Det där med tre månader är standard, om du läser på nätet så ser du att de flesta rekommenderar den tiden. Jag är dock inte säker på om det verkligen är vetenskapligt bevisat eller om det är mer uträknat pga att ägg och spermier sägs ta tre månader på sig att bildas från grunden (vet inte om det är sant, bara läst det någonstans).
Jag tycker det beror på om det är ens enda ivf-försök. Om jag bara hade ett försök så skulle jag nog lägga tre månader på att få kroppen i balans och göra allt jag kunde, men här i Sverige har man ju ofta flera försök och jag har inte brytt mig om de där tre månaderna.
Jag har fått akupunktur en gång i veckan det senaste halvåret och kompletterat det med akupunktur precis innan och efter äggåterföringen (på kliniken). Senaste gången fick jag ultratidigt mf, men det var i alla fall plus ett litet tag, så kanske det hjälper. Någonstans läste jag en studie som faktiskt visade att akupunktur hjälpte vid ivf. Du hittar massor av info om du googlar.
Innan förra försöket testade jag också en kortare kur av kinesiska örter (3 veckor), och jag vet ju inte om det var den som påverkade eller något annat.
Utöver det har jag strukit all alkohol och försökt gå över helt till ekologisk mat samt uteslutit så mycket plast som bara går. Det finns studier på att vissa miljögifter gör att endon växer och därför försöker jag undvika sådant som kan vara besprutat, plast och annat som kan avge oönskade saker till maten. Jag vet inte om det hjälper, men det skadar väl i alla fall inte.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade, tycker det är intressant att höra om någon får hjälp av alternativa metoder.