• HannaFia01

När är det läge att börja med ivf?

Hej!

Jag och min man har försökt bli gravida i 1,5 år. Vi genomgått utredning som inte visar några fel på varken mig eller maken. Nästa steg enligt läkaren är IVF om det inte fungerar på egen hand..  Nu till min fråga..  

Eftersom jag vet att det kan ta tid att bli gravid så undrar jag hur länge man ska försöka på egen hand? Jag förstår ju att det måste vara otroligt slitsamt för kropp och själ med IVF och vill givietvis inte behöva genomgå det om det inte är absolut nödvändigt och bara för att jag inte"orkar" vänta längre. Vad tycker ni? Är det för tidigt att försöka med IVF efter 1,5 år? Borde jag bara vänta ett tag till?

Tacksam för svar!

//HannaFia

• Svar på tråden När är det läge att börja med ivf?
  • tulip79

Nej, det är inte för tidigt! De brukar rekommendera att man försökt 1 år på egen hand. Vi gjorde 2 behandlingar och 9 återföringar innan vi lyckades med iCSI-behandlingen... Nu har vi en liten söt gosse på 4 månader

Ring och boka tid!

Lycka till!

• Julia82

Du får räkna med väntetider på ivf-kliniken också, jag hade absolut ställt mig på kö omedelbart. För oss tog det ca 6 månader från att läkaren skickade remiss till Ivf-kliniken tills att jag kunde börja med behandlingen. Då hade vi det halvåret på oss att försöka på egen hand. Vi lyckades bli gravida på första ivf-behandlingen och nu är jag i v 25. Det tog oss alltsom allt 2 år och 4 månader att bli gravida från första försöket. Jag är väldigt positiv till vår behandling, visst var det jobbigt med sprayer och sprutor, hormonsvängningar och äggplock och allt det för med sig. Men det är det absolut värt!!! Jag trodde att det skulle vara mycket värre än vad det var, och jag tvekar inte till att göra om det igen om vi inte blir gravida på egen hand den dagen vi vill ha ett syskon.

Lycka till!!

Svar på tråden När är det läge att börja med ivf?