• tulip79

Ger tandsprickning mer bajs?

Finns det någon koppling mellan tandsprickningen och ökad mängd bajs? Som dessutom luktar ovanligt illa? Lillkillens första tänder tittade fram för två veckor sedan med för drygt en vecka sen började han öka antalet bajsblöjor per dag. Han gick från en bajsblöja till 5-6 st... Kan detta ha någon koppling till de två små tänderna? Sonen är 4 månader.

Hur är era erfarenheter?

• Svar på tråden Ger tandsprickning mer bajs?
  • Eemma

Ja! :P Min dotter har precis haft samma problem men här blev det inte bara mer bajs utan diaré i en veckas tid också.. Dom sa på BVC att det hade samband..

• Emmyl

Ja, vår son blev som magsjuk i samband med att tänderna kom.

• SannaM

Ja, tack för svar säger jag med. 8-10 diarrébajsblöjor sedan en vecka tillbaka... snuvig också. Men tänderna har inte tittat ut än, så vi undrar förstås om det bara är tandsprickning eller om det är infektion?!?

• Puma87

Japp, jag och syrran kallar det för "tandbajs" våra barn fick även jättesnabbt sår i rumpan om man inte upptäckte bajset och tvättade barnen innom 5 minuter (tex när dom sover) så jag tror det bajset kanske kan vara lite "starkare"

Kitty 081003
  • Maariiia

Att de blir lösa i magen beror ofta på att när de får tänder så sväljer de så mycket saliv, som gör magen lös. Det är en av förklaringarna iallafall :)

• Nipus81
    Puma87 skrev 2012-03-29 13:58:38 följande:
    Japp, jag och syrran kallar det för "tandbajs" våra barn fick även jättesnabbt sår i rumpan om man inte upptäckte bajset och tvättade barnen innom 5 minuter (tex när dom sover) så jag tror det bajset kanske kan vara lite "starkare"

Ok, kan du länka till den studien? Har svårt att se att det skulle bli mer bajs av tänder. Det borde ha att göra med vad man äter. Att det blir rännskita förstår jag som att dom sväljer mera saliv och att detta gör att dom bajsar löst när det är tänder på g. Vill gärna läsa forskning på det om det finns.
Svar på tråden Ger tandsprickning mer bajs?