. Har hört flera som sagt att det tar två dygn sedan vänder det! och det var sant.. Körde också med nappar från NUK, de enda som funkade.. testade allt.. de känns lite som hud och är inte så plastiga.. Testa, det blev ett himmelrike efter det! Lycka till!
    Jag har testat flaskor från avent, mam, bambino, esska, dr brown. Inget fungerar. Jag har testat 15 olika nappar, olika form och material. NUK kan jag testa, det har jag inte gjort!
  • MHM
    Maria R skrev 2012-03-01 10:35:14 följande:
    Låt din man sova med bebisen och du sover i ett annat rum om det går. (Gärna med öronproppar) om du verkligen vill sluta amma. Sen har ju de flesta bebisar såna här perioder så det mesta brukar ju gå över, även om det inte känns så just nu. Vill du själv verkligen sluta amma eller är du bara så trött så att du inte "vet" vad du vill just nu? Min erfarenhet är att det är betydligt enklare att sluta med något när bebisen/barnet verkligen är redo, inte när vi föräldrar har "fått nog". Kanske hjälper det om du får sova några timmar eller en hel natt då din man tar bebisen, han får väl köra barn vagn eller nåt så du får sova lite. Vissa bebisar behöver man vara ihärdig med flaskan, jag har fått öva båda mina stora pojkar i flera månader innan de tog flaskan, få se hur det blir med vår lilla tjej som ännu så länge bara ammar.

Men det är oerhört jobbigt att inte få sova så försöka få hjälp så du kan sova i alla fall nån natt!
    Det är inte bara någon fas, han har varit så hela livet så nu känns det som om jag fått nog. Det största problemet är att jag måste erbjuda bröstet efter en stund för han blir så tokarg och bara gallskriker. Med två barn till som väcks så blir det bara pannkaka då. Har testat att andra matar honom, då är ju bröstet inte tillgängligt, men han vägrar.
  • MHM

Kan tillägga att han gärna sover i sin säng dagtid, men på natten ska han ligga brevid mig och ha tutten i munnen. Nu har han sovit i sin säng i två timmar utan minsta gnäll...

• Mrs Firren

Problemet att bebisen inte tar flaska med vanlig sugnapp kan gå att lösa om du testar en flaska med vanlig pip. Vårt barn tog aldrig napp eller flaska men sen när vi testade en falaska med vanlig pip (som på pip-muggarna) så tog han vatten, välling osv. Han var nog halvåret när vi började testa och det tog lite träning men sen var det inget problem. Vår flaska med pip-topp kommer från Tupperware.

• 3tjejer

Jag skulle tro att bebisen tycker att det är mysigt och tryggt att sova nära dig med tutten i munnen. Om du känner att du inte längre klarar av det så får du lösa det på något sätt. Kanske tex genom att sova någon annan stans och bebisen sover med pappa ett tag. Ja han kommer bli arg och ledsen ett tag - är det värt det för dig? Om du verkligen inte kan sova alls på nätterna och har två barn till att ta hand om så kanske du måste se till att få sova. Eller så känner du att det funkar ett tag till och så kansek det går över av sig själv. Jag tror inte att det funkar att ersätta tutten med en flaska eftersom flaskan erbjuder mat bara och jag antar att han inte äter hela natten från dig, mer gossnuttar? Om han inte tar flaska så strunta i den. När du börjar med mat så kommer han ju äta sig mätt på det mer och mer och så ammar du sä länge ni vill. Ett tag kanske du behöver sätt dig upp och amma honom så att han äter lite snabbt på natten och sen får han gosa med pappan?

• Maria R

Vanlig mat då, testa att proppa i en massa gröt och pureer och så sover du nån annanstans ett par nätter? Bebisen måste väl inte få i sig näring genom att dricka? När dom är sex månader brukar ju många vara intresserade av mer fast föda. Och om du vill sluta amma just nu så finns det ju knappast nån genväg, sluta amma och strunta i att bebisen skriker, låt den sova med pappa.

• MHM
    Maria R skrev 2012-03-01 13:14:01 följande:
    Vanlig mat då, testa att proppa i en massa gröt och pureer och så sover du nån annanstans ett par nätter? Bebisen måste väl inte få i sig näring genom att dricka? När dom är sex månader brukar ju många vara intresserade av mer fast föda. Och om du vill sluta amma just nu så finns det ju knappast nån genväg, sluta amma och strunta i att bebisen skriker, låt den sova med pappa.
    Men är det enda sättet -att låta bebisen skrika? Finns det inget annat sätt att avvänja det på utan att det ska bli så? När jag slutade amma senast så var det bara att ge flaska en dag, och inget mer med det. Jättesmidigt, nu verkar det inte gå lika lätt.

Han äter inte så mycket mat att han står sig på det, som mest några skedar. 
Svar på tråden Hur slutar man amma när barnet inte tar flaska?