Hejsan, har inga råd att ge dig direkt men jag har en dotter som är 6½ år som drömmer en heldel med. Hon somnar själv och har inga problem med det, men hon vaknar så gott som varje natt och kommer in och sover hos oss för hon vågar inte ligga själv när hon drömt otäckt. Vi låter henne sova där så hon ska känna sig trygg och hoppas på att det är en period de går igenom nu då de drömmer mycket.
Läste i en bok från Vi föräldrar, trotsboken tror jag det var att barn i sex, sju-års åldern drömmer en heldel och har livlig fantasi och att de gärna vill komma och sova hos mamma och pappa om de drömt otäcka saker.
Amanda brukar så gott som varje kväll läsa en bamse-tidning innan hon somnar och det är lite avkopplande med snälla karaktärer.
Det är svårt när ens barn är rädda. Jag var väldigt rädd själv när jag var barn. Frågade mamma hur många gånger som helst per dag ifall det fanns spöken. Hade jättesvårt att somna och varje kväll var fylld av ångest. Jag var tvungen att höra mamma och pappa stöka omkring hemma och om jag vaknade på natten så väckte jag min syster ofta. Var så extremt mörkrädd. Detta sitter fortfarande i, denna rädsla för mörker. Inte lika rädd dock som när jag var liten, men jag känner mig otrygg när det är mörkt.
Vet inte vad det är som gör att vissa barn är mer rädda än andra.
Jag är ledsen att jag inte hade några goda råd men jag kände att jag var tvungen att skriva ändå, då vår dotter också drömmer en heldel.
Ta hand om er. *kram*