Hur få bebisen att dricka välling ur flaska?
Vi har börjat ge lite välling till vår son nu, han verkar tycka att det smakar gott och har några gånger ätit ganska duktigt av det. Men han verkar inte riktigt förstå sig på hur han ska göra för att suga ut vällingen ur nappflaska.
Först hade vi ingen välling-napp till flaskan, så min man skar upp hålet på en mjölknapp så det blev lite större. Det blev ju förstås för stort och förutom en enda gång då pojken åt ungefär en halv deciliter på en gång, så vill han inte äta ur den. Det verkar rinna alldeles för lätt ur den. Häromdagen så köpte vi då istället en riktigt välling-napp till flaskan, men den är inte bra heller. Tror nog att den funkar precis som den ska, problemet sitter nog mer hos användaren som inte vet hur han ska göra för att få ut vällingen Han ligger bara och "tuttar" på den, som då han äter bröstmjölk eller fått mjölk på flaska.
Finns det nåt knep man kan använda sig av för att få honom att förstå hur han ska göra? Eller är det bara att försöka öva lite varje dag?
Idag orkade varken jag eller han efter en liten stund av välling-tuttande, så jag gav upp och gav vällingen ur pipmugg istället. Då åt han duktigt, men jag tycker själv att det är så mycket svårare och klottigare med pipmugg (man ser ju inte hur mycket man häller, häller för lite = han blir arg, häller för mycket = grisar ner hela ungen).