• Anonym (förvirrad mamma)

Kan dem ta ifrån mig min nyfödde om jag inte svarar på deras frågor?

Jag har hamnat i en riktig knip.
    Jag fick barn för några dagar sen, och lämnade min nyfödda med min bästa kompis, för att åka och hälsa på min sjuka pappa i en annan stad. Jag åkte lördag kväll och var hemma måndag morgon. Under de dagarna hann bebisen bli "sjuk" . Enligt min kompis så åt han inte, så hon ringde ambulans och tog med honom till sjukhuset!!!!
     Så klart blev socialen inblandad.

Nu frågar dem ut mig om allt. Dem säger att dem försöker förstå varför jag lämnade bebisen. Dem frågar om min familj, mitt sexliv, relationer, varför jag hade en abort, vänner, ekonomin, ja allt! Och nu orkar jag helt ärligt inte svara mer på deras frågor, för det första känns det så himla kränkande och för det andra så går dem in på för personliga saker.

Jag vet att det var dumt att lämna lillen, men jag hade faktiskt inget val och det är inte det jag vill diskutera här, utan frågan är, kan jag bli av med socialen? Vad händer om jag säger att jag inte vill besvara deras frågor någe mer? Jag menar, bebisen mår bra, och visst dem kan hålla koll, men jag vill inte berätta mer om mitt liv för dem, då jag anser att det inte har med bebisen välmående att göra. Jag tar hand fint om bebisen. Han växer fint och har allting en bebis behöver.
    Om jag säger att jag inte vill svara på deras frågor, vad händer då? Kan dem ta honom ifrån mig? Jag menar, jag har inte gjort något fel. Han mår ju bra!
    Plus att dem själva har sagt att det inte har med bebisen att göra mer, för att dem vet att han har det bra och mår bra. Dem säger att dem försöker förstå varför jag åkte och lämnade honom.
    Men så länge han mår bra, borde jag ju kunna bli av med dem, eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-23 20:53
    Jag ser att det skrivs mycket i tråden, blandat annat om det jag INTE ville diskutera; varför jag lämnade bebisen och hur hemsk jag är. Tack, men jag vet om det, och ja det var dumt gjort och nej det var absolut inte lätt för mig att göra det!

Jag ville bara få tips och råd på hur jag borde göra med soc då dem får mig att må dåligt när dem vill gå in på mitt förflutna och frågar alldeles för personliga frågor, men tråden handlar inte om det längre så därför lämnar jag den nu. Jag mår tillräckligt dåligt som det är, behöver inte folk som upprepar vilken hemsk människa jag är.

Tack till dem som har svarat med råd.

• Svar på tråden Kan dem ta ifrån mig min nyfödde om jag inte svarar på deras frågor?
  • mpermper

Svara du på deras frågor och bli av med dem. Jag vet att jag lägger sten på börda nu, men det är faktiskt ganska svårt att förstå hur man kan lämna en nyfödd. Dock borde det inte berättiga till att de tar honom ifrån dig.

Så - för din egen skull. Riskera inget utan svara du på de där frågorna och få hela saken ur världen. 

• Anonym

Du måste samarbeta. Gör du det inte så kan de ta barnet ifrån dig.

• Sarita

Du vill inte diskutera att du lämnade barnet men utifrån din trådstart är det ju omöjligt att ta ställning till om det ens är klokt att du vill slippa kontakt med socialen! Du lämnar ditt nyfödda barn flera dagar i en oerhört känslig fas och så klart undrar man varför barnet inte kunde följa med dig! Och om du inte åkte hem direkt när du fick veta om problemen. Och hur du kan veta att han mår fint och växer rätt när han bara är några dagar och redan har åkt akut till sjukhus....

Så länge allt är så oklart tycker jag det är bra att någon håller koll på barnets välmående!

• Anonym

Rent spontant så tänker jag att det bästa är att samarbeta. De kanske tror att du fått en förlossningsdepp eller inte knutit an till barnet eftersom du åkte ifrån honom på det viset och lämnade honom hos en kompis. Och min personliga åsikt är att de nog inte är helt fel ute, även om du inte ser det själv...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-23 12:41:15 följande:
    Rent spontant så tänker jag att det bästa är att samarbeta. De kanske tror att du fått en förlossningsdepp eller inte knutit an till barnet eftersom du åkte ifrån honom på det viset och lämnade honom hos en kompis. Och min personliga åsikt är att de nog inte är helt fel ute, även om du inte ser det själv...
    Jag tänker samma sak.
    Och varför tog du inte med dig barnet?
  • Morcheeba

Jag kan förstå att de reagerar på att man lämnar ifrån sig ett nyfött spädbarn, det är faktiskt inte okej. Sedan förstår jag absolut att du åkte, men du borde tagit med dig bebisen dit istället. T ex hade du kunnat bjuda med dig kompisen på resan som hade kunnat hjälpa till med barnet medan du var upptagen med fadern, men utan att ni behövde vara så långt ifrån varandra.

Hur som helst, jag har ingen erfarenhet av socialen, men det är ju inte bara bebisens välbefinnande som ligger i deras intresse. De måste ju också veta att du mår bra så att du kan ta hand om barnet. Att du reste och var borta så pass länge ger dem nog en varningsflagg att allt kanske inte står rätt till och därför vill de kontrollera att allt är bra. Att inte svara på deras frågor kommer bara bekräfta deras misstankar. Du får nog stå ut med att ha dem i hälarna ett tag pga av detta.

• Kjell2

Om din vägran att svara på frågor, och andra omständigheter och oklarheter, gör att myndigheterna tror att barnet riskerar att fara  illa nu eller inom en snar framtid hos dig finns det risk för ett omhändertagane.

Ur deras ögon kan det nog ses som rätt konstigt att en nybliven mamma lämnar barnet till en kompis och reser bort. Du får nog lägga lite krut på att göra det klart att detta var en unik engångshändelse beroden på en tillfällig desperat situation och att du på alla sättt är en bra, stabil, trygg mamma i en stabil miljö.

• Madick

Jag kan inte på något sätt se varför du inte kunde ta barnet med dig. Var är pappan till barnet? Visste du att barnet åt som det skulle innan du åkte? Har kompisen någon barnvana? Eller varför inte ta med både kompis och barn?

Kanske du har en förlossningsdepression för jag kan inte tro att någon nybliven mamma skulle lämna sitt nyfödda barn.

Jag förstår att du får många frågor, det låter som om du behöver hjälp. Inte bli av med barnet, men stöd.

• mpermper
    Kjell2 skrev 2012-02-23 12:45:13 följande:
    Om din vägran att svara på frågor, och andra omständigheter och oklarheter, gör att myndigheterna tror att barnet riskerar att fara  illa nu eller inom en snar framtid hos dig finns det risk för ett omhändertagane.

Ur deras ögon kan det nog ses som rätt konstigt att en nybliven mamma lämnar barnet till en kompis och reser bort. Du får nog lägga lite krut på att göra det klart att detta var en unik engångshändelse beroden på en tillfällig desperat situation och att du på alla sättt är en bra, stabil, trygg mamma i en stabil miljö.
    Håller med! Do it!
  • Anonym

Du skriver "hälsa på din sjuke pappa", det handlade alltså inte om att han blivit livshotande sjuk utan just bara om att hälsa på?

Svar på tråden Kan dem ta ifrån mig min nyfödde om jag inte svarar på deras frågor?