Vad kan jag kräva dotterns pappa på?
Dottern är snart 18 och har mer än ett år kvar i skolan.
Hon har valt att bara bo hos mig. Men hur mycket kan jag be att han betalar för mat och personlig hygien?
Tacksam för svar
Dottern är snart 18 och har mer än ett år kvar i skolan.
Hon har valt att bara bo hos mig. Men hur mycket kan jag be att han betalar för mat och personlig hygien?
Tacksam för svar
Information om hur underhåll funkar kan du hitta hos försäkringskassan
Har han en normal inkomst kan du begära 1273:-/mån, har han dålig inkomst är det bättre att ta dom pengarna via FK så får han betala det dom anser är skäligt till dom.
Har han däremot gott ställt, alltså inkomst inte hus, bil, båt och liknande så kan du stämma honom på ett högre underhåll om han inte självmant vill ge dig det.
Kom ihåg att den underhållspliktige bara behöver betala underhåll till dig fram till dess barnet fyller 18 år, sedan, förutsatt att den unge studerar på gymnasienivå fortfarande, kan den underhållspliktige välja att betala ut underhållet direkt till den unge i stället eftersom underhållet är avsett för barnet, inte den andre föräldern.
Sen måste jag säga att jag tycker det låter förskräckligt illa när en förälder ställer frågan hur mycket h*n kan KRÄVA av den andre föräldern. Men det är ju inte alla förunnat att kunna uttrycka sig lite "polerat".....
Intressant att du tycker att det låter förskräckligt illa att kräva.
Själv anser jag att man inte ens skulle behöva snacka om att kräva,
om pappan tog hand om sitt barn, eller hur?
Intressant att du tycker att det låter förskräckligt illa att kräva.
Själv anser jag att man inte ens skulle behöva snacka om att kräva,
om pappan tog hand om sitt barn, eller hur?
Dottern flyttade till mig i feb. Tidigare har hon bott varannan vecka, men eftersom det varit tjafs med nya sambon och han bara stått och tittat på då hon skrikit på henne ville hon inte dit mer.
Hon har mått dåligt länge. Hon ringde till pappan och sa detta. I mars skickade vi brev där jag bad honom betala 1500 för underhåll till mig för dottern, samt att han höll kontakten med henne och att han ställde upp med pengar till aktiviteter han betalat innan. Detta svarade han inte ens på. Efter 2v gick jag till f-kassan.
När han fått brev från dom skickade han ett telefonlångt sms om att han minsann inte tänkte betala en spänn ifall jag genomförde detta.
Så jag fick dra in ansökan. Och nu går jag back varje månad. Vad göra? Tips någon?
Om dottern fyllt 18 år och går i gymnasiet är det hon själv "som ska begära underhållsbidrag" från pappan.
Vill han inte betala, kan hon ansöka hos FK om förlängt underhållsstöd. (1273 kr per månad) Dessa pengar går in på hennes eget konto, (om hon inte själv anger något annat.) och sen får du komma överens med henne om att föra pengarna vidare till dej. FK i sin tur tar in pengarna från pappan.
Intressant i sammanhanget: Min dotter kommer att gå i gymnasiet till samma år hon fyller 21. Och föräldrar har försörjningsplikt fram till 21 år om barnet fortfarande går i gymnasiet. Min dotter får förlängt underhållsstöd från FK, men det upphör när hon fyller 20. Då är det upp till henne själv att försöka få sin pappa att betala. Hon frågade FK om de hade förslag på hur det skulle gå till. Du får väl stämma honom föreslog de!
Oj, jag läste att TS dotter redan var 18 år. Hur som helst så är det så det blir när hon fyllt.
Dottern flyttade till mig i feb. Tidigare har hon bott varannan vecka, men eftersom det varit tjafs med nya sambon och han bara stått och tittat på då hon skrikit på henne ville hon inte dit mer.
Hon har mått dåligt länge. Hon ringde till pappan och sa detta. I mars skickade vi brev där jag bad honom betala 1500 för underhåll till mig för dottern, samt att han höll kontakten med henne och att han ställde upp med pengar till aktiviteter han betalat innan. Detta svarade han inte ens på. Efter 2v gick jag till f-kassan.
När han fått brev från dom skickade han ett telefonlångt sms om att han minsann inte tänkte betala en spänn ifall jag genomförde detta.
Så jag fick dra in ansökan. Och nu går jag back varje månad. Vad göra? Tips någon?
Dottern är 18, bodde hos mig på heltid 2 mån före hos blev det.
Han vägrar hjälpa mig betala för att hon bor hos mig.
Istället sätter han in pengar till henne; fickpengar samt betalar hennes telefon.
Jag anser att man ska försörja sin dotter så länge hon går i skolan, men
detta ska tydligen jag göra ensam.
Det verkar inte rätt. Vad ska jag göra? Be dottern ta studielån?
Detta är dock inte första gången han inte tar sitt ansvar.
Får man verkligen bete sig så här?
Hm, låter misstänkt likt en annan tråd där pappan betalade tfn, fickpengar och dotterns kläder..? I det fallet blev svaret att han inte behövde betala mer eftersom den summan dottern i det fallet fick översteg 1273 kr per månad.
Är det inte samma tråd så instämmer jag med övriga; Gå via fk, då blir det 1273 kr som de i sin tur kräver in av pappan, du behöver inte göra ett smack. Men då drar han förmodligen in fickpengar och tfnpengar så då får du ta det av dessa 1273 kr, som fö kommer att gå till dottern om hon inte väljer att ge dem till dig.
www.familjeliv.se/Forum-4-188/m64268507.html
I rest my case.
Om dottern fyllt 18 är det henne du får begära pengar ifrån.
Hon får alltså in studiebidraget plus ca 1500 från pappan varje måndad, vilket gör att hon har en skaplig ekonomi för en gymnasieungdom. Du får väl be dottern att sätta in studiebidraget på ditt konto. Det är ju ett bidrag till mat i alla fall.
Pappan ger henne uppenbarligen mer än vad hon skulle få från FK (1273 , så enligt reglerna gör han sitt.
återigen en tråd som börjar "hur mycket kan jag KRÄVA av pappan" inte hur mycket har mitt barn rätt till eller vad ska han betala i underhåll,utan hur mycket kan jag suga ut ur honom
Om dottern fyllt 18 är det henne du får begära pengar ifrån.
Hon får alltså in studiebidraget plus ca 1500 från pappan varje måndad, vilket gör att hon har en skaplig ekonomi för en gymnasieungdom. Du får väl be dottern att sätta in studiebidraget på ditt konto. Det är ju ett bidrag till mat i alla fall.
Pappan ger henne uppenbarligen mer än vad hon skulle få från FK (1273 , så enligt reglerna gör han sitt.