• Bellsi91

ÄL när man har hormonspiral?

Hej! Undrar bara en sak, har man ÄL om man har hormonspiral? Haft den i 1 år nu. Haft det minst en gång i månaden, fruktansvärda smärtor. Hade inte sådana här smärtor innan spiralen, och trodde faktiskt att mina blödningar och menssmärtorna skulle minska, men icke.. Jag har dessa ÄL smärtor allt mellan 2 veckor och 3 veckor, inga tabletter hjälper, och kan inte sitta ner, eller ha på min tajta jeans, bara mjukisbyxor. Ska det göra så här ont eg? :( Hade en cysta på min vänstra äggstock, togs bort för en månad sedan. Smärtorna är på samma sida och ibland på andra sidan. Vissa dagar kan jag inte ens stå.. Smärtorna har som sagt kommit tillbaka. Kan jag redan fått en cysta till eller kan detv vara sammanväxningar? Det spänner jättemycket vid min äggstock när jag gäspar och sträcker mig. Och när jag är i rörelse gör det extra ont. Mina ärr efter opn ömmar, men ser inte infekterade ut, de är hårda under och de spänner och ena kan jag röra fritt medan de andra är stenhårda...

• Svar på tråden ÄL när man har hormonspiral?
  • Eleonor

Spiralen sitter kanske fel. kolla upp det.

• Bellsi91
    Eleonor skrev 2012-02-29 16:57:27 följande:
    Spiralen sitter kanske fel. kolla upp det.

Jag har gjort två ultraljudundersökningar på gyn, spiralen sitter helt perfekt. Så där var inget problem med den, ska kolla upp lite mer om själva spiralen, fick nog inte tillräckligt med info innan om den
  • Eleonor

Dom sa till mig att man inte har ÄL men sen har nån annan sagt att man har det. Jag har oxå ont ganska ofta och kollade med ultraljud men dom sa att allt ser bra ut. Men bli det inte bättre så kan man ju ta ut spiralen sa dom till mig. Men jag gillar ju den på många sett med har ju sluppit mensen nu ett tag men det tog över ett år innan den försvann.

• Bellsi91

Har kollat runt lite, ÄL försvinner inte hos alla. Men jag vill helst inte ta ut den, vill ha ett bra skydd mot graviditet och denna håller längst. Har testat andra pmedel, de funkar inte alls. Mår ännu sämre. Men om det är ett måste att ta ut den så får man väl offra sig. Min mens har blivit bättre,men ibland är den hemsk. Men ÄL är hemskare och har aldrig känt av den innan spiralen sattes in, det är tråkigt. Och har kanske fått en cysta tack vare den, har dock ej fått information av läkaren om det. Men får se hur det blir, får ta ett snack med läkaren sen!

• Eleonor
    Bellsi91 skrev 2012-03-03 00:24:18 följande:
    Har kollat runt lite, ÄL försvinner inte hos alla. Men jag vill helst inte ta ut den, vill ha ett bra skydd mot graviditet och denna håller längst. Har testat andra pmedel, de funkar inte alls. Mår ännu sämre. Men om det är ett måste att ta ut den så får man väl offra sig. Min mens har blivit bättre,men ibland är den hemsk. Men ÄL är hemskare och har aldrig känt av den innan spiralen sattes in, det är tråkigt. Och har kanske fått en cysta tack vare den, har dock ej fått information av läkaren om det. Men får se hur det blir, får ta ett snack med läkaren sen!
    Jag vill inte heller ta ut den. Är ju det bästa skyddet tycker jag. Hoppas det löser sig till det bästa.
  • LnH

Be de kolla efter infektioner! Jag blev steril efter spiral så måste göra ivf nu. Hade till och från sjukt ont. Tydligen fick jag en infektion som skadade båda mina äggledare!!

• Bellsi91

De har nog kollat genom hela min livmoder,äggstockar,äggledare etc :), genomgick en titthålsop för ett tag sen. De sa att allt såg bra ut, ingen infektion tror jag,det stod inget i journalen iaf :). Jag tror jag är en "cystfabrik" , har nog cystor igen. Och jag känner av dem! Annars hade jag inte brytt mig om jag fått cystor hela tiden,vid varje ÄL osv, men eftersom de har fel placering och trycker mot mina organ och nerver så är dem ett problem för mig! :( , men ska undersökas sen och se hur stora dem är, eller om det är något annat. Men jag hoppas de kommer på något jag kan göra åt dem! Några tips inför mina framtida gynbesök? :p haha, de kan vara besvärliga ibland.. Att cystor är vanligt bla bla.. Man ska ju inte behöva ha jätteont i 3 veckor och sen 1 vecka med molande värk... Inte normalt.. Är öm,hugg,ont,smärta varje dag i livmoder och äggstockar.

• Sinne12

Jag fick enorma smärtor kring ÄL med hormonspiral. Kunde plötsligt hugga något så överdjävligt att jag vek mig dubbel i affären och bara kippade efter luft.. Sex var bara att glömma, det var ren tortyr och outhärdliga smärtor om man försökte sig på det kring ÄL.

BM hävdade envist att det inte var spiralen, tillslut tog jag ut den mot deras inrådan. Aldrig haft minsta känning kring ÄL efter det..

Jag bytte ut spiralen mot p-stavar med samma typ av hormon. Omedelbar mensfrihet (inte 6 månaders konstant blödning först) och inga problem kring ÄL eller liknande heller. Så det kanske är värt att prova om du måste ta ut den?

Svar på tråden ÄL när man har hormonspiral?