• malte13

Galopp

Jag har börjat rida på ridskola. Äntligen! Hittills skritt och trav och nästa vecka ska vi galoppera. Men hur gör man för att hästen ska galoppera?Så klart ridläraren kommer förklara men jag vill vara lite förberedd.Kan nån förklara...

• Svar på tråden Galopp
  • ElectroDiva

sitt tungt tunt i sadeln, rak i ryggen och blicken måste vara framåt, för du får absolut inte titta ner på hästen. Håll i hästen, lätta eller trixa inte med tyglarna utan ge hästen ett stadigt stöd och låt ytterskänkeln falla bak en aning och innerskänkeln tas aningen fram, men koncentrera dig på yttern. Å något som är viktigt är att SITTA tungt i sadeln samtidigt som du gör fattningen tills hästen har kommit fram i galopp. Många börjar luta sig framåt och lätta och så vidare.

• Binegar

Hur gick det, Malte13? :)

• malte13

Det blev ingen galopp för mej för hästen jag red på var SÅ pigg så jag höll mej till att ha ordning på honom när vi travade Skrattande och den här veckan blir det inget så vi får se nästa vecka.

• Madick

Något som kan underlätta första gången är att stå upp i lätt sits och hålla i manen och sen fatta galopp, dvs föra tillbaka ytter skänkel och fram den inre, man kan också titta lite utåt för att underlätta att vikten hamnar rätt.

Ska du sitta ner så håll gärna ena handen lite i framvalvet, dunsarna som kan bli från galopp är annorlunda mot trav och kan göra så hästen bryter av och då blir det skumpigt.

• Binegar
    Madick skrev 2012-02-28 10:52:33 följande:

Något som kan underlätta första gången är att stå upp i lätt sits och hålla i manen och sen fatta galopp, dvs föra tillbaka ytter skänkel och fram den inre, man kan också titta lite utåt för att underlätta att vikten hamnar rätt.

Ska du sitta ner så håll gärna ena handen lite i framvalvet, dunsarna som kan bli från galopp är annorlunda mot trav och kan göra så hästen bryter av och då blir det skumpigt.

Om man ska stå upp i lättsits förutsätter det ju att det är en relativt skolad häst som ändå kommer fram i galopp eftersom man ju då inte kan driva på med sätet på samma sätt. Och visst borde väl en ridskolehäst vara det, men jag har uppfattningen om att det finns mycket olika hästar på ridskolor. Vissa mer skolade än andra. :)
    Bara en tanke som kom upp :)
  • Madick
    Binegar skrev 2012-02-28 17:42:08 följande:
    Om man ska stå upp i lättsits förutsätter det ju att det är en relativt skolad häst som ändå kommer fram i galopp eftersom man ju då inte kan driva på med sätet på samma sätt. Och visst borde väl en ridskolehäst vara det, men jag har uppfattningen om att det finns mycket olika hästar på ridskolor. Vissa mer skolade än andra. :)
    Bara en tanke som kom upp :)
    Men en nybörjare kan inte driva med sätet. Dessutom ska inte hästen behöva drivas in i galopp, den ska svara på hjälpen.

Jag har jobbat som ridlärare, även för vuxna nybörjare, och det har alltid funkat bäst att låta dem stå i lätt sits i början. Självklart har vi då tränat lätt sits innan på olika sätt. 
  • Binegar
    Madick skrev 2012-02-28 19:36:12 följande:
    Men en nybörjare kan inte driva med sätet. Dessutom ska inte hästen behöva drivas in i galopp, den ska svara på hjälpen.

Jag har jobbat som ridlärare, även för vuxna nybörjare, och det har alltid funkat bäst att låta dem stå i lätt sits i början. Självklart har vi då tränat lätt sits innan på olika sätt. 
    Varför skulle inte en nybörjare kunna driva med sätet? Det finns olika grad av nybörjare. Och som jag sa så finns det på ridskolor olika typer av hästar, olika högt skolade. Vissa behöver visst drivas in i galopp medan andra inte behöver det.
  • Madick
    Binegar skrev 2012-02-28 21:31:47 följande:
    Varför skulle inte en nybörjare kunna driva med sätet? Det finns olika grad av nybörjare. Och som jag sa så finns det på ridskolor olika typer av hästar, olika högt skolade. Vissa behöver visst drivas in i galopp medan andra inte behöver det.

Hästar ska INTE fatta galopp för att du ökar drivningen, utan för signalen galoppfattning. Att lura i eleverna att börja "driva med sätet" är att göra dem en otjänst. Svarar inte hästen på galopphjälpen förstärks den med att spöt läggs mot bogen, inte ökad drivning. Galopp som kommer ur att hästen slänger iväg i snabbare trav blir inte lyckat för någon av parterna.

Varför lära in fel och svårare än det är?

Jag har ägnat mig åt både in- och tillridning samt tävlingsträning relativt högt och dessutom varit ridlärare för både nybörjare och mer duktiga ryttare och har aldrig haft några hästar eller ryttare som behövt driva med sätet för att få hästen i galopp. Har ryttaren lite dålig balans och inte får till vikten och hjälperna så räcker det med antingen spö mot bogen (lägga där, inte slå) eller ett uppmuntrande kommando "Gaaaalopp" så är det lugna gatan.

Styrka är inte ridning, vi rider med signaler.
Svar på tråden Galopp