• bolagetlinda

Amning och diabetes

Lite nyfiken på er som ammar och har diabetes. Själv fick jag känning varje gång jag ammade min son men när min dotter kom så hände inte det. Nu har jag fått ett väldigt bra svar av min dietist varför sånt kan hända och då undrar jag hur är det för er andra?
    Jag håller på att skriva en bok om graviditet och diabetes och tänker ta med detta i boken.
    Som de flesta vet så finns inte så mycket information kring detta och det är därför jag vill att denna bok ska finnas.
    Jag är även intresserad av berättelser från dem som är gravida och har varit då jag även ska ta med det i boken. Jag har fått en hel del men vill gärna ha in fler. Mer information om det hittar ni på min blogg under kategorin "boken graviditet och diabetes" där står vad jag gärna vill ha svar på och även min mejladress.
    Jättetacksam om ni ville dela med er så andra kan få ta del av hur det är att vara gravid med diabetes då det är ett "jävla jobb" rent ut sagt :)

• Svar på tråden Amning och diabetes
  • kristina78

Jag har nog aldrig haft känningar så ofta som under de månaderna jag ammade (jo, under graviditetn, men då ansträngde man ju sig för att ligga lågt ). Det var hemskt; å ena sidan var jag så glad över att ha kommit igång med amningen (efter ersättning och pump de första 6 veckorna), men jag var livrädd att något allvarligt skulle hända . Till saken hör att jag är dålig på att notera känningar och kan bli medvetslös från "vaket" (men snurrigt) tillstånd, det gjorde ju att jag för säkerhets skull alltid försökte ligga högt - inte så bra det heller . Trots det kom alltså känningarna som ett brev på posten...

Efter 3-4 månader hade jag inte tillräckligt med mjölk, och det var verkligen en sten som lyfte från mina axlar när jag beslutat mig för att ge upp amningen.

Intressant att du bara hade känningar med ena barnet!

• Högt BS

Jag har tvärtom, mår dåligt för att blodosockret går upp över 20 mmol/l varje förmiddag. Det är det eller så lågt att jag inte svarar på mitt barns behov. Jag har alltid haft en blodsockerpuckel på morgonen pga kroppens kortisonpåslag vid uppvaknandet. Nu får jag helt enkelt inte tll doseringen, och då har jag ändå pump. Jobbar vidare på detta då själva ammandet går som en dans och jag tänkte helamma till sex månader och sen delamma upp till ett och ett halvt, två år nånting.

Svar på tråden Amning och diabetes