Galopp
Jag har börjat rida på ridskola. Äntligen! Hittills skritt och trav och nästa vecka ska vi galoppera. Men hur gör man för att hästen ska galoppera?Så klart ridläraren kommer förklara men jag vill vara lite förberedd.Kan nån förklara...
Jag har börjat rida på ridskola. Äntligen! Hittills skritt och trav och nästa vecka ska vi galoppera. Men hur gör man för att hästen ska galoppera?Så klart ridläraren kommer förklara men jag vill vara lite förberedd.Kan nån förklara...
sitt tungt tunt i sadeln, rak i ryggen och blicken måste vara framåt, för du får absolut inte titta ner på hästen. Håll i hästen, lätta eller trixa inte med tyglarna utan ge hästen ett stadigt stöd och låt ytterskänkeln falla bak en aning och innerskänkeln tas aningen fram, men koncentrera dig på yttern. Å något som är viktigt är att SITTA tungt i sadeln samtidigt som du gör fattningen tills hästen har kommit fram i galopp. Många börjar luta sig framåt och lätta och så vidare.
Tack snälla rara du!
Hur gick det, Malte13? :)
Det blev ingen galopp för mej för hästen jag red på var SÅ pigg så jag höll mej till att ha ordning på honom när vi travade och den här veckan blir det inget så vi får se nästa vecka.
Något som kan underlätta första gången är att stå upp i lätt sits och hålla i manen och sen fatta galopp, dvs föra tillbaka ytter skänkel och fram den inre, man kan också titta lite utåt för att underlätta att vikten hamnar rätt.
Ska du sitta ner så håll gärna ena handen lite i framvalvet, dunsarna som kan bli från galopp är annorlunda mot trav och kan göra så hästen bryter av och då blir det skumpigt.
Något som kan underlätta första gången är att stå upp i lätt sits och hålla i manen och sen fatta galopp, dvs föra tillbaka ytter skänkel och fram den inre, man kan också titta lite utåt för att underlätta att vikten hamnar rätt.
Ska du sitta ner så håll gärna ena handen lite i framvalvet, dunsarna som kan bli från galopp är annorlunda mot trav och kan göra så hästen bryter av och då blir det skumpigt.