• Elver

Om att rösta på sjuklövern och bo i områden med få invandrare.

Hej!

Jag har några frågor som främst riktar sig till er som röstar på vad som i nationalistiska kretsar kallas för sjuklövern. För er som inte känner till det, syftar begreppet "sjuklövern" på alla riksdagspartier förutom sverigedemokraterna.

Sverige har som bekant fört en relativt generös invandringspolitik de senaste decennierna och en kraftig ökning förväntas i och med senaste beslutet från   migrationsöverdomstolen. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mer-anhoriginvandring-vantas_6872605.svd Områden med en stor andel invandrare som rosengård, rinkeby och biskopsgården kommer därför med mycket stor sannolikhet att växa och bli fler. Inte sällan uppstår i dessa områden olika former av sociala problem i form av bidragsberoende, kriminalitet och kulturkrockar.

Ni som röstar på sjuklövern har varit med och skapa detta samhället och dessa utanförskapsområden kommer med sjuklöverns politik med största sannolikhet att förvärras.

Samtidigt bor många av de som röstar på sjuklövern långt ifrån dessa mångkulturella områden. Vill ni bo i dessa invandrartäta områden? Vill ni ha ett verkligt mångkulturellt Sverige där utanförskapsområdena breder ut sig allt mer? Vill ni att era barn ska växa upp i ett Sverige där det förutom problemen ovan kommer att finnas en mycket inflytelserik religiös grupp i Sverige i form av muslimer och allt vad det innebär?

Att rösta på partier som förespråkar kraftig invandring (särskilt de som röstar på mp och v) menar jag innebär ett ansvar för Sveriges utveckling och att då inte allvarligt kunna tänka sig att bo i sådana områden p.g.a ovan nämnda anledningar visar enligt mig på en dubbelmoral där man å ena sidan vill ta hit en stor mängd människor från främmande kulturer samtidigt som man ej vill bo bland dem. Hur ställer ni er till mina frågor och åsikter?

• Svar på tråden Om att rösta på sjuklövern och bo i områden med få invandrare.
  • Twin Dad
    Elver skrev 2012-02-23 23:07:12 följande:
    Hej!

Jag har några frågor som främst riktar sig till er som röstar på vad som i nationalistiska kretsar kallas för sjuklövern. För er som inte känner till det, syftar begreppet "sjuklövern" på alla riksdagspartier förutom sverigedemokraterna.

Sverige har som bekant fört en relativt generös invandringspolitik de senaste decennierna och en kraftig ökning förväntas i och med senaste beslutet från   migrationsöverdomstolen. www.svd.se/nyheter/inrikes/mer-anhoriginvandr... Områden med en stor andel invandrare som rosengård, rinkeby och biskopsgården kommer därför med mycket stor sannolikhet att växa och bli fler. Inte sällan uppstår i dessa områden olika former av sociala problem i form av bidragsberoende, kriminalitet och kulturkrockar.

Ni som röstar på sjuklövern har varit med och skapa detta samhället och dessa utanförskapsområden kommer med sjuklöverns politik med största sannolikhet att förvärras.

Samtidigt bor många av de som röstar på sjuklövern långt ifrån dessa mångkulturella områden. Vill ni bo i dessa invandrartäta områden? Vill ni ha ett verkligt mångkulturellt Sverige där utanförskapsområdena breder ut sig allt mer? Vill ni att era barn ska växa upp i ett Sverige där det förutom problemen ovan kommer att finnas en mycket inflytelserik religiös grupp i Sverige i form av muslimer och allt vad det innebär?

Att rösta på partier som förespråkar kraftig invandring (särskilt de som röstar på mp och v) menar jag innebär ett ansvar för Sveriges utveckling och att då inte allvarligt kunna tänka sig att bo i sådana områden p.g.a ovan nämnda anledningar visar enligt mig på en dubbelmoral där man å ena sidan vill ta hit en stor mängd människor från främmande kulturer samtidigt som man ej vill bo bland dem. Hur ställer ni er till mina frågor och åsikter?
    Inte en tråd till. Måste dock säga att din är den mest välformulerade:)
    Angående ditt påstående "en mycket inflytelserik religiös grupp": Vad säger att den ena religionen är sämre än den andra. Majoriteten muslimer är inte fanatiska extremister utan går till mosken precis som en del går till kyrkan.

Personligen är jag helt emot det systemet vi har idag där vi sätter invandrare i vissa områden, t ex rosengård. Det försvårar anpassningen till det svenska samhället, det bästa hade ju varit om man hade "blandat" och "kvoterat in" invandrare i "svenska områden".

Problemet ligger inte i invandringen utan i systemet. Jag tror inte man ska minska antalet men se till att hitta ett bättre sätt att få in dom i samhället.
  • Elver
    Twin Dad skrev 2012-02-23 23:22:39 följande:
    Inte en tråd till. Måste dock säga att din är den mest välformulerade:)
    Angående ditt påstående "en mycket inflytelserik religiös grupp": Vad säger att den ena religionen är sämre än den andra. Majoriteten muslimer är inte fanatiska extremister utan går till mosken precis som en del går till kyrkan.

Personligen är jag helt emot det systemet vi har idag där vi sätter invandrare i vissa områden, t ex rosengård. Det försvårar anpassningen till det svenska samhället, det bästa hade ju varit om man hade "blandat" och "kvoterat in" invandrare i "svenska områden".

Problemet ligger inte i invandringen utan i systemet. Jag tror inte man ska minska antalet men se till att hitta ett bättre sätt att få in dom i samhället.
    Jag tackar för det språkliga omdömet.

Jag vill hävda att den en religionen är sämre än den andra vilkat bland annat grundar sig att jag inte är kulturrelativist.
    Om man t.ex. jämför svensk kristendom med hur islam i dag ser ut i sverige där man bl.a. omskär bebisar, oerhört tryck på att kvinnorna ska bära slöja, segregerade badtider, arrangerade äktenskap, m.m.
    Det kan självklart diskuteras i vilken utsträckning det är religionen eller kulturen som exemplevis står bakom att ungdomar inte får välja vem de vill gifta sig med, men vare sig det kallas för religion eller kultur kvarstår samma problem. Sedan kan man fråga sig om andelen mer extrem islam också kommer att öka när vi får hit ännu fler invandrare med sådan bakgrund och utanförskapet ökar.

Jag förstår ditt förslag på lösning men såvitt jag vet är det inget parti som förespråkar en sådan lösning i dagsläget. Samtidigt tenderar invandare själva att bosätta sig med sina landsmän vilket i och för sig är förståeligt. Sedan har vi bostadsbristen vilket inte gör saken enklare, plus att vi redan idag har extremt segregerade områden som i så fall ändå är svåra att integrera om man inte förmår svenskar att flytta dit.

Ja att det är fel på systemet kan jag hålla med dig om men saken är den att både sossarna har kört sitt system och nu alliansen och problemen verkar snarare öka. Särskilt med tanke på den oerhörda ökning som väntar inom de närmaste åren.
  • ForReal
    Elver skrev 2012-02-23 23:07:12 följande:
    Hej!

Sverige har som bekant fört en relativt generös invandringspolitik de senaste decennierna och en kraftig ökning förväntas i och med senaste beslutet från   migrationsöverdomstolen. www.svd.se/nyheter/inrikes/mer-anhoriginvandr... Områden med en stor andel invandrare som rosengård, rinkeby och biskopsgården kommer därför med mycket stor sannolikhet att växa och bli fler. Inte sällan uppstår i dessa områden olika former av sociala problem i form av bidragsberoende, kriminalitet och kulturkrockar.

Det är fler som röstar på sjuklövern än på SD, oavsett område (överlag).

Jag förstår din tanke, men jag röstar inte på ett sjuklöverparti (ett alliansparti) för att jag vill ha kraftig invandring. Vad jag vet är det ingen i alliansen som vill ha en kraftig invandring av icke arbetsföra människor. Man vill ha en invandring av arbetskraft, och man vill ta emot flyktingar. Flyktingar och invandrare i allmänhet måste man skilja på. Självklart ska vi ta emot flyktingar.

Jag tror få människor röstar på ett parti pga en fråga, förutom just de som röstar på SD då. Jag röstar på det parti jag tycker stämmer bäst med mig överlag. Jag tycker SD fokuserar helt fel och dessutom hörs alltför ofta främlingsfientliga röster inom partiet. Det är för mycket strul för att jag ska ta hela partiet seriöst. Så även om SD hade ett nydanande fantastiskt förslag på problematiken i t ex Rosengård, så skulle jag inte kunna rösta på dem.

• Tidsresenären

Jag röstar själv inte på 7-klövern men jag kan anta varför vissa gör det. Det kan bero på olika saker.

1) Hyckleri, och PK. Man vill verka god inför andra.

2) Man tror helt enkelt inte på informationen, kan inte ta in den alt tror att det är någon form av propaganda. eller att  "egentligen tycker dom som SD, politiken ändras nog snart" och hittar diverse bortförklaringar för sig själv.

4) Personliga, egoistiska vinningar bakom massinvandring - gynnar dom i toppen av pyramiden, medan dom längre ned får ta smällen.
    - a) Äger man t ex en bostadsrätt i innerstan i Stockholm så kan man se den öka i värde snabbare om man vet att fler svenskar desperat vill bort från sämre områden och in i smeten.

- b) Är man arbetsgivare så kan man pressa ned lönerna, framförallt för yrken som inte kräver utbildning då invandrare oftast inte har några kvalifikationer för högstatus jobb så att säga.

- c) Är man hyresvärd så kan man bli lite extra kaxiga mot hyresgästerna, dra ner några grader på värmen för att spara el osv, för man vet hur bostadsmarknaden ser ut i t ex Stockholm (delvis pga stor invandring och inflyttning).

- d) m.m.

Sen finns det förstås fler anledningar till varför folk röstar på 7-klövern och är högst medveten om vad som försigår, men detta var anledningar till varför personer som har det gott ställt och lever homogent röstar på dom.

• Tidsresenären

Hah det blev förvånansvärt tyst i den här tråden. Undra varför. :P

• Anghammarad
    Tidsresenären skrev 2012-02-24 13:43:39 följande:
    Hah det blev förvånansvärt tyst i den här tråden. Undra varför. :P
    För att folk slutligen tagit till sig devisen: "Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience" kanske?
  • Tidsresenären
    Anghammarad skrev 2012-02-24 13:46:51 följande:
    För att folk slutligen tagit till sig devisen: "Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience" kanske?
    TS höll ju tvärtom på en väldigt hög intellektuell nivå språkmässigt och innehållsmässigt. Troligare är att dom som läste fick en tankeställare.
  • Anghammarad
    Tidsresenären skrev 2012-02-24 13:49:23 följande:
    Troligare är att dom som läste fick en tankeställare.
    MMmm.
  • Elver
    ForReal skrev 2012-02-24 00:53:15 följande:

Det är fler som röstar på sjuklövern än på SD, oavsett område (överlag).

Jag förstår din tanke, men jag röstar inte på ett sjuklöverparti (ett alliansparti) för att jag vill ha kraftig invandring. Vad jag vet är det ingen i alliansen som vill ha en kraftig invandring av icke arbetsföra människor. Man vill ha en invandring av arbetskraft, och man vill ta emot flyktingar. Flyktingar och invandrare i allmänhet måste man skilja på. Självklart ska vi ta emot flyktingar.

Jag tror få människor röstar på ett parti pga en fråga, förutom just de som röstar på SD då. Jag röstar på det parti jag tycker stämmer bäst med mig överlag. Jag tycker SD fokuserar helt fel och dessutom hörs alltför ofta främlingsfientliga röster inom partiet. Det är för mycket strul för att jag ska ta hela partiet seriöst. Så även om SD hade ett nydanande fantastiskt förslag på problematiken i t ex Rosengård, så skulle jag inte kunna rösta på dem.

Jag vet att det är fler som röstar på sjuklövern än SD överlag.

Ja alliansen vill ha invandring av arbetskraft. Även fast vi i dagsläget har stor arbetslöshet, särskilt bland ungdomar. Sedan bör man även skilja på arbetskraftsinvandring och arbetskraftsinvandring. De allra flesta människorna är i grunden kapabla till en mängd olika yrken där man inte behöver några särskilda kvalifikationer. Att ha arbetskraftsinvandring som ökar på mängden arbetstagare inom detta område innebär risker för lönedumpning.
    Sedan finns det arbetskraftsinvandring som handlar om att få hit personer med mer eller mindre specifik kompetens för att det är brist inom vissa yrkeskårer. Samtidigt leder faktiskt alliansens politik till att vi kommer att få hit kraftiga mängder invandrare som är mycket svårintegrerade. Läs gärna artikeln som jag länkade till i trådstarten som handlar om denna väntade ökning.

Jag tycker också att man bör skilja på olika former av invandring såsom flyktinginvandring, anhöriginvandring, arbetskraftsinvandring, återvandring m.m. samtidigt säger det inte särskilt mycket om man säger att vi ska ta emot flyktingar. Frågor som följer då kan vara: Hur många då? vad är en flykting? ska familjen och nära släkt också få komma? o.s.v.   

Jag kan inte svara för alla som röstar på SD men jag ser heller inte något större problem med att rösta på ett parti för att de driver en fråga mycket starkt och om man tycker att den är väldigt viktig. Håller själv inte med SD i alla frågor men tycker även det är viktigt med SD som:

En motpol till det överstatliga EU-projektet som tar allt större kontroll över sina medlemsländer.

En förespråkare för en jämställdhetspolitik som accepterar att män och kvinnor generellt sett är olika.

Ett parti som arbetar för hårdare tag mot brottsligheten.

Samtidigt tycker jag det problematiskt att man har ett demokratiskt system som bygger på att man röstar på åsiktspaket snarare än i enskilda frågor. Jag är själv för en reformation där medborgarna är med mer direkt och påverkar politiken i ett system som liknar det man har i Schweiz.
  • ForReal
    Elver skrev 2012-02-24 17:36:22 följande:
    Jag vet att det är fler som röstar på sjuklövern än SD överlag.

Ja alliansen vill ha invandring av arbetskraft. Även fast vi i dagsläget har stor arbetslöshet, särskilt bland ungdomar. Sedan bör man även skilja på arbetskraftsinvandring och arbetskraftsinvandring. De allra flesta människorna är i grunden kapabla till en mängd olika yrken där man inte behöver några särskilda kvalifikationer. Att ha arbetskraftsinvandring som ökar på mängden arbetstagare inom detta område innebär risker för lönedumpning.
    Sedan finns det arbetskraftsinvandring som handlar om att få hit personer med mer eller mindre specifik kompetens för att det är brist inom vissa yrkeskårer. Samtidigt leder faktiskt alliansens politik till att vi kommer att få hit kraftiga mängder invandrare som är mycket svårintegrerade. Läs gärna artikeln som jag länkade till i trådstarten som handlar om denna väntade ökning.

Jag tycker också att man bör skilja på olika former av invandring såsom flyktinginvandring, anhöriginvandring, arbetskraftsinvandring, återvandring m.m. samtidigt säger det inte särskilt mycket om man säger att vi ska ta emot flyktingar. Frågor som följer då kan vara: Hur många då? vad är en flykting? ska familjen och nära släkt också få komma? o.s.v.   

Jag kan inte svara för alla som röstar på SD men jag ser heller inte något större problem med att rösta på ett parti för att de driver en fråga mycket starkt och om man tycker att den är väldigt viktig. Håller själv inte med SD i alla frågor men tycker även det är viktigt med SD som:

En motpol till det överstatliga EU-projektet som tar allt större kontroll över sina medlemsländer.

En förespråkare för en jämställdhetspolitik som accepterar att män och kvinnor generellt sett är olika.

Ett parti som arbetar för hårdare tag mot brottsligheten.

Samtidigt tycker jag det problematiskt att man har ett demokratiskt system som bygger på att man röstar på åsiktspaket snarare än i enskilda frågor. Jag är själv för en reformation där medborgarna är med mer direkt och påverkar politiken i ett system som liknar det man har i Schweiz.

Arbetskraftsinvandring för enklare jobb är jag helt med på att vi inte behöver, sålänge det inte råder brist inom just dessa yrken. Men just bristyrken där specialkompetens behövs, så ser jag inget problem. Folk får gärna komma hit och göra Sverige mer lönsamt!

En flykting för mig är någon som flytt från ett land där denne blir förföljd, hotad eller på annat sätt utsätts för fara. Det kan också vara en person som lever i ett land där det är så fattigt att man knappt överlever. Samtidigt är det svårt, för hur avgör man egentligen hur många man kan ta emot? Jag ville mest poängtera skillnaden eftersom många ser allt i en klump.

SD driver självklart fler frågor även om invandringen är den mest tydliga. Jag tror absolut att det finns seriösa människor i partiet som vill kämpa för Sverige precis som i andra partier. Men det som oroar mig är att jag hittills sett alldeles för många som avviker från det, hatiska människor som vill göra uppror och som inte bryr sig ett dugg om politik. Människor som har hittat en syndabock för sina egna miserabla liv. Dessa människor förstör ju bara. Jag uppfattar alltså inte dig så alls, utan tackar för den första seriösa diskussionen på FL hittills.

Jag antar att den som är seriöst intresserad av att förändra Sverige till det bättre och som röstar på SD själv lär vara ganska trött på dessa nötter?

Svar på tråden Om att rösta på sjuklövern och bo i områden med få invandrare.