• Jordgubben82

När vände ni eran barn att åka framåt i bilen?

Hejsan!

Undrar när ni vände på eran barn så dom åkte framåt i bilen? Gick ni på vikten eller åldern.
    Vad jag har hört så ska dom vara minst fyra innan man vänder dom?
    Min son är så åksjuk så vill vända honom men han blir tre början av sommaren så vågar nog inte göra det han väger 16.5 kg men har väl med ålderna att göra?

• Svar på tråden När vände ni eran barn att åka framåt i bilen?
  • pigglet

De har varit 5 år.

Ja, man går efter åldern i första hand. Innan barnet är 4 år så är nacken inte stark nog att klara av en kollision. Kolla på youtube, det finns massor av klipp.
    Därför är rekomendationen att man väntar tills barnet är MINST 4-5 år, men helst längre.  

• Venne

Hon var lite över 4 år och dessutom ganska lång för sin ålder.

• Lena

Lite över fyra år kommer hon bli. Hade aldrig vänt innan 4.

• pigglet

För övrigt så brukar ofta åksjuka försvinna så småningom, vare sig man vänder barnet eller inte. Till dess får man försöka skaffa sig rutiner som funkar hyfsat. Jag snattar kräkpåsar på sjukhusen, de är superpraktiska. Ha extra ombyten i bilen. Lägga en filt/handduk över barnet så man slipper byta ALLA kläder. Se till att barnet är så där lagom mätt när man åker. En kompis barn kräktes alltid när de druckit välling tex. Även mjölk ska visst vara knepigt. Hitta de saker som funkar dämpande på illamåendet - tex surt äpple, eller salta pinnar/kex. Det finns åksjuketabletter, och även armband mot åksjuka på apoteket.

• MeMayo

efter 4 år.. kommer inte ihåg exakt...
    men kan rekomendera armbanden mot åksjuka som finns att köpa på apoteket.. de funkar då på mina barn... 

• tinis77

Bra att jag skrev massa men inget kom med.. 6 år och 3 månader var sonen iaf, ca 122 cm och 23 kg. Kommer inte ihåg exakt, men på ett ungefär iaf.

• Ankissen

Vi vände när Elliot var fem år. Lillasyster blir tre i april och åker självklart bakåtvänt. Det kommer hon få göra lika länge som storebror, trots att hon AVSKYR att åka bli och kanske skulle tycka det var roligare att åka framåt.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Sisisisi

Min äldsta var 5 år när han vändes, då var stolen urvuxen på vikten. Lillen blir 4 i sommar och åker bakåt tills stolen är urvuxen vid 5-6 år Eftersom det är.fem gånger säkrare att åka bakåt får mina barn göra det så länge som möjligt.

Svar på tråden När vände ni eran barn att åka framåt i bilen?