• Spexig

Tipsa om ansiktskräm för känslig hy!

Vilken ansiktskräm skulle du rekommendera till mig?

Jag har normal till torr, känslig hy. Får lätt små röda utslag (som små vattniga finnar) eller röda fnasiga partier av fel produkter. 
    Jag är 33 år och vill ha nåt som passar i ålder och är fuktbevarande och gärna motverkar linjer.
    Och den får inte vara för dyr, upp till 200 kr kanske (ev 300 om det är en fantastiskt bra kräm), men gärna mindre.

Vilken kräm, var köper jag den och vad kostar den?

• Svar på tråden Tipsa om ansiktskräm för känslig hy!
  • Coriander

Jag rekommenderar att istället för att använda någon kräm med en lång inci-lista, köra med ren kallpressad avokadoolja. Finns att köpa i välsorterade matvarubutiker. Jag har känslig hud och de flesta krämer gjode att mitt ansikte aldrig riktigt blev bra. Avokadooljan har däremot fungerat hur bra som helst - ger både fukt och skyddar. 

• Fläderblomman
    Coriander skrev 2012-02-27 18:27:50 följande:
    Jag rekommenderar att istället för att använda någon kräm med en lång inci-lista, köra med ren kallpressad avokadoolja. Finns att köpa i välsorterade matvarubutiker. Jag har känslig hud och de flesta krämer gjode att mitt ansikte aldrig riktigt blev bra. Avokadooljan har däremot fungerat hur bra som helst - ger både fukt och skyddar. 
    Håller med dig till hundra procent. Naturliga produkter ger näring och bygger och jag tror inte det finns något negativt alls. Jag rekommenderar levandehud.se. Har flera produkter därifrån och är oerhört nöjd. Tror att naturliga produkter är det bästa för hyn i allmänhet  - än mer om man har känslig hy. 
    Det är billigare, drygare och fungerar verkligen i längden! Jag har en ansiktsolja därifrån, en ganska liten flaska, men det räcker med ett spray för hela ansiktet. Både jag och min syster har använt den i snart ett år nu - och den är inte slut än. :)
  • Magriffe

Alla produkter från www.rosenserien.com svenskt, ekologiskt. Jag har känslig hud, atopiker och har tidvis eksem runt ögon o mun. Kan varmt rekomendera deras jojobaolja (använder även denna till att tvätta bebis med) även vitaminkuren (creme) och aloe vera cremen. Fantastisk ögongele och underbar ansiktstvätt/rengöringsmjölk.

• nyago

Håller med föregående! Har själv haft mycket problem med min hy (speciellt på vintern när den blev så torr så den flagade). Provat MASSOR av dyra produkter och gått på behandlingar etc. Till slut hade jag så tunn och känslig så jag visste inte vad jag skulle ta mig till... Har dessutom problem med småfinnar när jag inte går på p-piller så det har genom åren inneburit att jag använt ganska starka krämer som jag var övertygad om att hade förstört min hud totalt. Gråter
    Men! Så hörde jag om OCM, oil cleansing method, och tänkte att det måste jag prova! Min hud är som en babyskärt! Jag gör så att jag blandar en del mandelolja med en del ricinolja som jag värmer upp med händerna och masserar in i ansiktet noga. Sen värmer jag en tvättlapp i hett vatten, kramar ur och pressar över ansiktet tills tvättlappen svalnat. Upprepar med tvättlappen en gång till sen torkar man varsamt av oljan med den fuktiga tvättlappen. Känner jag att jag behöver mer fukt eller olja att smöja in med efteråt tar jag någon droppe arganolja (motverkar ålderstecken!) och lite aloe vera.
    Några dagar i veckan byter jag ut ricinoljan mot svensk honung (verkar milt peelande) och sköljer av med ljummet vatten. Enkelt, billigt och naturligt!
    Arganoljan kan du dessutom använda till håret och mandeloljan smörjer jag in kroppen med när jag duschat. Alla oljorna jag använder är kallpressade.  

• Migrän

Ett annan billigt och bra alternativ är Aloe Vera. Kostar typ 70 spänn för en stor tub som räcker länge på apoteket. Bra om du har blandhy då den återfuktar utan att  vara oljig. Jag fnasar normalt sönder till vintern men med Aloe Vera  har de varit så hanterligt att jag knappt märkt på huden alls att det varit vinter.

• Sissely

Avocado-olja är jättebra, även A-creme, finns hos alla hälsokostbutiker och på nätet.

• BigMami

Tänk på att "naturliga" krämer kan innehålla ämnen som en känslig hud kan reagera på. Tex olika växter osv..

Jag själv har känslig hy, torr osv. Och kör på en serie som heter Paulas Choice. Den hittar du på skincity.se

• Ekosnygg

Olja är ju fantastiskt och det finns många med bra egenskaper. Precis som nämnts ovanför så är avocado och hampa två suveräna oljor som är packade av omega och andra nyttigheter som är perfekt för mogen hy.

Jojobaolja är en annan suverän olja som är toppen för dig med blandhy, denna lurar huden och balanserar upp den, här kan du läsa mer om jojobaoljan

Nyponolja är också en suverän olja som är suverän för dig med mogen hy,nu mot sommartid om du bränt dig så är denna perfekt då nypon har väldigt läkande egenskaper.

Denna butik har ett stort urval av oljor www.naturesbeauty.se

• Bertram

Jag använder Lumene (den med rosa lock) funkar jättebra på min hy som låter lite som din. Minns inte vad den kostar men den är dryg och räcker länge, en billig kräm tar slut fort och är inte billig i längden :)

• moa206

Nyligen fick krämen Perle Bleue Visage Care Moisturise som födelsedagspresent från en väninna, har bara använt den i två veckor men den verkar ganska bra. Hennes hy har verkligen förbättrats efter den.    

Svar på tråden Tipsa om ansiktskräm för känslig hy!