• Lattemamman

Läxor?

Min 13-åriga bonusdotter har nu flyttat hem till oss på halvtid. Hon ligger efter i skolarbetet och påstår sig som oftast inte ha några läxor att göra. Hur många läxor brukar en genomsnittlig 7:de klassare ha per vecka egentligen? Är det brukligt att de får extra läxor om de ligger efter i något ämne (som tex matte)? Och hur mycket tid lägger din tonåring på skolarbete på vardagskvällarna?
    Jag oroar mig mycket över att hon redan nu har halkat efter så pass att hon inte kommer att klara betygskriterierna senare i högstadiet. Hur kan jag göra för att bäst hjälpa henne?

• Svar på tråden Läxor?
  • Lattemamman

Ingen som har koll på hur många läxor barnen brukar ha? Kan jag som bonusmamma ringa skolan och fråga hennes lärare?

• Milda M

Underbart med engagerade föräldrar- bonus gör ingen skillnad. Minst två läxor per dag, om hon har språk tillval. Kontakta läraren!!! De ser bara positivt på föräldrar som bryr sig.
    Lycka till!!

• Lattemamman

Tack för din input! Då är det som jag misstänker då, inte alls en läxa per vecka som hon själv säger... Ska kontakta läraren imorgon. Någon mer som har koll på sin tonårings studier?

• Tuffen

Jag är lärare i åk 7-9. Räkna med 1-2 läxor per vecka och ämne. Visa ämnen har sällan läxor, andra har alltid läxa. Jag undervisar i svenska och SO och där har vi 1 läxa per vecka och ämne. Jag ger aldrig läxor om barnet ligger efter p g a att det är 'svagt' i ämnet. 

• Rikard 925

I den skola vår son går i har de en veckoplaneringsbok som alla läxor skrivs upp i.

Kan tänka mig att de allra flesta lärare välkomnar föräldraengagemang och säkert kan maila dig när de ger läxa.

Vår son lägger ner 2-3 timmars läxläsande per dag i högstadiet och vi är stenhårda på att han ska visa att alla läxor är gjorda innan datorn sätts på.      

Svar på tråden Läxor?