Hur hade ni gjort?
Vi fick barn när vi var rätt så "normal"-unga, 25 år.
Det är inte så att vi är helt bakom flötet, utan vi kan laga mat, diska, tvätta, städa. Ta hand om hemmet med andra ord.
Vi kan byta blöja, mata barnet som nu är 1 år, leka med barnet så det får närhet o uppmärksamhet. Vi går ut o gungar då o då (när vädret tillåter). Vi ser när bebis är trött o får det att somna utan stress.
-Vi är normala förstagångsföräldrar med andra.
SOM GÄRNA TAR EMOT HJÄLP FRÅN FARMOR (barnets farmor). Hon kommer hit nån gång i veckan o när hon är här passar hon på att laga mat för att fylla frysen till oss. Hon städar även gärna. O det gör hon för att dels hjälpa oss o sen för att få komma hem till sitt första barnbarn o pussa o busa lite med honom.
Detta har mina föräldrar nu sett. Att hon är här ofta... Liite för ofta i deras ögon...
Min mamma sa att vi måste bli mer självständiga. O min pappa vill flytta härifrån eftersom att vi hellre ringer till farmor när vi vill ha barnvakt istället för att ringa honom.....
Det handlar inte om att vi inte är självständiga, som sagt, vi kan ta hand om både bebis o hemmet. O vi ringer inte farmor för att vi vill ha barnvakt. Vi ringer henne för att få vila upp oss o umgås med farmor medans hon hjälper oss hemma. Det är liksom bara ett plus i kanten.
Det känns som att mina föräldrar bara är avundsjuka på att farmor är den som är här mest. O sonen har en närmare relation till henne o knappt reagerar när mina föräldrar är här. Eller inte reagerar lika glatt när han ser dom iallafall..
När farmor fick sitt första barn, så var hennes mamma hemma hos henne hela tiden o hjälpte till o det uppskattade farmor.
Mina föräldrar känns lite mer: Ni valde att skaffa barn, sitt där nu!
Dom vill bara vara barnvakt då o då om vi vill sticka iväg. Men då e det bara sonen dom tar hand om. O så fort vi kommit hem o han kanske har en bajsblöja så blir det vi som får byta. Medans farmor tar alla blöjor enda tills hon åker...
Om ni tänker er in i situationen.., hur hade ni gjort?
Hade inte ni velat hjälpa era barn så mkt som möjligt när dom får barn?
Eller har ni själva liknande problem. Write and Tell me :)