• Josefina85

Hjälp tack, någon som kan detta med Provera och Pergotime??

jag vet att det finns fullt med trådar ang detta, men undrar om det finns någon vänlig själ som har lust att komma med lite tips?

Jag slutade med hormon-preventivmedel i oktober, har använt olika preparat i 10 år, sedan jag var 16. Mellan 13-16 år fick jag aldrig regelbunden mens, men fick det då jag började med p-piller och har alltid haft det sedan dess, I oktober bestämde jag och sambon oss för att det var dags för barn. Fick igång mensen efter en dryg månad, men cyklerna blev allt längre och som längst 42 dagar. Har dock haft mens på egen hand 3 ggr och senaste cykeln fick jag utslag på ÄL-sticka dag 27 och mens 14 dgr senare.

Efter att ha talat med en barnmorska på telefon gick jag till en gyn som gjorde VUL och konstaterade att jag har PCO, tydliga pärlband runt båda äggstockarna. Förutom mina långa oregelbundna menscykler har jag inga symptom, jag är smal, BMI 20, alltid varit smal kring midjan, men har lite mer former kring rumpa och höft, ingen kroppsbehåring eller annat som brukar tyda på PCOS.

Jag fick vid detta besök utskrivet Provera som jag ska börja med dag 18-28 för att få igång mensen och därefter ska jag sätta igång med Pergotime dag 5-9 vid nästa cykel. Utöver detta ska det tas blodprover och ett till VUL för att kolla hormonnivåer och att jag får ÄL.

Jag är jätteglad att jag fått hjälp och blivit tagen på allvar då många verkar ha problem med att bli ignorerade eller underbehandlade, frågan är bara går det för fort?? Är det lite väl tidigt att börja med Pergotime, har ju inte försökt på egen hand så länge? Eller ska jag helt enkelt bara vara tacksam att ha blivit hjälpt så fort, har ju bara försökt bli gravid några månader?

Det blev lite långt nu, men hoppas någon klok människa kan svara :) 

• Svar på tråden Hjälp tack, någon som kan detta med Provera och Pergotime??
  • Litenåfin

Var tacksam :) har själv gjort resan... Jag fick öka till trippelkur och fick till en början bara äl varannan gång så det tog tid innan det kändes som vi kom igång på riktigt :) hoppade över en månad för att jag var trött på alla hormoner... Fick äl ändå och är nu i v18 :) lycka till!

• Josefina85

åh grattis! ja jag kör på, ser ingen anledning att inte ta hjälp av mediciner när det finns, blir man gravid blir man det ju lika mycket oavsett hur det gick till :)

försöker också att inte ta för hårt på det i början. visst blir man ledsen att man inte är superfertil och blir gravid på första försöket som "alla andra" verkar bli, men gynekologen sa att: 1. PCO är väääldigt vanligt (ca 20% av fertila kvinnor har det) 2. det kryllar av äggblåsor, så jag borde inte ha problem att bli gravid bara man får till ägglossning 3. provera och pergotime brukar fungera bra.

har ju hört solskenshistorier om folk som blir gravida på första kuren pergotime, så det är bara att hoppas och hålla humöret uppe så länge som möjligt!  

Svar på tråden Hjälp tack, någon som kan detta med Provera och Pergotime??