• Ruby01

Cencur av abortmotstånd

Vissa saker får man tydligen inte säga.

I de flesta olika ämnen är man tillåten att ha olika åsikter.
    Olika åsikter anses till och med utvecklande.
    Diskussion anses leda till mindre ensidighet, till en förmåga att se på saker ur olika synvinklar.

Företag vill att man brainstormar utan att förkasta något av alternativen i inledningsskedet.

Men när det gäller abort får man tydligen inte ha en annan åsikt än den rådande, vilken är:

Abort är alltid bra, vid alla tillfällen, i alla åldrar, för alla olika anledningar.

Säger man något annat blir man cencurerad.

Säger man att ett barn har tio fingrar, ett hjärta som slår, en hjärna som registrerar känselintryck redan i vecka tio, då tas det bort. Abort är alltid bra, ska man säga. Gör abort så sent du vill, av vilken liten anledning du vill.
    Ja, gör abort därför att du inte ville ha barn det här året, men nästa, döda en liten varelse som öppnar och stänger sina händer, som somnar av att höra dina hjärtslag, döda det lilla barnet därför att du tycker att det känns bättre att få barnet ett år senare. Gör abort därför att din kille har stuckit, ja, gör det, för det där barnet dör hellre än växer upp utan pappa. Gör abort därför att du har ont om pengar, ja gör det, för barnet dör hellre än växer upp med en mamma som har ont om pengar. Ja, döda en levande varelse därför att du slarvade med preventivmedel, för att du tyckte det var skönar utan kondom.       

Nu får vi se hur lång tid det tar innan det här tas bort.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 10:08
    Tillägg:
    Det är en ganska elitistisk syn på människor som många har i den här tråden, kanske rent av nazistisk. Fattiga personer bör inte föda några barn, hellre abortera bort dem, för de barnen kommer ändå att ta livet av sig eller bli kriminella. Istället för att vi andra i samhället borde hjälpa till där det behövs och stötta dessa familjer.
    Vi kanske ska tvångssterilisera de här stackars människorna som inte kan ta hand om sina barn, är det det ni säger?
    Nej, jag tror att i det här samhället kan vi ta hand om de barn som riskerar att fara illa, bara man prioriterar pengarna rätt, istället för att privata vårdföretag och skolor ska stoppa våra skattepengar i sin egen ficka tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 10:41

camus skrev 2012-02-23 22:41:56 följande:
    kan inte ni kvinnoförtryckande frikyrkomuppar flytta till talibanerna i Pakistan - där finns era värderingar bevarade Medan ni vägrar ta debatten om vad som är ok eller inte, utan bara fördömer alla som tycker att ett foster är ett liv, så kommer frikyrkomupparna växa sig starkar. Jag tillhör inte den skaran, jag tillhör den skaran som tycker att arbetsmarknaden ska vara jämställd, att föräldrar ska ha rätt till dagis, att möjlighet till abort ska finnas. Men som sagt, medan ni andra vägrar rucka en millimeter på ståndpunkten att det är helt ok att döda barn upp till vecka 18 utan anledning, då kommer vi som inte tycker det är ok dra oss mer och mer åt frikyrkomupparna, för de vågar i alla fall säga emot. Precis som SD växer sig starkare därför att politiker inte vågar prata om nackdelar med invandring (ja det finns både FÖRDELAR och nackdelar, som med allt här i världen).

Men så länge ni kallar mig rabiat, frikyrkomupp och att jag hör hemma i Iran mm, så blir det ju ingen diskussion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 10:43
    rättelse till tillägget ovan: Camus inlägg var detta:
    "kan inte ni kvinnoförtryckande frikyrkomuppar flytta till talibanerna i Pakistan - där finns era värderingar bevarade."
    Övrig text var min kommentar till det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 13:32
    Jag hinner inte med att svara alla så jag skriver här lite allmänt svar till många:
    Jag vill inte att det ska vara totalt förbud mot abort, men när det ska vara ok måste jag tydligen specificera ned till minsta detalj. Men ni som är för abort fram till vecka 18, ni måste inte specificera när det är ok och när det inte är det. Som cinza sa tex, någon som gjorde abort i vecka 22 för att hämnas på sin man som ville ha barnet, om det hade varit i vecka 18, hade det varit ok? Är det därför vi har fri abort? Jag tror de flesta av er säger att hämd inte är ok anledning att ta bort ett barn så sent. Eller varför inte anledningen att det är en flicka? Är det en ok anledning att göra abort i vecka 17? Jag tror att ni som abortförespråkare känner att det finns tillfällen då abort inte är ok, och på samma sätt känner jag att det finns tillfällen när abort är ok. Jag ska inte behöva försvara den känslan.

• Svar på tråden Cencur av abortmotstånd
  • Khaleesi

Jag har då aldrig upplevt att abortmotståndare censureras. De förekommer flitigt i diverse diskussioner.

Hur kommer det sig att du själv tycker att en omedveten cellklump är mer värd än en medveten kvinnas tillvaro?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Ruby01

Det är för det första inte en omedveten cellklump, har du inte läst på? En omedveten cellklump är det kanske i vecka 5, och då är det ingen som gör abort för då har man inte ens hunnit göra gravtest och ringt in till mödravården. Kolla statistiken på SCB om du inte tror mig. Abort gör man senare, när barnet utvecklat en stor del av det som gör det till en människa. Jag tycker inte heller att abort i v5 är lika hemskt, och om man sänkte gränsen till typ v7 eller något skulle jag inte protestera lika mycket.

Hur kan du tycka att det är ok att döda en människa därför att en medveten kvinna (+medveten man!) har slarvat? De kunde ju använt preventivmedel. Det är inte så att någon svälter i Sverige, det är inte så att ett barn föds till misär om man låter det födas istället för att ta bort det. 

• Ruby01

Här är hur barnet har utvecklats i vecka nio!

http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/09weeks/

I slutet av denna vecka är fostret ungefär 2,3 cm långt och väger knappt 2g. Ögonlocken täcker ögonen helt, men är stängda och kommer inte att öppnas förrän i vecka 26. Man kan se små örsnibbar nu.
    Ditt barn har alla väsentliga kroppsdelar nu, även om de har massor av utveckling kvar. Nu börjar det se ut som en liten människa. Handlederna är mer utvecklade, vristerna har formats och man kan se tydliga fingrar och tår. Armarna har blivit längre och böjs vid armbågarna. Nu när den grundläggande fysiska formen finns, ligger fostret i startgroparna för att börja växa sig större och snabbt öka i vikt.
    Man kan inte se könsdelarna med ultraljud ännu, men de har börjat utformas. Moderkakan är nu såpass utvecklad att den kan göra huvuddelen av det understödjande arbetet för hormonproduktionen. Moderkakan producerar också näring till ditt barn och för bort slaggprodukter.
    Du har förmodligen ditt första besök hos barnmorskan kring denna tid. Bland annat kommer hon att ta blodprov. Läs mer om de tester och provtagningar som görs på MVC. Vi har massor av information som förbereder dig på vad du har att vänta dig i vår guide till mödravård
    OBS: Forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt även i livmodern. Dessa sidor om fostrets utveckling är en allmän guide till hur din bebis växer.

• Khaleesi

Jag HAR gjort abort (vilken vecka det var minns jag inte, men det var på gränsen till när det var tillåtet, eftersom det tog så lång tid innan jag fattade att jag var gravid), i och med att jag blev gravid trots att jag använde spiral. Och då hade jag två barn sedan tidigare, så jag vet mycket väl hur graviditeter, förlossningar och inskolning på dagis funkar.

Jag har inget intresse av att kolla någon statistik på SCB. Min respekt för liv är inte hundraprocentig. Jag slår ihjäl getingar, sätter ut musfällor, fiskar och äter kött också - även om jag tyckte om grisen medan den levde. Så länge fostret är i kvinnan är det en del av henne, och hennes att förfoga över.

För mig är det viktigare att tänka på vad man erbjuder de barn som föds, än att se till att alla befruktade ägg överlever till pensionsåldern.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Dr to be

Hör gör fostret först efter v.18-20 någon gång om jag inte minns fel. Smärta känner fostret runt v.24... Här i Sverige är det fri abort till v.18. Jag är för abort men jag vill inte att det används som preventivmedel och inte för att selektera bort embryon/foster med "fel" kön.

Jag minns en dokumentär jag såg för några år sedan där en kvinna som gjort abort skulle bo med abortmotståndare i en vecka - hon ställde dem en väldigt bra fråga: "Om nu alla aborterade forster hade fått födas - vem skulle ta hand om dem? Det svälter redan ihjäl människor varje dag för att det inte finns mat till alla. Hur och vem ska då ha råd att mätta alla de munnar som skulle behöva mättas om abort inte var ett alternativ?" Det var ingen som kunde svara på den frågan.

Jag anser att ett foster inte till 100% är en individ förrän det har en möjlighet att överleva utanför livmodern, alltså runt v.22-24. Låter kanske hårt men det är så jag ser på saken.   

• Anonym

Kan hålla med lite om att abortmotstånd eller röster som vill sänka gränserna tystas lite för mycket.

Jag är inte helt emot abort men tycker gränsen för aborter ska sänkas rejält. Nu känns det som att kvinnor kan komma undan för "enkelt" genom att säga att jag visste inte, trodde inte osv. Har vi kvinnor slutat lära känna våra kroppar och förlitar oss för mycket på abort, preventivmedel och rättigheter?

• Ruby01

Från socialstyrelsen:

Varför gör så många i åldern 20-34 abort? De borde ju i alla fall vara tillräckligt mogna och veta hur man använder preventivmedel?

Tabell 1 Antal aborter januari – juni 2010 och 2011. Antal aborter per 1 000 kvinnor (aborttal) efter kvinnans ålder. Preliminära uppgifter.

Induced abortions January – June 2010 and 2011. Absolute numbers and numbers per 1,000 women (abortion rates) by age. Preliminary data.

2010

2011

Ålder

Antal

Number

Per 1 000 kvinnor

Rate

Antal

Number

Per 1 000 kvinnor

Rate

–19

3 305

21,3

2 951

19,6

20–24

5 055

34,2

5 195

33,6

25–29

3 767

27,1

3 819

27,0

30–34

3 071

21,6

3 077

21,6

35–39

2 589

16,6

2 607

16,7

40–

1 278

7,9

1 334

8,3

Okänd ålder

19

27

.

• Khaleesi
    Ruby01 skrev 2012-02-22 13:16:26 följande:

Från socialstyrelsen:

Varför gör så många i åldern 20-34 abort? De borde ju i alla fall vara tillräckligt mogna och veta hur man använder preventivmedel?

Därför att de redan hunnit få de barn de vill ha, är mogna nog att inse vad det innebär att vara ansvarig för en annan människa, och för att preventivmedel inte är 100%-iga.

Din syn på "den aborterande kvinnan" är tämligen onyanserad. Det är långt ifrån bara pantade 17-åringar som har sex på fyllan som gör abort.
  • Ruby01

Oj, ursäkta för det senaste, det såg inte ut så innan jag postade det.

Vem som skulle ta hand om alla aborterade barn? Ja för det första borde inte kvinnan blivit gravid om hon inte vill det! Jag känner flera som vetat om att de kört utan skydd och sedan gjort abort. Om man ändå blir gravid tror jag att det är fullt möjligt att ta hand om ett barn till även om man har två sedan innan. Om man inte vill ha barnet kan man även adoptera bort det till någon som är ofrivilligt barnlös, vilket är ganska många.

För det andra är det inte många som svälter i Sverige vad jag vet? Och är det någon som gör det tror jag att det barnets mamma eller pappa lägger för mycket pengar på cigaretter och sprit, för barnbidraget borde räcka en bra bit i alla fall. Tänk på det, 50 kr om dagen för cigg är rätt mycket mat, kläder och roligt för barnen!

Jag är inte heller emot abort helt och hållet, det finns många tillfällen då det ska gå och göra abort, men de personer som jag har pratat med, som tex är 30 år, har fast partner, bra jobb, hus, bil, allt, men tänker att de bara ska jobba något år till med det eller det, eller resa dit eller dit innan de skaffar barn och gör abort?!! Så får det inte gå till. Eller tjejen som är 16 år, har tvillingar i magen och har gått så långt som till vecka 17 och gör abort för att hon är för ung. Blä, gör abort i vecka 17, det är en riktig bäbis då.

Plus, känsel har fostret redan i vecka 10!!!!          

• Khaleesi
    Ruby01 skrev 2012-02-22 13:25:25 följande:
    Plus, känsel har fostret redan i vecka 10!!!!          
    Och? Det hade nog musen i musfällan också. Lik förbannat vill jag inte ha den i min källare.
Svar på tråden Cencur av abortmotstånd