• JosefinU

Svarta kläder blir grå av tvätt - hur göra?

När man tvättar svarta kläder har de en tendens att bli mer gråaktiga ju fler tvättar de genomgått.

Men jag har för mig att jag läste nånstans att de enkelt kunde bli svarta igen, för att de har egentligen inte tappat färg, utan det är nåt grått, typ "damm" eller nåt, som ligger ovanpå och skymmer färgen. Men hur man skulle göra för att de skulle bli svarta igen kommer jag inte ihåg. Nån som vet??! Har en massa svarta älsklingsplagg som behöver få sig en omgång....

Det finns ju nya tvättmedel för svarta kläder. Hjälper det?

• Svar på tråden Svarta kläder blir grå av tvätt - hur göra?
  • Majsan70

När mina svarta plagg har tappat lystern så kör jag dem helt enkelt med svart textilfärg i maskinen. Kläderna blir då som nya igen. Kanonbra!

• stanna

Det gör jag med!! Funkar kalas!

• JosefinU

Aha!

Men jag har aldrig använt sån färg. Törs man göra det i en gemensam maskin nere i tvättstugan?

• Nyfiken gul

kläder som tappar färg är helt enkelt färgade...

använd INTE tvättmedel med blekmedel i!!

Kör två olika tvättmedel.. en för vittvätt med blekmedel.. och en för color-tvätt...

• JosefinU

Det gör jag redan nyfiken gul. Men de bleknar ändå!

• stanna

Jag har färgat i en gemensam tvättstuga. Jag gjorde så att jag körde igång maskinen helt tom en gång då jag var klar för att få bort eventuella färgrester...

• Majsan70

Alla kläder tappar färgen trots colormedel. Då är färg bra. Men kör en maskin i 60 grader efter färgad omgång tvätt så du vet att maskinen är fin o fräsch.

• Java

Änvänd INTE bara svart färg!! du skall ha en del mörkgrönt och 2 delar marin i också!! Då blir svärtan djupare! annars blir det grått snart igen.

Jag brukar blanda 2 påsar svart, 1 marin och 0,5 grönt. Då blir det bra! OBS! ha inte för mycket tvätt som skall färgas. Färgningen kräver ganska mycket färg per kilo tvätt. Mer än vad som står på påsarna.

Man kan ta det i gemensam tvättstuga (trots att det brukar stå skyltar om att man inte får) men glöm inte att köra en tom tvätt efter du färgat!

/java

• Tutilure

Annars finns det ju också sånt här särskilt medel som ska bevara svarta och färgade kläder. Kommer inte på namnet just nu... Men jag ska kolla.

• Twilight

Men ni som färgar... Har en liten fråga. På paketet står det att man ska tvätta i 90 grader, det tål minsann inte mina kläder... Hur gör ni?

• Mina

Och vill man vara på den säkra sidan för att slippa upprörda grannar (efter att ha fått sina vita arvegodsdukar färgade lila), så kan man köpa färg att färga i gryta på spisen med. Jag tror att märket heter Nitor och saluförds av bla Åhléns. Det fungerar fungerar jättebra!

www.nitor.se/start.htm

• Signatur

Nej nej, inte färga i gemensamma tvättstugan! Jag har fått kläder förstörda av grannar som gjort så. Vi har också färgat om svarta kläder men gjorde det i föräldrarnas tvättmaskin innan vi fick en egen. (men kör man maskinen noggrant flera gånger efter så är det kanske ok).

Java: Hur 17 har du klurat ut det? Vilken nyans grönt ska det vara?

• Majsan70

Skillnaden i att färga i egen tvättmaskin eller gemensam??
    I båda fallen måste man rengöra noggrant för att kunna tvätta efter.

Jag färgar mina plagg i 40 grader o det går hur bra som helst.
    Sen angående tvättmedel för svarta kläder...FUNKAR INTE...mina kläder tappar färgen efter ett tag i alla fall.

• delphy

Jag använder Via Black Velvet och den funkar utmärtkt! Kläderna bleks iofs men inte lika fort. Dessutom så tvättar jag allt svart avigt, så det blir insidan som bleks snabbast.

• Signatur

Skillnaden på egen tvättmaskin och gemensam:
    Folk i allmänhet är mer rädda om sin egen tvätt och sin egen tvättmaskin.
    Är det gemensam tvättstuga bryr sig inte folk lika mycket och andra får sina saker förstörda....

• Monsa

Titta på ett svart plagg, antingen är det en nyans av blått eller av grönt.
    Så har jag lärt mig att svart egentligen är mörkt grönt eller mörkt svart.
    Därför blir det bra när man gör som Java gör.

• Java

Måste erkänna att det inte jag som kommit på tricket med att blanda svart/blått/grönt för att få en snygg svärta. (obs riktigt mörk grön och marin blå)

Har frågat en som säljer textilfärg och hon rådde mig till detta. Och jag kan lova att det fungerar!!!

Har också fått tipset att svarta kläder, typ byxor, inte behöver tvättas med tvättmedel varje gång. Våra kläder blir inte så skitiga, så det räcker egentligen med tvättmedel varannan gång. Men det får man väl avgöra från gång till gång. Själv brukar jag blanda allt från underkläder till byxor, och behövs ju tvättmedel.
    /java

• Nane

Jag tycker då INTE att du ska färga i den gemensamma tvättstugan, vi har nydligen fått våra handmålade designergardiner för flera tusen förstörda. De var i olika blå toner men är nu ett rosa skimmer över dem. Hon som hade tvättstugan innan oss nekar att hon gjort det. Det är inte roligt.

Lycka till!

Svar på tråden Svarta kläder blir grå av tvätt - hur göra?