• SaraD

Katt kissrt blod, vad göra??

Min kära katt har det jobbigt med kisseriet. Det började för ca ett år sedan, han blev jättedålig, kissade blodblandat och blev hängig. Vi åkte direkt till veterinären och han fick antibiotika och någon vitamin tror jag, kommer inte ihåg. Veterinären sa att det var en inflammation i urinblåsan, som orsakas av stress, så vi köpte även en sak som man satte in i eluttag som skulle ge katten ro, eftersom den utsöndrade hormon och lukt från en kattmamma... var lite skeptiskt till det men testade.

Efter kuren var han frisk igen och har varit fram till nu. Nu har dessa tendenser kommit igen, han är inte hängig, är helt som vanligt, bara det att han går till handfaten, duschen och källaren och kissar, det kommer jättelite och det finns tendens till missfärgat (dvs blodblandat), dock inte alls lika mycket som förra gången.

Kan man göra någonting redan nu för att stoppa upp detta? Förmodligen är det samma som förra gången..

Han är utekatt., Kan det vara så att han blir stressad av att det börjar bli vår och det är många katter i området som kommer och ska para sig etc.?

• Svar på tråden Katt kissrt blod, vad göra??
  • Momalicious

Vad ger ni för foder? Kan ju vara urinsten eftersom det kommer lite kiss. Åk in till vet iaf.

• SaraD
    Momalicious skrev 2012-02-26 19:32:17 följande:
    Vad ger ni för foder? Kan ju vara urinsten eftersom det kommer lite kiss. Åk in till vet iaf.
    Vi ger vanligt foder, ej torrfoder. Ger inte specialfoder, eftersom det inte var det förra gången. Jag vi måste nog åka till veterinären om det inte blir bättre.. Tänkte om det finns något att göra då det inte har brutit ut riktigt än..
  • Lajkie

Ni måste nog söka veterinär imorgon igen.
    Vad jobbigt för katten och även er att det kommer tillbaka.
    Men det kanske är urinsten denna gång?

Hoppas det blir bra! Lycka till. 

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • nemo1

Vad menar du med "vanligt foder"? Är det blötmat du menar så är det mycket bra. Den gör så att urinvägarna spolas rena hela tiden. 
    Katten är väl kastrerad? Tog veterinären ultraljud på blåsa och urinvägar? Togs det några blod och urinprov?  Om jag vore dig så skulle jag åka in bums. Katten kan ha urinsten och täpper det till helt så dör katten på några få timmar. 

• Mynta

Åk in direkt imorgon. Jag tycker att det låter mer som urinsten än stress...

• SaraD

Han äter bara blötmat, tycker inte om torrfoder. Ja han är kastrerad. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad veterinären gjorde förra gången, han tog något prov vet jag som han analyserade med mikroskop, kände på magen osv. Men har efter att jag var där hört att den veterinären inte är bra, ingen går dit med sina djur tydligen, så han kan ha gjort helt fel..

Ska åka in imorgon eller övermorgon, som sagt, det märks inget på honom nu, han är pigg som vanligt, men går och kissar och är allmänt orolig, vill ut och in hela tiden.

• Mynta

Jag hade inte väntat tills i övermorgon, som Nemo1 skriver så kan det gå jäkligt fort. Försök få en förmiddagstid imorgon.

• SaraD
    Mynta skrev 2012-02-26 19:53:52 följande:
    Åk in direkt imorgon. Jag tycker att det låter mer som urinsten än stress...
    Om det är urinsten, går det bra att bota det då? Får han antibiotika eller spolar de bort den?
  • nemo1

Ibland måste katten öppnas och ibland räcker det med en spolning. Lustigt att veterinären kunde tala om att katten hade inflammation och ni dessutom fick antibiotika för det, vilken idiot.
    Om jag vore dig hade jag varit hos veterinären för länge sedan, förstå hur ont det gör på katten. Inte konstigt att han vill gå in och ut. Åker du inte in i morgon bitti så vill jag kalla det för djurplågeri och du måste enligt lag ta katten till veterinär vid sjukdom och det omedelbart. Jag blir faktiskt riktigt förbannad, katten visar  tydligt att den har ont och du "får se" när du åker till veterinären.
    Har du själv haft urinvägsinfektion? Det gör så ont att kissa så att man nästan svimmar. 

• SaraD
    nemo1 skrev 2012-02-26 20:06:34 följande:
    Ibland måste katten öppnas och ibland räcker det med en spolning. Lustigt att veterinären kunde tala om att katten hade inflammation och ni dessutom fick antibiotika för det, vilken idiot.
    Om jag vore dig hade jag varit hos veterinären för länge sedan, förstå hur ont det gör på katten. Inte konstigt att han vill gå in och ut. Åker du inte in i morgon bitti så vill jag kalla det för djurplågeri och du måste enligt lag ta katten till veterinär vid sjukdom och det omedelbart. Jag blir faktiskt riktigt förbannad, katten visar  tydligt att den har ont och du "får se" när du åker till veterinären.
    Har du själv haft urinvägsinfektion? Det gör så ont att kissa så att man nästan svimmar. 
    Jag fick se detta nu i eftermiddag, har inte märkt något tidigare, då han inte visat att något är fel förutom att han kissar ofta och lite blodblandat, vilket jag såg idag. Han visar heller inte att det gör ont att kissa, men jag kan tänka mig att det gör ont. Jag ska absolut ringa veterinären, men att jag skrev i morgon eller övermorgon beror på när jag får tid och såklart beror det på hur veterinären bedömer läget. Jag ska ringa direkt imorgon.
Svar på tråden Katt kissrt blod, vad göra??