• 19fia74

Myndig dotter

Någon som vet vilka rättigheter man har som förälder till myndiga barn (19) som ej går i skolan, bara går och drar. Inga pengar. Hon bor hos mig, och egentligen bara retar gallfeber på mig och kostar pengar...

• Svar på tråden Myndig dotter
  • krompa

Det enda jag vet är att du inte är skyldig att försörja ett myndigt barn som inte går i skola. Därmed inte sagt att det är lätt att kicka ut dem...

Ditt hem, dina regler gäller oavsett om de går i skola eller inte
    . Se till att hon är inskriven hos af och kolla om hon kan få bidrag om hon flyttar till en etta.

• Aerials

Om hon hade gått i skolan så hade du varit försörjningsskyldig tills studenten eller tills hon är 20 år. (Eller 21?)
    Men eftersom hon är myndig och ej går i skolan så är det inte din skyldighet att försörja henne.
    Skicka henne till arbetsförmedlingen till att börja med. Se till att hon får de bidrag hon har rätt till, sen får hon använda dem att betala hyra + mat.

Vägrar hon. Ja, då får hon väl flytta då.  

• viseversa

Tror inte du har försörningsskyldighet om hon är myndig och INTE pluggar. Kräv att hon söker sig ett jobb och börjar betala hemma=)

• 19fia74

Hon har skrivit in sig på Af och varit på soc, där tycker dom jag ska se om hon kan bo hos någon släkting om hon är "jobbig" Det är ju enkelt...

• Kimona

Du har ingen försörjningsplikt, men om hon däremot inte får något jobb utan behöver försörjningsstöd så kommer de vilja att hon bor kvar hemma men betalar till er

• Whitetrash86

lite kul det där.. jag var 20 när jag flytta in hos min bror en kort tid.. gick till ams och soc för att få pengar men nekades eftersom tydligen så var min BROR försörjnings skyldig (eftersom det var honom jag bodde hos) kan även påpeka att jag INTE plugga!

men i normala fall så ska en 18-åring klara sig själv... 

• ami

Hu så hemskt. Hade jag varit du hade jag: stängt av bredband, magasinerat teven, inte gett ett öre till dottern, bara köpt tråkig basmat inget godis, chips, gott. Köpt euroshoppers schampo, inte betalt busskort, hobbys etc etc. Alltså tråkat till livet BIG TIME. Om hon återupptar studierna så hade allt kommit tillbaka. Jag hade hoppats att det vore så urbota tråkigt att hon ville därifrån och vägen dit är ju 1. Plugga eller 2. Skaffa sig ett jobb. Jag har också tonåringar och bara ryser vid tanken :/

• 2SmåPrinsar

Jag sitter nästan i samma sits som dig TS. Min dotter blir 18 i juni, tycker att hon är vuxen, skiter i skola och praktik. Är hos sin pojkvän som inte heller gör något och inte hans mamma heller. De lever på soc och min dotter ser inget fel i det. Jag har kontakt med soc och pratar med en trevlig kille där som både min dotter och jag har förtroende för. Hon får inte en enda krona av mig men hon bryr sig inte om det heller för pojkvännens mamma ger henne mat och cigaretter. När pengarna tog slut på mobilen förra gången så "flyttade" hon hem och skulle då träffa kompisar så hon fick telefonen laddad men stannade bara hemma en dag för att sen bo hos pojkvännen igen. Ska bli intressant att se när hon behöver sommarkläder.

På soc sa de att så länge hon "går" i skolan så måste jag försörja henne men om hon slutar skolan så kan jag sparka ut henne den dagen hon fyller 18 och behöver inte försörja henne.

Reta gallfeber är milt uttryck.

• skogsvitter
    19fia74 skrev 2012-02-21 16:27:25 följande:
    Hon har skrivit in sig på Af och varit på soc, där tycker dom jag ska se om hon kan bo hos någon släkting om hon är "jobbig" Det är ju enkelt...
    De gör det enkelt för sig, i nuläget är det trots allt deras skyldighet att se till att hon får pengar till boende och mat tills hon får ett eget arbete. Inte din! Om jag var du skulle jag inte nöja mig med en sådan kommentar om situationen de facto är ohållbar.
  • Novelli

För att ett barn ska bli vuxet på riktigt så finns det inget annat än att låta den bli det. Om det inte gör någon antydan till att vilja bli vuxet så får man tvinga det att bli vuxet genom att helt enkelt sparka ut det.

Det kan ju låta hårt men det är faktiskt det enda rätta i längden med vissa ungdomar ska jag tillägga för alla är inte lata.

• bsajanne

Hittade det här svaret på en fråga hos Frågebanken:
    Föräldrar har i regel underhållsskyldighet fram till dess barnet fyller arton år. Ett vanligt undantag är när barnet fortfarande går i skolan. Föräldrarna är då underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst till barnet fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller någon annan jämförlig grundutbildning. Universitetsstudier räknas däremot inte.
    Ja, det är väl dags att göra något åt din dotter. Du kan ju i värsta fall flytta själv till någon liten bostad där hon inte får plats... 

• NickeLillTroll

Hon ska ju inte ha några pengar från dig! Hon får skaffa hygien artiklar mm själv, du ska inte sponsra med det. Mat? ja om du vill bjuda henne på middag så får du göra det, men hon bör väl handla sin egen mat. Behandla henne som en inneboende. Kräv att hon ska betala hemma för hyra tv mm. Hon har ingen rätt till dina grejer i ditt hem! Ställ krav!

Frågan är ju; hur kunde det bli så här? 

Svar på tråden Myndig dotter