• Krille02

Vilket ekonomiskt ansvar har jag för styvbarn (juridiskt)?

Jag har två styvbarn sedan flera år tillbaka, genom min sambo. Jag har inga egna barn ännu och styvbarnens far deltar inte allt för mycket. Han har trots sitt låga engagemang börjat strula om ekonomiska saker.

Jag har inget problem att ta ekonomiskt ansvar för styvbarnen, men jag undrar vad som gäller rent juridiskt för mitt ekonomiska ansvar gentemot barnen. Vi har ganska likartade inkomster jag och min sambo och fadern lägger inte en extra krona i underhåll för dem, mer än att han har dem kanske totalt fjorton dagar per år sammanlagt.

• Svar på tråden Vilket ekonomiskt ansvar har jag för styvbarn (juridiskt)?
  • Emma2009

Du har inget ekonomiskt ansvar men din sambo borde begära underhåll från barnens pappa. Det ansöker man om på försäkringskassan.

• Krille02

Underhåll från försäkringskassan får min sambo, så vad jag menade var att han inte lägger något utöver de 1273:-/per barn.

• Emma2009

Då kan man gå in och begära högre underhåll om livet inte går ihop för din sambo. Annars inget att göra.

• sextiotalist

Ni är inte gifta, ni har inte barn tillsammans, så inte det minsta

Det kan uppkomma om man har barn tillsammans och/eller är gifta och föräldrarna inte har ekonomi att sörja för sina barn, då kan man bli underhållsskyldig på så vis att barnen skall ha samma basstandard.

• Oldie

Du har inget ekonomiskt ansvar för bonusbarn som sambbo.

Som sevtiotalist skriver, i undantagsfall om gemensamma barn finns och ni är gifta, men då i form av basstandard. 

• Ess
    Emma2009 skrev 2012-02-24 19:01:32 följande:
    Då kan man gå in och begära högre underhåll om livet inte går ihop för din sambo. Annars inget att göra.
    Kan nog bli svårt om inte pappan är höginkomsttagare.
  • Hi5

Jo om barnen är folkbokförda på din adress så räknas ju tex din inkomst in i hushållets gemensamma kostnader om ni ska söka bostadsbidrag, betala barnomsorg osv, så ett visst ansvar har man visst. Även om din sambo skulle stå utan inkomst och inte har råd att försörja sina barn, så går man in och tittar på din inkomst om han ansöker om försörjningsstöd, och räknar på alla i hushållet. Inklusive barnen. Så där kan man ju också säga att du blir försörjningsskyldig. Om du tjänar för mycket så räknar man med att du betalar för barnen trots att de inte är dina.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Vilket ekonomiskt ansvar har jag för styvbarn (juridiskt)?