• perlita

7 åring med mardrömmar!

Hej!
    Min son har alltid sovit i egen säng och sovit jätte bra! Fick eget rum vid ett års ålder o har aldrig haft problem att somna. Brukar vakna för att gå på toaletten, men har sedan somnat om igen (utom när han är i ett vaket sömntillstånd då . mao nattvandrar)
    Nu har han fått hemskas mardrömmar, vågar inte sova själv. Kan inte ens stänga ögonen om han är ensam i rummet och nattningen kan ta upp till 2 timmar.
    Har ingen som helst vana av detta och behöver råd om hur man gör.
    Mardrömmarna handlar om tjuvar, döden, blod, vampyrer etc.

Kan tillägga att han inte får se på filmer eller spela spel som innehåller våld, men så mycket nytt har kommit till när skolan började!

• Svar på tråden 7 åring med mardrömmar!
  • Imra

Hejsan, har inga råd att ge dig direkt men jag har en dotter som är 6½ år som drömmer en heldel med. Hon somnar själv och har inga problem med det, men hon vaknar så gott som varje natt och kommer in och sover hos oss för hon vågar inte ligga själv när hon drömt otäckt. Vi låter henne sova där så hon ska känna sig trygg och hoppas på att det är en period de går igenom nu då de drömmer mycket.

Läste i en bok från Vi föräldrar, trotsboken tror jag det var att barn i sex, sju-års åldern drömmer en heldel och har livlig fantasi och att de gärna vill komma och sova hos mamma och pappa om de drömt otäcka saker.

Amanda brukar så gott som varje kväll läsa en bamse-tidning innan hon somnar och det är lite avkopplande med snälla karaktärer.

Det är svårt när ens barn är rädda. Jag var väldigt rädd själv när jag var barn. Frågade mamma hur många gånger som helst per dag ifall det fanns spöken. Hade jättesvårt att somna och varje kväll var fylld av ångest. Jag var tvungen att höra mamma och pappa stöka omkring hemma och om jag vaknade på natten så väckte jag min syster ofta. Var så extremt mörkrädd. Detta sitter fortfarande i, denna rädsla för mörker. Inte lika rädd dock som när jag var liten, men jag känner mig otrygg när det är mörkt.
    Vet inte vad det är som gör att vissa barn är mer rädda än andra.

Jag är ledsen att jag inte hade några goda råd men jag kände att jag var tvungen att skriva ändå, då vår dotter också drömmer en heldel.

Ta hand om er. *kram*

• mammatilldig

detta är vanligt i den åldern. låt honom sova med er så han känner sig trygg.

• Sånglärkan

Jag hade just tänkt starta en tråd med rubriken "ängslig sjuåring" när jag såg denna tråd. Vi är alltså inte ensamma om problemet!

Vår storkille funderar så mycket och just detta att han är storebror (2 småsyskon) gör ju att vi kanske inte kan tillåta honom att vara liten och rädd nog mycket....

Sedan måste jag tyvärr säga att hans oro gör mig orolig så även jag försöker hålla mig borta från hans ständiga frågor.

I fredags gick tex. hela promenaden hem från skolan åt till att diskutera jordens slut eftersom fröken hade berättat att solen kommer att explodera och ta vårt solsystem med sig i smällen men det är lääänge kvar. Jag försökte verkligen vara pedagog och frågade honom om han tyckte det lät spännande, var otäckt eller inte spelade någon roll, för att pejla på vilken nivå vi skulle lägga diskussionen och när han berättat att det var otäckt kunde han liksom inte sluta prata om det.

Det gäller att vara trygg som vuxen i en sådan situation, och det är inte lätt då man själv kan minnas sådan skräck från barndomen.

Jag undrar om min kille kommer att vara en ängslig person som vuxen eller en trygg person för att han låtit oron komma fram som liten??
    Någon som har en tanke?

• Anna och två

Känner igen det där du skriver sånglärkan. Min sju-åring suckade bedrövat på promenaden igår och sa: "Usch och fy, alla ska vi dö". Vad SÄGER man då???
    Jag höll med om att det var så sen hade vi döds-snack i en halvtimme...

Angående mardrömmarna, det går över! Storebror har haft, lillebror har nu. Han får lägga sig i min säng om han vaknar och är rädd, säger det direkt han ska gå och lägga sig ("om du vaknar och är rädd så går du bara in till mig).
    Har underlättat nattningen!

• BULLET93

Jag vet inte vilken ålder de får smarttelefoner nuförtiden smart telefoner kom när jag var ungefär 17 år (är nu 26år) så har små barn redan såna typ 5,6,7 åringar såg en liten utländsk flicka i butiken igår var kanske 4-5 år och smart telefon i handen jag menar om de har såna barnen det kanske kan vara en sak som måst tas bort. Ja dethär är ju en ganska gammal tråd kanske det inte fanns smarttelefoner då ännu men de som läser nu 2020 ett tips om det har vilket problem som helst ta telefonen bort det löser mycket problem :D inte helt bort men till natten och begränsa det lite så de inte är helatiden på deras smarttelefoner

• Johan70

Det är nog inte bra att helt förbjuda våldsskildringar. De flesta psykologer brukar nog säga att det är bättre att låta barnen se en del, men inte ensamna och inte utan att kunna prata om det. Sedan skall man också prata med barn om hur trygga de faktiskt är och hur osannolikt det är att något faktiskt händer.

Svar på tråden 7 åring med mardrömmar!