• Fantasia78

Vi har valt namn inför dopet för 1 månad sedan; nu känns de "förbrukade" av Victoria och Daniel - skulle ni ha bytt?

Vi planerar dop för vår yngsta dotter Estelle Evelina Sylvia Maria, men nu ringde de från församlingen och frågade om de uppfattat våra namnval korrekt. Vi valde namn för cirka en månad sedan, och har råkat välja namn som är ganska snarlika den nyfödda prinsessans. Förutom förstanamnet är det ju dock inte exakt samma namn, så jag förstår inte varför de reagerar.
    Vi hade bestämt namnen innan Victorias lilla prinsessa kom till världen och hennes namn meddelades.

Vad skulle ni ha gjort? Bytt namn för att vår dotter ska slippa få frågor om varför hennes namn är så lika prinsessans namn, trots att "vi var först"? Eller struntat i det och hållit fast vid de namn ni valt?

Estelle känns ju lite förbrukat nu när Victoria och Daniel valt det till sin dotter också. Samtidigt har vi kallat vår dotter för Estelle sedan cirka 1 månad. Dopet är om 3 månader.
    Vad tycker ni?
    Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Vi har valt namn inför dopet för 1 månad sedan; nu känns de "förbrukade" av Victoria och Daniel - skulle ni ha bytt?
  • Linda1976

Skit i vad Vickan namnger sin unge.... nu har ni valt och är nöjda... Spelar väl ingen roll

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Majakattan

Behåll namnen! Varför ska det påverka ert val? Jag är helt övertygad om att det är Kronprinsessparets avsikt att stjäla era namn! Ibland blir det så ändå: Varmaste lycka till med lilla Estelle!

• en glad

Men snälla, varför skulle ni byta ut de namn ni valt. Har ni en Estelle i familjen så håll fast vid det!

• Steffi

Jag skulle inte ha bytt!! Har man bestämt sig så har man oavsett vad andra tycker el tänker

• 72Lisa

men varför byta nam? Hon har ju redan ett namn som ni kallar henne. Blir väldigt kpnsktg att ringa alla och säga att hon fått ett nytt namn. Namnet har hon ju fått redan fast hon inte är döpt. Man får inte sitt namn vid dopet.

• Fantasia78

Jag tror vi behåller namnen som vi planerat från början, d v s: Estelle Evelina Sylvia Maria

Fast nog är det lite lustigt att kronprinsessparets dotter ska heta Estella Ewa Silvia Mary - namnen är ju väldigt lika. Enda anledningen till att jag funderade på att byta något av namnen var ifall det kunde bli jobbigt för vår dotter. Men visst är det ändå sällan som man brukar prata om vad man heter i andra-, tredje- eller fjärdenamn?

Kanske enklast att vi behåller dem då...  Jag blev bara lite paff när det ringde från församlingen och trodde att de hört fel... Äh, kanske bättre att strunta i dem och göra som vi planerat från början....

Tack för peppning och goda råd, alla som svarat! Solig   

• Fantasia78
    72Lisa skrev 2012-02-26 16:04:22 följande:
    men varför byta nam? Hon har ju redan ett namn som ni kallar henne. Blir väldigt kpnsktg att ringa alla och säga att hon fått ett nytt namn. Namnet har hon ju fått redan fast hon inte är döpt. Man får inte sitt namn vid dopet.
    Estelle kommer vi hur som helst att behålla, eftersom vi redan kallar hennes så. Det är andranamnet, tredjenamnet och fjärdenamnet som jag funderade över.
    Fast enklast är nog att vi behåller dem. Vi kan ju inte hjälpa att kronprinsessparet valt snarlika namn...

• solis ortus
    Fantasia78 skrev 2012-02-26 16:05:08 följande:
    Jag tror vi behåller namnen som vi planerat från början, d v s: Estelle Evelina Sylvia Maria

Fast nog är det lite lustigt att kronprinsessparets dotter ska heta Estella Ewa Silvia Mary - namnen är ju väldigt lika. Enda anledningen till att jag funderade på att byta något av namnen var ifall det kunde bli jobbigt för vår dotter. Men visst är det ändå sällan som man brukar prata om vad man heter i andra-, tredje- eller fjärdenamn?

Kanske enklast att vi behåller dem då...  Jag blev bara lite paff när det ringde från församlingen och trodde att de hört fel... Äh, kanske bättre att strunta i dem och göra som vi planerat från början....

Tack för peppning och goda råd, alla som svarat! Solig   

Finner det inte alls märkligt

Svar på tråden Vi har valt namn inför dopet för 1 månad sedan; nu känns de "förbrukade" av Victoria och Daniel - skulle ni ha bytt?