• Dr Mupp

Stolsbekymmer...

Fyra barn och fyra stolar.

8 åring - bältesstol
    7 åring - bältesstol
    5 åring - britax two way som är 7 år gammal.
    2 åring - britax freewat som är 9 år gammal.

Tvååringens stol är precis på gränsen i ålder och behöver så snart som möjligt kaseras.

Men vad ska jag köpa för stol?
    Ska jag köpa en bältesstol och vända femåringen framåt trots att han iaf bör kunna sitta bakåt i nästan två år till och låta lillebror ta two-wayen som sen kommer bli för gammal till honom när han är fem.  Eller ska jag köpa en till Two-way (eller annan bakåtvänd) till tvååringen och låta femåingen åka bakåt i sin two-way. 

Eller ska jag göra det extra billigt och bara köpa en bälteskudde till åttaåringen och ge hennes stol till femåringen? och femåringens stol till tvååringen.

Kan ju säga att ekonomin inte är den bästa.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Stolsbekymmer...
  • skogsvitter

Jag ser ärligt talat inget hinder till varför ni inte skulle kunna skaffa en bälteskudde och skifta stolar, man behöver ju inte krångla till det i onödan...

• Frontline
    Dr Mupp skrev 2012-02-18 09:10:40 följande:
    Eller ska jag göra det extra billigt och bara köpa en bälteskudde till åttaåringen och ge hennes stol till femåringen? och femåringens stol till tvååringen.

Kan ju säga att ekonomin inte är den bästa.
    Jag hade helt klart kört på detta...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cosinus

Min snart 8-åring kommer få behålla sin bältesstol när lillebror ska vändas frammåt om ungefär ett halvår men det är för att hon a) är kort för sin ålder och sitter jättebra i den och b) vi kör ändå ganska ofta långa sträckor så hon somnar och har god nytta av nackstödet.

Men därmeot skulle jag inte dra mig för att köpa en begagnad bältesstol på blocket då de inte på samma sätt tar upp smällen som en bakåtvänd stol så jag skulle inte alls vara lika orolig för stolens historik.

Vi har kuddar till båda de två äldsta i vår andrabil och de sitter väl helt ok på dessa men nog är bältesstolarna överlägsna i båda komfort och att få bältet rätt.

• tinis77

Jag hade köpt en two-way till minsta, och låtit femåringen åka bakåt ett tag till. Hade absolut inte köpt kudde till äldsta om den får plats i bältesstol, är ganska stor skillnad på stol och kudde vid en krock.. T-W brukar man kunna köpa ganska billigt, den finns ofta till kampanjpris.

• Joico

Jag hade köpt en Two-way till 2åringen och låtit 5åringen ha kvar sin Two-way tills den är urvuxen (eller runt 2år till).
    Jag hade låtit 8åringen ha kvar sin bältesstol eftersom det är säkrare. När 8åringen absolut inte får plats så hade jag köpt en bälteskudde om han/hon fortarande behöver det. Dom kostar ju inte mycket.

• Cecci78

Jag hade köpt en ny two way till 2-åringen, finns ju för runt 1500-1700 ibland. Hade inte satt en 8-åring på bara kudde, jag har precis vänt min 7-åring framåt;)) Han satt i just en Two Way till han var 128 cm lång, bakåt.

• Natasha76

Skulle inte heller välja kudde. Kudde är absolut sista alternativet när inte bältesstol längre går. Om du har riktigt dålig ekonomi skulle jag vänta ett år, försöka lägga undan 100 kronor i månaden och sen kanske ha råd med en Two-way.  Det är ingen panik. Tio-årsgränsen är inte exakt på datumet. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
Svar på tråden Stolsbekymmer...