• JECJ

Varmblodstravare, varför valde du denna häst?

Jag har sett många varmblodtravare till ridning som ligger ute på annons. Dom är ofta väldigt, väldigt billiga.
    Jag har själv aldrig tyckt att det varit bekvämt att rida travare men ofta tyckt att de haft ett bra temprament.
    Risken med alla dessa billiga hästar är att dom hamnar hos människor som inte tänkt igenom sitt köp eller egentligen inte har ekonomi till en häst. Samtidigt så finns det säkert människor som köper en varmblodstravare för att de föredrar just den rasen.
    Varför valde du en "travare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varmblodstravare, varför valde du denna häst?
  • Anwen

Annat: Vi har haft ett varmblod, var inte alls meningen att vi skulle skaffa ett varmblod, eller en till häst heller för den delen. Men han råkade dyka upp, och det kändes rätt för hela familjen, så då blev det så. Inget vi ångrat! Tyvärr har vi dock blivit tvungna att sälja honom vidare, vilket vi helst hade sluppit.

• cajsasmamma

Jag röstade på Annat . Jag har valt att ha travare pga av att jag håller på med trav och då är det smidigast att ha travare. Har varmblod, kallblod, russ och shetlandsponny och alla har startat i trav eller ska börja tävla under 2012!

• Binegar

Annat alternativ: När jag var 13 år fanns det döläckra och högt skolade halvblod på ridskolan. Men jag fastnade helt klart för travarstoet som var helt förstörd i psyket. Fick ordning på henne efter att vi flyttade ifrån ridskolan.

Hon var väldigt vacker, Min Emma Miracle, 1989. Sålde henne sommaren 2008 av div anledningar & ångrar livet ur mig! Men nu har hon tyvärr gått ur tiden med en enda avkomma efter sig, som jag hittade (efter 9 års letande!!!!!) förra veckan & ska hälsa på till våren.

• Royalle

Jag har alltid haft travare, eller fullblod. De är lätta att ha att göra med, tacksamma att skola (om man gör det på rätt sätt) och är mångsidiga. jag gillar att köra och det är travaren ju ofta ganska lämpad för Skrattande Annars är det väl ingen direkt ridhäst för de som vill sitta bekvämt och rida snyggt. men som distanshäst passar de bra. Jag gillar också att rida riktigt fort och där är de och fullbloden oslagbara Glad

• Lunatica

Jag valde annat.

Jag ärvde min häst faktiskt. Blev medryttare till henne för många år sedan. Sen när jag blev "vuxen" och flytta hemifrån. Så flytta jag från strängnäs till stockholm. Frågade ägaren om jag fick ta henne på foder. Vilket jag självklart fick. När hennes ägare dog så ärvde jag henne :)

Tyvärr vart hon sjuk och jag fick med otroligt stor sorg i hjärtat ta bort henne :(

Min lilla Jussan ♥

• Noras

Jag valde annat. Som liten tjej blev jag intresserad av hästar, och på något sätt så hamnade jag i travstall Glad Denna ras föll jag totalt för, och jag bara älskade travarna!
    Har arbetat på många olika ridskolor sen dess, där de har sina välskolade halvblod/kallblod osv. men varmbloden har aldrig lämnat mitt hjärta, och av mina 6 egna hästar så har 5 varit varmblod. Nu, efter över 20 års aktivt hästliv, så står det fortfarande varmblod i mitt stall här hemma, och jag tror aldrig att jag kommer att byta ras. Jag är en inbiten varmblodsmänniska, och kommer så alltid att förbli Skrattande

• Royalle

Jag blir alltid full i skratt när jag läser att "varmblod" är bra ridhästar eller att folk älskar dem. jag är en ganska "gammaldags" hästmänniska (har hållt på med hästar sen jag var tre år, och uppvuxen i en hästsläkt) och för mig är ett "varmblod" samma sak som typ oldenburgare eller annat tyskt eller t.o.m svenskt "halvblod"Glad.

Jag säger aldrig halvblod utan varmblod om dem så ni förstår att det blivit bakvänt för mig de sista åren då "travare" plötsligt bytt namn till "varmblod" Skrattande Snacka om att känna sig gammal! Är det ingen mer som upplevt detta namnbyte som förvirrande eller är jag bara konstig?

• cajsasmamma
    Royalle skrev 2012-03-14 19:29:04 följande:
    Jag blir alltid full i skratt när jag läser att "varmblod" är bra ridhästar eller att folk älskar dem. jag är en ganska "gammaldags" hästmänniska (har hållt på med hästar sen jag var tre år, och uppvuxen i en hästsläkt) och för mig är ett "varmblod" samma sak som typ oldenburgare eller annat tyskt eller t.o.m svenskt "halvblod"Glad.

Jag säger aldrig halvblod utan varmblod om dem så ni förstår att det blivit bakvänt för mig de sista åren då "travare" plötsligt bytt namn till "varmblod" Skrattande Snacka om att känna sig gammal! Är det ingen mer som upplevt detta namnbyte som förvirrande eller är jag bara konstig?
    Samma har det vart för mig lite Fast mest förvirrad blev nog en tjej som köpte häst och det stod på passet att det en var registerad i varmblodsföreningen och hon skrek i telefon till säljaren att hon ville ha pengarna tillbaks för hon hade inte köpt en jävla travare utan ett halvblod
  • Royalle
    cajsasmamma skrev 2012-03-14 20:13:30 följande:
    Samma har det vart för mig lite Fast mest förvirrad blev nog en tjej som köpte häst och det stod på passet att det en var registerad i varmblodsföreningen och hon skrek i telefon till säljaren att hon ville ha pengarna tillbaks för hon hade inte köpt en jävla travare utan ett halvblod

Ha,ha,ha!!!!
  • Liten elak och intelligent

Nu är det inte riktigt min mening att vara off-topic men jag har faktiskt aldrig ridit travare i någon större utsträckning (men många andra hästar och haft lipizzaner i nästan tio år) men överväger faktiskt att köpa pga pris och temperament. Hur är de överlag ridmässigt? Något särskilt man ska tänka på vid travarköp?

Svar på tråden Varmblodstravare, varför valde du denna häst?