• Du och Jag ver2

Britax two way (eller liknande)

Har dottern nu i en high way, som hon fortfarande sitter ok i. Börjar väl bli lite trångt, men det funkar (blir ju mindre klumpiga skor snart och mindre kläder!)

Vi funderade på om vi skulle köpa en bältesstol när hon fyller 4. Men, nu har jag börjat fundera - ska man köpa en Britax Two Way istället? Hur länge kan de sitta skönt i en sån? (bakvänt alltså).

Hon är ca 105cm.

Vill självklart att hon ska sitta bekvämt då vi åker längre sträckor på tex semestern, men vi tummar inte på säkerheten!

Vad har ni för tips? Är ju en djungel bland stolarna!

• Svar på tråden Britax two way (eller liknande)
  • Sisisisi

TW är mycket rymligare än HW. De flesta barn kan sitta i den tills de är ca 125 cm långa. Om de inte växer ur på vikten innan förstås. Min son satt bakåt i TW tills han fyllt 5 år, då vägde han 25 kg men hade inte vuxit ur på lämgden.

Jag kommer att köpa en twoway till min minsting när han har vuxit ur sin multi-tech. Han kommer att få plats i twowayen ytterligare minst ett år efter att han vuxit ut MT

här finns bilder på skillnaden HW och TW   www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html

• Du och Jag ver2

Åh, men tack för länken Sisisisi! Den var ju perfekt!

Ärt nu nyfiken på vad den TS hade för modell på bilen... Vi har en passat, köpte den just för att den är rymlig bak. Så jag hoppas det funkar med en highway i mitten och twowayen bredvid! (skilde 2cm å stolarna)

• Cecci78

vi har haft two way i v70. ursäkta om jag drar min son som exempel i alla trådar här;) men han satt bakåt i two way till han var 128 cm/7 år, nu har lillasytser den, hon är bara 4 år o 99 cm så den räknar jag med funkar i minst 3 år till

• Du och Jag ver2
    Cecci78 skrev 2012-02-27 20:03:21 följande:
    vi har haft two way i v70. ursäkta om jag drar min son som exempel i alla trådar här;) men han satt bakåt i two way till han var 128 cm/7 år, nu har lillasytser den, hon är bara 4 år o 99 cm så den räknar jag med funkar i minst 3 år till
    åh, det låter ju jättebra!
  • salos

Funderar på hur two way funkar för ett mindre barn...? Har en niomånaders bebis som är rätt stor. Han väger i alla fall gott och väl nio kilo och det börjar bli lite trångt i babyskyddet. Någon som vet?

• Du och Jag ver2
    salos skrev 2012-02-27 20:34:28 följande:
    Funderar på hur two way funkar för ett mindre barn...? Har en niomånaders bebis som är rätt stor. Han väger i alla fall gott och väl nio kilo och det börjar bli lite trångt i babyskyddet. Någon som vet?
    Vad jag läst mig fram till idag så verkar highwayen ett bättre alternativ när de är små (vi har haft det efter babyskyddet), å att twowayen funkar bättre från ca 3 år (men är från 6 mån).
  • Kodia
    salos skrev 2012-02-27 20:34:28 följande:
    Vi hade den från ca 10 kg, men i efterhand så var det nog inte ett så bra val, för huvudet ramlade framåt när bebisen somnade.  Om man tex vill ha ett billigt alternativ och inte har egen bil, eller bara åker korta sträckor, så är den ett bra val, men om man ska åka långt så tror jag att en mer ombonad stol är bättre.
  • Natasha76

Du kan gott titta på bilder på min blogg. Där har jag bilder av barn som är 105-110 cm långa i Two-way. Det är mycket plats kvar.

Länken ser du i signaturen. Titta under drop-down-meny som är i balken uppe. Där står lista på säkra bilbarnstolar och under den finns alltså en drop-down meny som har sido-drop-down-menyer med foton av olika stolar i olika bilar.

-Nat 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Du och Jag ver2
    Natasha76 skrev 2012-03-04 18:49:35 följande:
    Du kan gott titta på bilder på min blogg. Där har jag bilder av barn som är 105-110 cm långa i Two-way. Det är mycket plats kvar.

Länken ser du i signaturen. Titta under drop-down-meny som är i balken uppe. Där står lista på säkra bilbarnstolar och under den finns alltså en drop-down meny som har sido-drop-down-menyer med foton av olika stolar i olika bilar.

-Nat 
    Vi slog till på en twoway nu i veckan Blev jättebra!!
Svar på tråden Britax two way (eller liknande)