• Darcy

Någon som provat akupunktur inför ivf?

Har nyligen misslyckats med ivf 2 och har nu börjat med akupunktur och kinesiska örter.
    Akupunktören säger att jag borde vänta med nästa ivf i minst tre månader för att få kroppen i balans. Men jag orkar inte vänta så länge.
    Någon annan som provat akupunktur och isåfall hur många behandlingar och under hur lång tid?

• Svar på tråden Någon som provat akupunktur inför ivf?
  • Jenzan01

Har testat akupunktur två gånger inför IVF utan resultat. Däremot vid försök nr 5 valde jag att testa akupunktur vid äggåterförandet och blev gravid. Tyvärr fick jag missfall efter några veckor. Valde akupunktur vid äggåterförandet även vid försök nr 6 och även detta lyckades, och har nu en liten son på 10 veckor :)

Vi gjorde behandlingarna ganska så tätt, enda gången vi hade "uppehåll" och inte gjorde behandlingarna direkt efter varandra var mellan försök nr 4 och 5. Efter missfallet (vecka 7) väntade jag bara på mensen innan vi började ny behandling. Åt också kapslar med nattljusolja vid de två sista gångerna. 

• Darcy

Hur menar du vid äggåterförandet, fick du det på kliniken/sjukhuset vid äggåterförandet?? eller precis innan eller efter? Fortsatte du med akupunktur under ruvandet?  :)

• Hjärtefröjd

Jag testade akupunktur vid vår senaste IVF. Under sprutperioden gick jag tre gånger, sen en gång vid ÄP respektive ET och därefter två gånger i veckan under ruvartiden. Tyvärr testade vi minus...

Jag skulle gärna göra samma sak vid nästa försök, men vet inte riktigt om vi är beredda att lägga ut ytterligare 5000 kr.

• Mace

Det där med tre månader är standard, om du läser på nätet så ser du att de flesta rekommenderar den tiden. Jag är dock inte säker på om det verkligen är vetenskapligt bevisat eller om det är mer uträknat pga att ägg och spermier sägs ta tre månader på sig att bildas från grunden (vet inte om det är sant, bara läst det någonstans).

Jag tycker det beror på om det är ens enda ivf-försök. Om jag bara hade ett försök så skulle jag nog lägga tre månader på att få kroppen i balans och göra allt jag kunde, men här i Sverige har man ju ofta flera försök och jag har inte brytt mig om de där tre månaderna.

Jag har fått akupunktur en gång i veckan det senaste halvåret och kompletterat det med akupunktur precis innan och efter äggåterföringen (på kliniken). Senaste gången fick jag ultratidigt mf, men det var i alla fall plus ett litet tag, så kanske det hjälper. Någonstans läste jag en studie som faktiskt visade att akupunktur hjälpte vid ivf. Du hittar massor av info om du googlar.

Innan förra försöket testade jag också en kortare kur av kinesiska örter (3 veckor), och jag vet ju inte om det var den som påverkade eller något annat. 

Utöver det har jag strukit all alkohol och försökt gå över helt till ekologisk mat samt uteslutit så mycket plast som bara går. Det finns studier på att vissa miljögifter gör att endon växer och därför försöker jag undvika sådant som kan vara besprutat, plast och annat som kan avge oönskade saker till maten. Jag vet inte om det hjälper, men det skadar väl i alla fall inte.  

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade, tycker det är intressant att höra om någon får hjälp av alternativa metoder.

• mumwannaB

Jag går på akupunktur regelbundet, 2 ggr/månad o har gjort det i drygt ett år. Min akupunktör skakade mest på huvet när jag kom i början. Min kropp var körd i botten av långvarig stress o trauma. För mig tog det ungefär ett halvår att komma i balans o jag mår mycket bättre. Har gjort en misslyckad stimulerad insemination och en ivf då jag fick tidigt missfall. Hade aldrig orkat gå igenom allt detta utan akupunkturen. Idag ska jag göra FET o var igår på en behandling där vi testade lite nya punkter o jag har även under ett par månader ätit en kinesisk örtmedicin som ska motverka missfall. Nu känner jag mig så redo som jag kan bli :)

• Lillstoran

Har inte börjat IVF ännu men påbörjat akupunktur från årsskiftet här i Stockholm. Hoppas det kan hjälpa, det springer mängder av kvinnor där som håller på med IVF behandlingar.

• Mace

En fråga till er som äter kinesiska örter:

Vad är det för medicin? Är det sådant som blandats till för er specifikt eller något generellt? Vad betalar ni?

Jag har varit hos en kinesdoktor och fick en kur på tre veckor, men det var ruskigt dyrt (500 kr per vecka), och nu debatterar jag om det är värt att prova igen eller ej... 

• Lillstoran

Betalar 550 kr per vecka för akupunktur, blir en hel del på sikt. Kan det hjälpa är det dock värt varje krona.

• mumwannaB

Jag köper tabletter eller flytande "läkemedel" som min akupunktör rekommenderat på nätet. Tcmnordic.se man kan handla som privatperson men måste ange vilken terapeut som har ordinerat medicinen. Den jag äter nu kostar ca 400 o räcker 3 veckor ungefär

• Jenzan01

Darcy: Tyvärr utför inte kliniken jag gick på akupunktur längre, men de rekommenderade en tjej som ofta ger akupunktur vid sådana här tillfällen. Akupunkturen ges strax efter äggåterförandet. Jag fick alltså inte akupunktur under behandlingen eller under ruvningen, utan bara en gång, vid äggåterförandet.
    Vet inte var du bor, men jag gick i Malmö och akupunkturen gjordes på Enerqikliniken.

• Darcy

Jag betalar 650kr för en timmas akupunktur och då ingår örterna som jag tar ( och dom räcker i tio dar till nästa akupunktur), 450kr för akupunkturen och 200kr för örterna.
    Några av örterna är för att stärka livmodern och dom andra är väl speciellt för mina "behov", behövde stärka mjälten bl.a. Jag ska äta örterna hela tiden som jag förstått.
    Efter första behandlingen kände jag ingenting, nu efter andra gången har jag känt det som lite mensvärk, vet inte om det är pga akupunkturen men.

Svar på tråden Någon som provat akupunktur inför ivf?