Cencur av abortmotstånd
Vissa saker får man tydligen inte säga.
I de flesta olika ämnen är man tillåten att ha olika åsikter.
Olika åsikter anses till och med utvecklande.
Diskussion anses leda till mindre ensidighet, till en förmåga att se på saker ur olika synvinklar.
Företag vill att man brainstormar utan att förkasta något av alternativen i inledningsskedet.
Men när det gäller abort får man tydligen inte ha en annan åsikt än den rådande, vilken är:
Abort är alltid bra, vid alla tillfällen, i alla åldrar, för alla olika anledningar.
Säger man något annat blir man cencurerad.
Säger man att ett barn har tio fingrar, ett hjärta som slår, en hjärna som registrerar känselintryck redan i vecka tio, då tas det bort. Abort är alltid bra, ska man säga. Gör abort så sent du vill, av vilken liten anledning du vill.
Ja, gör abort därför att du inte ville ha barn det här året, men nästa, döda en liten varelse som öppnar och stänger sina händer, som somnar av att höra dina hjärtslag, döda det lilla barnet därför att du tycker att det känns bättre att få barnet ett år senare. Gör abort därför att din kille har stuckit, ja, gör det, för det där barnet dör hellre än växer upp utan pappa. Gör abort därför att du har ont om pengar, ja gör det, för barnet dör hellre än växer upp med en mamma som har ont om pengar. Ja, döda en levande varelse därför att du slarvade med preventivmedel, för att du tyckte det var skönar utan kondom.
Nu får vi se hur lång tid det tar innan det här tas bort.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 10:08
Tillägg:
Det är en ganska elitistisk syn på människor som många har i den här tråden, kanske rent av nazistisk. Fattiga personer bör inte föda några barn, hellre abortera bort dem, för de barnen kommer ändå att ta livet av sig eller bli kriminella. Istället för att vi andra i samhället borde hjälpa till där det behövs och stötta dessa familjer.
Vi kanske ska tvångssterilisera de här stackars människorna som inte kan ta hand om sina barn, är det det ni säger?
Nej, jag tror att i det här samhället kan vi ta hand om de barn som riskerar att fara illa, bara man prioriterar pengarna rätt, istället för att privata vårdföretag och skolor ska stoppa våra skattepengar i sin egen ficka tex.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 10:41
camus skrev 2012-02-23 22:41:56 följande:
kan inte ni kvinnoförtryckande frikyrkomuppar flytta till talibanerna i Pakistan - där finns era värderingar bevarade Medan ni vägrar ta debatten om vad som är ok eller inte, utan bara fördömer alla som tycker att ett foster är ett liv, så kommer frikyrkomupparna växa sig starkar. Jag tillhör inte den skaran, jag tillhör den skaran som tycker att arbetsmarknaden ska vara jämställd, att föräldrar ska ha rätt till dagis, att möjlighet till abort ska finnas. Men som sagt, medan ni andra vägrar rucka en millimeter på ståndpunkten att det är helt ok att döda barn upp till vecka 18 utan anledning, då kommer vi som inte tycker det är ok dra oss mer och mer åt frikyrkomupparna, för de vågar i alla fall säga emot. Precis som SD växer sig starkare därför att politiker inte vågar prata om nackdelar med invandring (ja det finns både FÖRDELAR och nackdelar, som med allt här i världen).
Men så länge ni kallar mig rabiat, frikyrkomupp och att jag hör hemma i Iran mm, så blir det ju ingen diskussion.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 10:43
rättelse till tillägget ovan: Camus inlägg var detta:
"kan inte ni kvinnoförtryckande frikyrkomuppar flytta till talibanerna i Pakistan - där finns era värderingar bevarade."
Övrig text var min kommentar till det.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 13:32
Jag hinner inte med att svara alla så jag skriver här lite allmänt svar till många:
Jag vill inte att det ska vara totalt förbud mot abort, men när det ska vara ok måste jag tydligen specificera ned till minsta detalj. Men ni som är för abort fram till vecka 18, ni måste inte specificera när det är ok och när det inte är det. Som cinza sa tex, någon som gjorde abort i vecka 22 för att hämnas på sin man som ville ha barnet, om det hade varit i vecka 18, hade det varit ok? Är det därför vi har fri abort? Jag tror de flesta av er säger att hämd inte är ok anledning att ta bort ett barn så sent. Eller varför inte anledningen att det är en flicka? Är det en ok anledning att göra abort i vecka 17? Jag tror att ni som abortförespråkare känner att det finns tillfällen då abort inte är ok, och på samma sätt känner jag att det finns tillfällen när abort är ok. Jag ska inte behöva försvara den känslan.